F fsn skrev:
Jag har inte siffrorna här men jag har ett genomsnittligt försäljningspris på drygt 180 öre i år. Jag har mellan 20-36% egenanvändning, den varierar under sommartid på elpriset. Är det högt prioriteras försäljning, är det skitlågt så maximeras egenanvändning. Sen har jag räknat på scenariot solceller mot vad jag skulle ha betalat om jag inte hade haft några solceller och då är det de siffrorna jag tidigare redovisat och det är då alla rörliga kostnader tagna i beaktande. Ingen kakylerad ränta, ingen inflation (som knappast var en faktor förrän nu) är tagen i beaktande.
Ska jag tolka ditt svar som att inte kan redogöra för dina påståenden, inte ens produktionsvolym och kostnad för installation ?

Sista delen förstår jag inte. Vad du gör eller hade gjort med elen är irrelevant, antingen så säljer du den till spot och lite tillägg, eller så slipper du köpa el till spot och lite andra tilläg.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
F fsn skrev:
det tror du? Jag betalade väl 1100kr för mina paneler, de kan jag imorgon sälja för minst 600kr, troligtvis 800kr med. Men som jag förgäves försökte få dig att fatta, det är helt ointressant då minimal avkastning, i princip oavsett elpris ändå är bättre än genomsnittligt börsindex. Har man så jävla dålig ekonomi att man då skulle behöva sälja skiten så skall man kanske inte investera öht då minimal avkastning trots allt är superbra.
Du verkar helt enkelt ha svårt att förstå vad jag pratar om.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ja då lägger jag detta åt sidan, känns rent dåraktigt med så lång återbetalningstid.

Hur ofta måste man reparera anläggningen och vad är livstiden på en solcell?

Livslängden på en växelriktare är 5-10 år och verkar kosta 25k.
Finns det någon vettig människa som får ihop denna investeringen?!?
Glöm inte att räkna på att ca 75% av intäkten är statligt stöd som när som helst kan upphöra på samma sätt som alla andra statliga (host bedrägerier) subventioner gjort genom åren när väl tillräckligt många lurats in. Se tex elvärme, senare pellets och nu ligger väl sol och vind på tur härnäst, bergvärmen har dom ju redan klämt åt genom att lägga ner kärnkraften så till vintern är det väl pellets som vore billigaste alternativet, om det inte vore så att vi blivit lurade att kasta ut våra ved och pelletspannor redan för eldrivna VP av olika sorter...
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
8 87d skrev:
Jo det är korrekt som du skriver. Jag var mera kortsiktigt i mitt uttalande och tog endast hänsyn till den allmänna uppfattningen för tillfället, slarvigt av mig!

Därmed försvåras ”investeringsargumentet” ytterligare.

Man bör tänka annorlunda och snarast i termer om utgift när man väljer att ”investera” i en solcellsanläggning och därmed bör kostnadsfördelningen tas större hänsyn än payoff.
ja att köpa solceller baserat på dagens elpriser är minst sagt klantigt. Man får räkna på ett uppskattat elpris under hela livslängden.
Jag gillar inte pay-off, det säger ganska lite ofta . Största problemet är att folk tror att en bra investering har en pay-off vilket är fel. Tar det 5-10-15-20 år att betala av en investering så är det en väldigt svag investering. Dessutom tar man inte hänsyn till alternativa investeringar. Nuvärdesmetoden är bättre om man ska räkna på investeringar imo.
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ska jag tolka ditt svar som att inte kan redogöra för dina påståenden, inte ens produktionsvolym och kostnad för installation ?

Sista delen förstår jag inte. Vad du gör eller hade gjort med elen är irrelevant, antingen så säljer du den till spot och lite tillägg, eller så slipper du köpa el till spot och lite andra tilläg.
Som jag sa så har jag inte siffrorna här….. jag har betalat 110000kr och jag producerar ca 16000kWh. Och som jag sa, alla rörliga kostander är beaktade. jag har inte räknat på nuvärdesmetoden, den initiala ”avbetalningstiden” om man väljer att kalla den det beräknades till 6-6,5 år och då det var så pass kort tid så har jag bar räknat helt rak pay-off.
 
