O
….men Anna Werner säger till Dagen Industri att hon inte tror att intresset för solenergi kommer att avsvalna även om elpriserna skulle sjunka igen.

Och jag tror otroligt många kommer vara besvikna i sommar när de inte kan sälja el för 3-4 kr/kWh som man kunde ifjol och deras orimliga solcellskalkyler kommer skita sig.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 11 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
….men Anna Werner säger till Dagen Industri att hon inte tror att intresset för solenergi kommer att avsvalna även om elpriserna skulle sjunka igen.

Och jag tror otroligt många kommer vara besvikna i sommar när de inte kan sälja el för 3-4 kr/kWh som man kunde ifjol och deras orimliga solcellskalkyler kommer skita sig.
Tror att ungefär 0,0000001% av kalkylerna ligger på 3-4kr/kWh!
 
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tror att ungefär 0,0000001% av kalkylerna ligger på 3-4kr/kWh!
Man kan nog iallfall konstatera att många solcells ägare räknar med en väldigt högt elpris de närmsta 10-20 åren. Ingen vet hur det blir
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Man kan nog iallfall konstatera att många solcells ägare räknar med en väldigt högt elpris de närmsta 10-20 åren. Ingen vet hur det blir
Det är bra headge med solceller, man tar inte lika mycket stryk om vi får Magda/Putin-priserna igen ;=)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är bra headge med solceller, man tar inte lika mycket stryk om vi får Magda/Putin-priserna igen ;=)
om de hade varit gratis. Så det blir en ganska dyr headge, om det var rätt väg att gå märker vi
 
  • Gilla
taggkoft och 1 till
  • Laddar…
*Elen blir svindyr i December men annars ''billig*

Som åtgärd slänger folk 200.000 på solceller?? Eller de kanske tror att man kan göra bra affär och gå i pension vid 40?
 
  • Haha
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
H
Tar fram popcorn och väntar in alla smarta människor som fortfarande inte fattat varför man skaffar solceller. Ska bli kul att höra om alla deras börsklipp också :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
enoch85 och 10 till
  • Laddar…
K
Z Zlatje skrev:
*Elen blir svindyr i December men annars ''billig*

Som åtgärd slänger folk 200.000 på solceller?? Eller de kanske tror att man kan göra bra affär och gå i pension vid 40?
Nääe, det handlar mer om att i framtiden när man är pensionär, då blir risken mindre att man får gå från hus och hem för att man inte har råd att betala elräkningarna.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 6 till
  • Laddar…
Excel
Som ägare av solceller bygger inte hela kalkylen på spotpris, man får skattereduktion för det man producerar. Därutöver ingen nätavgift och moms på det man själv genererar.

Min anläggning på 17,6 kwp genererar utbetalningar på 500kr ränta och amortering till banken efter rändeavdrag.

Räknar kallt med besparingen/intäkterna för anläggningen överstiger detta belopp. :heart:
 
  • Gilla
Martin Tamke och 6 till
  • Laddar…
Jag inbillar mig att spotpriset är högt fortfarande med tanke på vädret och temperaturen. Undrar om det har med tysk, "dyr" kärnkraftsel att göra... Eller frånvaron av den. Typ som i Sverige.

Hur som helst är det mumma för solproducenterna och deras produktion.
 
  • Gilla
Hand och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Nääe, det handlar mer om att i framtiden när man är pensionär, då blir risken mindre att man får gå från hus och hem för att man inte har råd att betala elräkningarna.
Du skulle ju teoretiskt kunna ta dina 200k för solceller och istället sätta dom på banken och plocka av dom när du är pensionär och inte har råd. Alt. sätta in dom på någon ställe med lite bättre avkastning och ha t.ex. 300k att betala elräkningar för.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mikael K. och 10 till
  • Laddar…
K
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du skulle ju teoretiskt kunna ta dina 200k för solceller och istället sätta dom på banken och plocka av dom när du är pensionär och inte har råd. Alt. sätta in dom på någon ställe med lite bättre avkastning och ha t.ex. 300k att betala elräkningar för.
Den där visste jag att den skulle komma när jag skrev mitt inlägg. :D
Om tex. Tio femton år, om min fru då har blivit änka så skulle de där 200k på taket sitta som en smäck när hon då slipper ta av sina sparpengar för att ha råd att bo kvar.

Tänker man som du gör nu så borde jag inte ha bytt min gamla oljepanna och köpt en bergvärmepump.
Jag borde mao. ha sparat de +100k det kostade och lagt på framtida inköp av eldningsolja.
Då skulle det bli lite som att pinka i byxorna när man fryser, värmer en stund men sen då.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 15 till
  • Laddar…
O
K K. L skrev:
Den där visste jag att den skulle komma när jag skrev mitt inlägg. :D
Om tex. Tio femton år, om min fru då har blivit änka så skulle de där 200k på taket sitta som en smäck när hon då slipper ta av sina sparpengar för att ha råd att bo kvar.

Tänker man som du gör nu så borde jag inte ha bytt min gamla oljepanna och köpt en bergvärmepump.
Jag borde mao. ha sparat de +100k det kostade och lagt på framtida inköp av eldningsolja.
Då skulle det bli lite som att pinka i byxorna när man fryser, värmer en stund men sen då.
Fast gör du en investering för att spara pengar så gäller det ju faktiskt att du sparar pengar.

Om sparpengarna genererar mer pengar på banken än de gör på taket så har ju änkan mer nytta av de på just banken.
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 8 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Den där visste jag att den skulle komma när jag skrev mitt inlägg. :D
Om tex. Tio femton år, om min fru då har blivit änka så skulle de där 200k på taket sitta som en smäck när hon då slipper ta av sina sparpengar för att ha råd att bo kvar.

Tänker man som du gör nu så borde jag inte ha bytt min gamla oljepanna och köpt en bergvärmepump.
Jag borde mao. ha sparat de +100k det kostade och lagt på framtida inköp av eldningsolja.
Då skulle det bli lite som att pinka i byxorna när man fryser, värmer en stund men sen då.
Jag tror inte riktigt du förstår vad en investering är.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Veronica. och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.