Att batteriet måste användas för att lagra egen solel är ju tydligt, men är det uppenbart att det gäller för all framtid?
Att saker över tid ändrar användningsområde är ju inte ovanligt, det kanske räcker att man initialt använder det som avsett?
 
  • Gilla
Landbogården och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Att batteriet måste användas för att lagra egen solel är ju tydligt, men är det uppenbart att det gäller för all framtid?
Att saker över tid ändrar användningsområde är ju inte ovanligt, det kanske räcker att man initialt använder det som avsett?
Har man sökt bidrag för att använda batterierna till att lagra egenproducerad el då får man nog hålla sej till det eller betala tillbaka bidraget.
Nu vet jag inte hur det funkar att ladda och ladda ur batteriet i en elbil men det kanske skulle vara lite lönt om det håller i längden.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Nya tolkningen från Skatteverket ger ju även beskedet att bidrag för 2023 kommer inte återkrävas.

Installationer och batteri 2024 mot checkwatt kommer ju inte vara berättigade till subventioner om det blir koll.

Är väl som alla avdrag. Blir det koll kan det bli svettigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Attitudeswe
Ta bort bidraget helt. Det behövs inte ännu. Först när solcellerna överetablerats så kan det börja bli lönsamt att lagra sin egen el till natten (både för individen och nätet)

Batterier gör sig bättre i centraliserade effektivt styrda parker (där är en mångdubblad etablering på gång i Sverige). Placera dessa parker nära snabbladdare så får man dubbel vinst...

Låt marknaden styra vad batteriwt kan användas till mest effektivt. Skulle det vara lönsamt att ladda batteriet från nätet vid kraftigt minuspris och lokala skurar så borde ju det vara bra för elnätet.

Är det stort behov av frekvensstöd så får det priset vara högt nog för att någon skall erbjuda tjänsten. Osv...
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
P Pligg85 skrev:
Nya tolkningen från Skatteverket ger ju även beskedet att bidrag för 2023 kommer inte återkrävas.

Installationer och batteri 2024 mot checkwatt kommer ju inte vara berättigade till subventioner om det blir koll.

Är väl som alla avdrag. Blir det koll kan det bli svettigt.
Det är ingen ny tolkning - möjligtvis mer strikt, men att batteriet skall användas för egenproducerad el har alltid varit ett krav. Varför man har detta som krav och varför bidraget alls finns för ett batteri som kostar 10.000 kr/kWh kan man undra. Bilar har ju batterier som kostar runt 1500kr/kWh.

Skatteverket behöver inte återkräva något bidrag. Man accepterar bidraget först i sammband med deklarationen, så finns gott om tid för självrättning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ta bort bidraget helt. Det behövs inte ännu. Först när solcellerna överetablerats så kan det börja bli lönsamt att lagra sin egen el till natten (både för individen och nätet)

Batterier gör sig bättre i centraliserade effektivt styrda parker (där är en mångdubblad etablering på gång i Sverige). Placera dessa parker nära snabbladdare så får man dubbel vinst...

Låt marknaden styra vad batteriwt kan användas till mest effektivt. Skulle det vara lönsamt att ladda batteriet från nätet vid kraftigt minuspris och lokala skurar så borde ju det vara bra för elnätet.

Är det stort behov av frekvensstöd så får det priset vara högt nog för att någon skall erbjuda tjänsten. Osv...
Egentligen borde man ta bort bidraget helt när det gäller solceller. Om det inte är lönsamt att skaffa utan subventioner från staten, är det så bra då?

Marknaden ska inte styra vad jag ska göra med mitt batteri. Det avgör jag helt och hållet själv. Eller ska mina batterier bli allmän egendom? Jag styr över mina egna batterier tack.

För storskalig elproduktion finns inte några batterier i Sverige ännu.
Men man kan inte jämföra batterier i Storskaliga produktioner och en stackars privat person.
Storskaliga solcellsanläggningar kommer bli vanligare. Men de kommer inte bli lika vanliga som vindkraft. En snabbladdare vid en solcellsanläggning. Den var rolig.
Eftersom anläggningen inte kan leverera lika mycket el hela tiden. Så blir det svårt. Ska jag kolla smhi när jag ska hitta en laddstation?!
Dessutom brukar man placera dessa anläggningar där solen skiner mest inte där är mycket bilar.
Antingen säljer du elen till att ladda elbilar eller så säljer du elen till elnätet eller kanske både och. Men ingenting blir bättre för att även erbjuder snabbladdning. Det är marknaden som styr. Skulle de placera en laddstation där, så skulle priset vara det samma som på övriga laddstationer.