F fsn skrev:
Som jag sa så har jag inte siffrorna här….. jag har betalat 110000kr och jag producerar ca 16000kWh. Och som jag sa, alla rörliga kostander är beaktade. jag har inte räknat på nuvärdesmetoden, den initiala ”avbetalningstiden” om man väljer att kalla den det beräknades till 6-6,5 år och då det var så pass kort tid så har jag bar räknat helt rak pay-off.
Noterar att du då betalade väldigt lite. Det gör inte din investering sämre men irrelevant för andra.

Men du har ju en avkastning på 16% och 33% ? Vad baserar du den på ? Med 110k investerat innebär det 17k för 2021 och 36k för 2022.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K
Bo00 Bo00 skrev:
Jag fick en liknande offert på över 100 000 kr till mitt 50 kvm hus i Skåne. Beräknades att vara återbetalt på 12 år. Dessa beräkningar är naturligtvis inte med verkligheten överensstämmande då det ser bättre ut med 12 år än kanske verkliga kanske 15 år.

Tänkte att ska jag som 58 åring ha ökade kostnader i 12-15 år för att sen börja tjäna på det vid en ålder av 73 år? Lever jag då? Min Toshiba luftvärmepump gör jobbet även efter 19 år. När den lägger av köper jag en ny för 20 000 kr. Miljötänk har jag inte alls när det gäller min privata ekonomi.
Jag tänkte tvärtom, har beställt solceller så att den framtida pensionen ska räcka till elräkningarna.
Gällande miljön är vi helt överens.:)
Iofs. så behövde jag inte ta något lån.
 
  • Gilla
Mrkekko och 1 till
  • Laddar…
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Noterar att du då betalade väldigt lite. Det gör inte din investering sämre men irrelevant för andra.

Men du har ju en avkastning på 16% och 33% ? Vad baserar du den på ? Med 110k investerat innebär det 17k för 2021 och 36k för 2022.
japp. Och ja, fullständigt irrelevant mot dagens priser. Och som jag skrev tidigare, med dagen priser och glädje-payback kalkyler på 12 år men som åtminstone rimligt beräknade borde vara 15år så är det inget jag skulle lägga mina pengar på idag. Min anläggning var långt under listpris då jag installerade den med och inte då heller då såg jag rimlighet i offererande firmors siffror.
 
Redigerat:
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
D
T Tossegubbe skrev:
Glöm inte att räkna på att ca 75% av intäkten är statligt stöd som när som helst kan upphöra på samma sätt som alla andra statliga (host bedrägerier) subventioner gjort genom åren när väl tillräckligt många lurats in. Se tex elvärme, senare pellets och nu ligger väl sol och vind på tur härnäst, bergvärmen har dom ju redan klämt åt genom att lägga ner kärnkraften så till vintern är det väl pellets som vore billigaste alternativet, om det inte vore så att vi blivit lurade att kasta ut våra ved och pelletspannor redan för eldrivna VP av olika sorter...
Förklara 75% är statligt stöd i de två normalsituationerna, sälja eller använda egenproducerad el, såna siffror har aldrig tidigare framförts?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
ja att köpa solceller baserat på dagens elpriser är minst sagt klantigt. Man får räkna på ett uppskattat elpris under hela livslängden.
Jag gillar inte pay-off, det säger ganska lite ofta . Största problemet är att folk tror att en bra investering har en pay-off vilket är fel. Tar det 5-10-15-20 år att betala av en investering så är det en väldigt svag investering. Dessutom tar man inte hänsyn till alternativa investeringar. Nuvärdesmetoden är bättre om man ska räkna på investeringar imo.
Det görs ganska många investeringar i samhället med längre pay-off än vad du nämner, hur tänker du där?
 
