H hellem skrev:
Ja, det var mitt antagande också. Därav min skepsis till att räkna anläggningskostnaden som en kapitalplacering, utan snarare bör räknas av som en kostnad direkt.
Ja, du lär nog få skriva av den ganska snabbt iaf. 3 år kanske.
Sen den dagen du säljer huset kanske man ser om det höjt värdet något. Får man tillbaka pengarna då blir ju vinsten betydlig större. Där ligger den stora osäkerheten tycker jag.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Fast du får betala av dina solceller först. Annars ska jag också kasta in din avkastning.
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Fast du får betala av dina solceller först. Annars ska jag också kasta in din avkastning.
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nja, håller inte med. Om man tjänar så bra på solcellerna pga högt pris går nog det mesta till elräkningen som också är dyrare när inte solen ger nåt längre, mat eller huslånet. Inte ut på börsen.

Jo, Ringhals 4 är ur drift pga att de hittade korrosion. Är tänkt att starta 31 januari. Skulle starta redan i november. En stor osak till vårt höga elpris är för att det sparats gas i Europa och underhåll i Frankrike som normalt förser framför allt Tyskland med el. Vi får se om de har fått ihop den gas de behöver. Om inte så förstärker det bara mitt första stycke att avkastningen för det man sålt kommer gå till elräkningen. Vad ska man stoppa på börsen då?
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
F
kisumisu kisumisu skrev:
Jag kanske har satsat idiotiskt då.

Satsade på olika aktier som banken hade ställt upp. Låste mina pengar 60k... fick tillbaka 55k.

Även en del fonder som gått minus. Banken "tyvärr ser det ut just nu så och du råkade köpa när de låg högt uppe".
Enda gången jag gjorde vinst när jag helt kallt kastade iväg 10k när pandemin var värst och fonderna bara rasade. Tänkte att det lite som pokerspel och den gången blev det vinst.

Berätta gärna var du får 9% ränta...fast det kanske en hemlighet och det förstår jag också!

Enda dom jag ansett är säkert är nischbanker som ger runt 1% ränta...och olika investeringar som sparar pengar.
Bytte bla värmesystemet och till en ny bil. Haha bil är kanske dumt. Men då den har garanti slipper jag slönga 20k på årliga reparationer, 6-7k på Dieselskatten, går billigt.

Betalat även av lån vilka också långt innan krisen bara höjdes o höjdes i ränta.
Har aldrig nämt 9% och ränta i samma mening. Däremot skrev jag lätt förenklat att för min del så är 9% minimal avkastning på solcellerna under rådande regler.
 
Gräsanden Gräsanden skrev:
Stämmer om man måste finansiera med lån, jag är nu i den lyckliga sitsen att jag kan välja hur jag skall placera mitt kapital.
Även egenfinansierad investering ska betalas av "investeringen själv" eftersom det alltid fins alternativa investeringar. Lånefinansierad investering försämrar kalkylen men principen är densamma.
 
  • Gilla
Clausius och 2 till
  • Laddar…
F
D djac skrev:
Finns det ens en sådan begagnatmarknad, de kostar så lite styck att det verkar vara för mycket arbete?

Hur ser den ut för tex begagnade markiser, isoleringsskivor, eller andra huskomponenter?
Då priserna har skenat och det råder en stor komponentbrist så har det inte varit några större problem att kränga begagnade solcellsprylar.
 
D djac skrev:
Det görs ganska många investeringar i samhället med längre pay-off än vad du nämner, hur tänker du där?
tex ?
 
F
H hellem skrev:
Ja, det var mitt antagande också. Därav min skepsis till att räkna anläggningskostnaden som en kapitalplacering, utan snarare bör räknas av som en kostnad direkt.
Du har aldrig satt dig in i bokföring, avskrivning mm öht eller? Det är rätt självklart att det inte är en direktavskrivning.
 
A
B Bernt Ö97 skrev:
Även egenfinansierad investering ska betalas av "investeringen själv" eftersom det alltid fins alternativa investeringar. Lånefinansierad investering försämrar kalkylen men principen är densamma.
Jag håller i princip med, men man kan ju spekulera i att man vägrar investera i aktier och fonder liksom isk och allt annat som ger någon vettig avkastning, utan alternativet är att ha pengarna på nollräntekonto. Förvånansvärt många placerar ju sina pengar så.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
tex ?
Hallandsåstunneln?

Norrbotniabanan?

Spårvägen i Lund?
 
Scouten skrev:
Jag håller i princip med, men man kan ju spekulera i att man vägrar investera i aktier och fonder liksom isk och allt annat som ger någon vettig avkastning, utan alternativet är att ha pengarna på nollräntekonto. Förvånansvärt många placerar ju sina pengar så.
Likvida medel till oförutsedda utgifter är bra sedan är det en individuell riskbedömning när man gör investeringar, oavsett egna eller lånade pengar.
Vi alla är lika riskbenägna, själv är jag ganska riskbenägen om jag ska vara självkritisk, det har inneburit både + och -
TS fråga ursprungligen var huruvida kalkylen på solceller går ihop. Frågan är berättigad och det fins alternativ.
 
K
Undrar om det ens vore lagligt att bokföra som en kostnad....
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
15 år är ju bättre än vad som sades för några år sedan. Har gjort samma beräkningar och konstaterat att det blir svårt för solcellerna att hänga med om man under 5 års tid investerar hela summan på börsen istället. Best case (vilket är fortsatt worst case for världen) hamnade jag på 13 år. Annars kring 20 eller strax över.
 
  • Haha
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
F
T Tonka skrev:
15 år är ju bättre än vad som sades för några år sedan. Har gjort samma beräkningar och konstaterat att det blir svårt för solcellerna att hänga med om man under 5 års tid investerar hela summan på börsen istället. Best case (vilket är fortsatt worst case for världen) hamnade jag på 13 år. Annars kring 20 eller strax över.
som sagt, det behöver det inte bli om du återinvesterar det du ”tjänar” på tex börsen.
 
HeligBirma HeligBirma skrev:
Det låter lite dyrt så du borde vända dig till många firmor för att få in flera anbud. Något att ha med i beräkningen är att anläggningen ökar värdet på huset vilket kanske bara gynnar om man skall sälja men du kan kanske få ner räntan på bolånet lite.
Själv har jag precis beställt en anläggning på 13,72 kWp (28 paneler a 490W) med ett litet batteri på 5kWh för 212000 inkl. grönt avdrag. Anläggningen installeras i Februari nästa år. Jag räknar med att anläggningen är betald på 10-12 år men mycket beror på elpriset så klart. Solpanelerna kommer producera i 30 år medan batteriet och växelriktaren behöver bytas efter 10-15 år. Något att tänka på om man funderar på batterier är att man får 50% grönt avdrag på växelriktaren om man installerar solceller med batteri, utan batteri är det bara 15% så det gröna avdraget för batteri är egentligen högre än 50%.
Liten fråga: vad står p för i kWp?
 
Power eller
 
R Rolle85 skrev:
Power eller
Finns väl ingen enhet som heter Power?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.