Behovet av frekvensstöd varierar hela tiden.
Det finns flera olika tekniker. batterier hamnar långt ner på listan Men man behöver ha dessa i systemet. Det är extremt viktigt att det alltid är 50hz inte 49 eller 51hz
Om du som privatperson ställer upp så är ersättning inte baserad på hur mycket man hjälpt till. Men att ställa upp som frekvenstöd är kanske inget man blir rik på. Men det blir lite pengar och man är med och bidrar till ett stabilt elnät. Det är behovet som styr frekvenstöd. Det behöver inte automatiskt vara hög förbrukning. Även om det hänger ihop.

Marknaden kan inte styra allting.. Jag vill styra över mitt egna liv.
 
Attitudeswe
Om du har både solceller och batteri så förutsätter jag att marknaden gett dig förutsättningar för att du skall tycka det är lönsamt?

Om du vill vara grön så antar jag du gjort dig av med bilen och biffen och hunden först?

Eller är det bara att mjölka bidrag från staten som lockar?

Solceller och batteri har ju inget egenvärde i sig. Inga anläggningar jag sett säljas erbjuder ö-drift t.ex.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om du har både solceller och batteri så förutsätter jag att marknaden gett dig förutsättningar för att du skall tycka det är lönsamt?

Om du vill vara grön så antar jag du gjort dig av med bilen och biffen och hunden först?

Eller är det bara att mjölka bidrag från staten som lockar?

Solceller och batteri har ju inget egenvärde i sig. Inga anläggningar jag sett säljas erbjuder ö-drift t.ex.
Finns hur många anläggningar som helst som klarar ö-drift. Bara att googla. Här har du några exempel https://www.otovo.se/blog/el/solceller-off-grid/
 
  • Gilla
MasterP och 4 till
  • Laddar…
Jag tror inte
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om du har både solceller och batteri så förutsätter jag att marknaden gett dig förutsättningar för att du skall tycka det är lönsamt?

Om du vill vara grön så antar jag du gjort dig av med bilen och biffen och hunden först?

Eller är det bara att mjölka bidrag från staten som lockar?

Solceller och batteri har ju inget egenvärde i sig. Inga anläggningar jag sett säljas erbjuder ö-drift t.ex.
Om jag tror att jag kan bli rik på solceller på taket och batterier i källaren då borde snart bli språkrör för mp. Marknaden tjänar på att folk tror de ska tjäna pengar på solceller.
Lönsamheten dröjer.

Det borde finnas bättre sätt att mjölka staten på pengar. Jag har inte funderat på det

Du behöver självklart inte se nyttan med batterier. Jag har svårt att se nyttan av solceller.
Utan att ens funderat på google så är jag helt övertygad om att det finns den möjligheten med ö drift.
Varför så negativ till batterier?
Marknaden har sett till att det finna som du säger ö drift. Det har funnits sådana variationer i år tionden
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Eriksgatan
@Elina Blom Westergren, lär dig något om ämnet innan du skriver en artikel. Särskilt när du är två veckor efter alla andra.
Till alla andra "tyckare" : Lär er för f-n skillnaden mellan bidrag och skatteavdrag! Det förra är en kostnad för t.ex. staten, det senare är ingen kostnad.
Blir kalkylen inte tillräckligt bra, investerar man inte i batteriet helt enkelt. Ingen kostnad. Ingen missad skatt till det allmänna heller eftersom man då ger f-n i att investera.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
@Elina Blom Westergren, lär dig något om ämnet innan du skriver en artikel. Särskilt när du är två veckor efter alla andra.
Till alla andra "tyckare" : Lär er för f-n skillnaden mellan bidrag och skatteavdrag! Det förra är en kostnad för t.ex. staten, det senare är ingen kostnad.
Blir kalkylen inte tillräckligt bra, investerar man inte i batteriet helt enkelt. Ingen kostnad. Ingen missad skatt till det allmänna heller eftersom man då ger f-n i att investera.
Hur kommer du fram till att ett skatteavdrag inte är någon kostnad för staten?

/Krille
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Skatteverket vill ha hjälp: [länk]
Om fem år kommer utredningen fram till att stödet ska avskaffas i sin helhet
 
Eriksgatan
K Krille4 skrev:
Hur kommer du fram till att ett skatteavdrag inte är någon kostnad för staten?

/Krille
Jättenkelt, Krille
Först tar man civilekonomexamen efter att ha studerat bl a juridik, företagsekonomi och nationalekonomi under 4 år på Handelshögskolan.

Därefter jobbar man med ekonomi i 35 år och ser hur allt hänger ihop.
Som att man varken kan betala fakturor med offerter som inte leder till intäkter, eller behöver betala ut en enda extra krona för en rabatt man ger, t ex för att få en kund att öka inköpet.

Ett bidrag däremot, är en utgift. Oftast även en kostnad, men kan även leda till intäkter på längre sikt. Som att en stor batterifabrik byggs, fler får jobb, bosätter sig och betalar in mer skatteintäkter.

På min egen kundlista står både företag, kommuner, staten och banker.
De fungerar likadant, eftersom vi har samma Avtalslag och samma skattelagstiftning.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.