R Rolle85 skrev:
Ja de var tur att jag skapade denna tråden känner jag för jag höll på att gå på en riktig nit med att investera i solceller. Jag får helt enkelt investera pengarna i annat, tex en mer effektiv vedklyv så att jag kan elda mer =) Då sparar jag pengar inom någon vecka =)
Tro vad du vill MEN tänk tanken att får MP sitta vid rodret igen , VIPS !?!?! så har du återbetalningstid på 2 år ... därför investerar jag i solceller och får ca 9000 kwh för en kostnad av 900kr /mån
 
kisumisu
F fsn skrev:
Snarare 3kr? Jag håller med dig om att det absolut lönar sig om man gjorde investeringen för några år sen då priserna på prylar och installation var anpassade efter då rådande elpris men gör din läxa, elpriset är absolut inte 3kr. Räkna ihop ditt ackumulerade säljpris för året och du är mycket närmare 1,50 än 3kr. 2020 var extremt dåligt betalt med låga priser.


En annan effekt är att hur jag än räknar på det så kan jag inte på något sätt få det till mindre än drygt 9% avkastning med nuvarande regler…. Börsen ger väl 8% i genomsnitt.
B Broker skrev:
Läs min uträkning så ser du snabbt att det lönar sig med lån både till solceller och aktier men solceller är en mera säker investering. Börsen har förvisso sjunkit ordentligt under 2022 men inte mera än den gick upp under 2020-2021. På lång sikt har börsindex gett 8-9% upp per år de sista 30 åren.
Jag kanske har satsat idiotiskt då.

Satsade på olika aktier som banken hade ställt upp. Låste mina pengar 60k... fick tillbaka 55k.

Även en del fonder som gått minus. Banken "tyvärr ser det ut just nu så och du råkade köpa när de låg högt uppe".
Enda gången jag gjorde vinst när jag helt kallt kastade iväg 10k när pandemin var värst och fonderna bara rasade. Tänkte att det lite som pokerspel och den gången blev det vinst.

Berätta gärna var du får 9% ränta...fast det kanske en hemlighet och det förstår jag också!

Enda dom jag ansett är säkert är nischbanker som ger runt 1% ränta...och olika investeringar som sparar pengar.
Bytte bla värmesystemet och till en ny bil. Haha bil är kanske dumt. Men då den har garanti slipper jag slönga 20k på årliga reparationer, 6-7k på Dieselskatten, går billigt.

Betalat även av lån vilka också långt innan krisen bara höjdes o höjdes i ränta.
 
A
8 87d skrev:
håller helt med egentligen…
Det är just begreppet investering som jag fastnar på.
Allt över 7år återbetalningstid anser jag vara förkastligt, oavsett investering (man vet ju inte ens om man lever om 7år).

Frågan för mig är snarast om det kommer att reducera min boendekostnad eller bidra till ökad komfort eller liknade.

När man resonerar om att byta exempelvis ett kök ställer man ju sällan (eller aldrig) frågan ”när har detta betalat sig?”
Det handlar ju om ”villhöver” i de flesta fall..

Min slutsats När det kommer till just solceller är att om kostnaden bidrar till en lägre totalkostnad (läs boendekostnad) så kategoriserar jag det ändå som investering, annars inte!
Jag vet inte om jag lever i morgon, men jag hoppas och tror. Jag hoppas och tror att jag och min fru bor kvar i huset vi trivs så bra i om 25 år, men jag vet inte. Ska man bara göra saker som man säkert vet, blir inte mycket gjort.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Mina levnadskostnader har minskat iaf. Visst, jag hade kunnat vara mer aggressiv på ”avbetalningen” av anläggningen men jag väljer att omsätta en del på börsen.
Feltänkt.
Om du redan har investerat i solceller har du redan betalat din anlägningen, såvida du inte leasar din anläggning.
Återbetalning av den investeringen sker genom minskad elkostnad och elförsäljning.
Att du upplever minskade levnadskostnader beror sannolikt på att du successivt förbrukar det kapital du investerade i solceller som sedan återbetalas i form av minskad elkostnad och elförsörjning.
Om du dessutom har pengar över att investera på börsen är jag den första att gratulera, det kan vara mer lönsamt än solcellerna.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Scouten skrev:
Jag vet inte om jag lever i morgon, men jag hoppas och tror. Jag hoppas och tror att jag och min fru bor kvar i huset vi trivs så bra i om 25 år, men jag vet inte. Ska man bara göra saker som man säkert vet, blir inte mycket gjort.
Håller med 100% och pengar går inte ta med till graven. Säger inte med det att kasta pengar till sjön heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.