H
H Hamstraren skrev:
Vill ni vara miljöhältar? Sluta äta kött varje dag och sluta konsumera. Det är två viktigaste stegen mot en mer hållbar miljö men media glömmer berätta detta för er. Vet någon varför?!
Vad läser du för muppmedia? För i det normala nyhetsflödet så påpekas just dom två stegen exakt varje dag.

PS. Du glömde ett överlägset effektivare steg, skaffa inte barn.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
14% av vad? Bostadens värde ökar med installationens värd enligt mäklarna. Inte för det spelar nån roll om man ska bo kvar.
 
F
O ostberg71 skrev:
Ni räknar på snittpris på 150 öre.? Det är snittpris på dagen som gäller. Som är betydligt högre. Återbetalningstid är normalt 8 år. Men om man räknar på senaste 2 årens priser är 4-5 år. ROI. Är 4 till 5 år. Ström kostar som mest mellan 6-19. Och där producerar normalt solceller. Investering, bostad ökar med snitt 14% med installerad solcellsanläggning.
Det där är nonsens. Tror du en 12-miljoners villa går upp 14%, alltså +1,6 miljoner för att man kastar upp solceller. Du måste förstå det orimliga i det som kommunicerades ut.

Sen är jag ytterst tveksam till att du har statistik att luta dig mot när du säger ”betydligt högre”. Hur mycket högre skulle du säga är rimligt att anta? Om jag säger att man kanske skall kalkylera med ett genomsnittligt försäljningspris på 90-110 öre/kWh för SE3 nästa år och kanske något, men inte så mycket högre för SE4, tycker du jag är helt tokigt på det då?
 
D
F fsn skrev:
Med överbyggt menar jag 17-18% av den nationella energimixen som i kombination med närliggande länders ännu större del av energimixen totalt förstör kalkylen för pålitlig baskraft.
Knappast så att vi ska hålla tillbaks effektivare tekniker, det är inte det hållet en marknad ska ta en. Det finns saker att lösa men att prisskydda en viss teknik blir bara fånigt och gör elmarknaden ännu mer sovjetlik.

De som har dyr tillverkning får hitta sätt att ta betalt för sina speciella egenskaper istället.
 
F
D djac skrev:
Knappast så att vi ska hålla tillbaks effektivare tekniker, det är inte det hållet en marknad ska ta en. Det finns saker att lösa men att prisskydda en viss teknik blir bara fånigt och gör elmarknaden ännu mer sovjetlik.

De som har dyr tillverkning får hitta sätt att ta betalt för sina speciella egenskaper istället.
man behöver inte prisskydda nåt. Vindkraft har varit ”prisskyddat” i perioder och kärnkraft har varit tungt effektskattat tidigare. Men jag är helt övertygad om att det finns en betydligt mer balanserad modell än den som gäller nu.

Och bara för ordningens skull, vilket är det enligt dig som är ”effektivare tekniker”?
 
D
F fsn skrev:
man behöver inte prisskydda nåt. Vindkraft har varit ”prisskyddat” i perioder och kärnkraft har varit tungt effektskattat tidigare. Men jag är helt övertygad om att det finns en betydligt mer balanserad modell än den som gäller nu.

Och bara för ordningens skull, vilket är det enligt dig som är ”effektivare tekniker”?
Det ligger väl i ordet, på en marknad är det oftast de billigaste, minst kostnad, mest produktion!
 
F
D djac skrev:
Det ligger väl i ordet, på en marknad är det oftast de billigaste, minst kostnad, mest produktion!
Tycker du att det är samma kvalité på alla KWh som produceras och att dessa är värda lika mycket? Kan du tex se ett mervärde och då också en motivering till ett annat pris för el som produceras även då det är mörkt, kallt eller inte blåser?
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kw
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Räkna in skattesubventionerade 60 öre och runt 70 öre för elöverföringen som du inte behöver betala för egen el, så blir kalkylen annorlunda. Jag köpte samma anläggning för 96 papp och kommer att betala mitt inom 6-8 år.
 
D
F fsn skrev:
Tycker du att det är samma kvalité på alla KWh som produceras och att dessa är värda lika mycket? Kan du tex se ett mervärde och då också en motivering till ett annat pris för el som produceras även då det är mörkt, kallt eller inte blåser?
Jag är inte så indoktrinerad, så svaret är ja på den första och på den andra är det att du bara beskriver nuläget.

Jag anser att det som saknas är en prislapp på den funktionen som synkron kraftproduktion erbjuder, dvs att man precis som i alla andra mogna marknader så betalar man för nödvändiga egenskaper. Elen i sig prissätts av marknaden, men för att nätet ska vara stabilt behövs denna produktion och då kan denna funktionen prissättas. Detta skulle motivera någon att leverera funktionen och andra att fortsätta utveckla alternativa och kanske billigare sätt att tillhandahålla detsamma.

Att baka in flera komponenter i samma pris är alltid dåligt och omoget.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag ska erkänna att jag gillar att trigga instabila personer på internet. Detta blev jackpot.
Ja, om du med jackpot menar att du själv också blev triggad. Isåfall, grattis.
 
Nissens
Skumpe Skumpe skrev:
Jag ska erkänna att jag gillar att trigga instabila personer på internet. Detta blev jackpot.
Du funderar aldrig över hur du själv framstår?
Eller?
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Intäkter el och minskad elförbrukning går till betala anläggningen. Inbesparing i privatekonomi börjar när anläggningen till fullo betald
men icke lånade pengar ?
då är det en intäckt likväl som utdelningsaktier!
 
J Jerald Stuartson skrev:
När det kommer till solceller ska det vara så viktigt att tjäna på det, inget annat är viktigare än en bra kalkyl och avbetalningstid.

En vecka senare kan samma person köpa en ny bil för 500tkr utan en vettig kalkyl eller åka till Thailand för 100tkr och ligga och fisa på en strand.

Människan är bra underlig.
Fast både semester och ny bil tillför ju någon form av egennytta. En solcellsanläggning tillför ju bara något i form av besparing. Så ger den inte det så är allt man får ett fulare tak, och möjligen ett lit "renare" samvete.
 
F
Skumpe Skumpe skrev:
Jag ska erkänna att jag gillar att trigga instabila personer på internet. Detta blev jackpot.
Fan, jag blev nyfiken och fick trycka fram svaret från "iggad tomte" listan. Ja, man märker ju verkligen att du hanterar situationen både bra och professionellt, verlkigen. På din övriga aktivitet så märker man ju tydligt att tummen växer rakt ut ur handflatan på dig så jag försår att du har det rätt svårt att hitta värdeskapande aktivitet och bidrag till forumet.
 
@fsn och @Skumpe ... Kanske bättre ni öppnar en egen tråd...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.