Tack för hjälpen med filmen! Men vad använder du för program? Känner inte riktigt igen mig...

"Tisschan"?!? Har du förväxlat Stockholm å Göteborg nu igen? :D Men det är lugnt, ja ä ente bittär! (y)

Svär jag så mycket! Det var som fan! :wow: Får väl be om ursäkt till känsliga tittare, jag har inte hittat censurfunktionen i redigeringsprogrammet. Har inte kommit så långt i kursen än... Jag ägnar ju mig mest åt sågen jag... (y)

Kul ändå att du får med alla Stockholmares uppfattning om Göteborgsskämt. ;) Se för fan bara till att inte kalla Göteborg för Götlaborg på film, för då har du skitit i det kurbitsmålade skåpet! Då får du hela Västkusten på dig! :D
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Hihi :D
 
Btw, Guns n' Roses som hissmusik? Har jag verkligen blivit så gammal...?:S snyft...
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
De e la inte så falit att kalla Götet för Götlaborg?

Då är det förmodligen värre att använda huvudstadens riktiga namn, Fjollträsk :cool:
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
De e la inte så falit att kalla Götet för Götlaborg?

Då är det förmodligen värre att använda huvudstadens riktiga namn, Fjollträsk :cool:
Vi bryr oss inte så mycket om vad ni kallar oss. Vi har annat för oss som är viktigare än att reflektera över vad ni anser. Det står visserligen Västmanland i min profil, men jag lever i exil.
 
KnockOnWood skrev:
De e la inte så falit att kalla Götet för Götlaborg?

Då är det förmodligen värre att använda huvudstadens riktiga namn, Fjollträsk :cool:
Man tar inte illa vid sig när man är "born and raised" i den kungliga hufvudstaden :cool:
 
KnockOnWood skrev:
De e la inte så falit att kalla Götet för Götlaborg?
Äh, vi ser det ju mer som ett barmhärtighetsmord. Stackarna gör ju bort sig så till den milda grad att man tappar all respekt. :D
 
Nu laddas sista filmen upp och testrapporten är redo att skrivas. Har ni några önskemål? Än har jag några megabyte på Vimeo så vill ni se något kortklipp kan jag definitivt ro ihop det :)

Önskemål till testrapport mottages också!

Må gott,
Dalmasen
 
Ja, då var det dags för del 2 i min testseriefilm. Idag testar vi framför allt geringinställningarna, snittet och dammupptagning :)


[video=vimeo;205767301]http://www.vimeo.com/205767301[/video]

Länk om ovan inte funkar
https://vimeo.com/205767301
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Ett par ord för oss som inte har tid för kontinuerlig film med och utan kurbits, utan hellre parallelläser lång text - är den i paritet med gcm 8 sjl? (Mitt ex är inte helt hundra på fasta vinklar...)
 
Per: jag lär fråga. Är du nöjd med vad vi levererat om det även kommer något skriftligt eller gick det här inte alls som du tänk?
 
Kul filmer så här långt. Men nu väntar vi på en ordentlig utvärdering i text och bilder också. Jag nöjer mig inte riktigt förrän vi kan läsa en utförlig test eller recension av produkten och se detaljerade bilder som illustrerar den. Föredömet är naturligtvis mattiasps testrapport https://www.byggahus.se/forum/verkt...rapport-kap-och-gersagen-bosch-gcm-8-sde.html även om den är svår att slå. ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Kul filmer så här långt. Men nu väntar vi på en ordentlig utvärdering i text och bilder också. Jag nöjer mig inte riktigt förrän vi kan läsa en utförlig test eller recension av produkten och se detaljerade bilder som illustrerar den. Föredömet är naturligtvis mattiasps testrapport [länk] även om den är svår att slå. ;)
Den tekniska nivån på hans test kan jag inte slå, men jag ska skriva en rapport så gott jag kan med lite bilder :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Men då har dagen D kommit och sågen har testats till lite olika projekt. Men för att få lite mer fakta så gick jag ut i snickarboa och kapade lite blandat under några timmar.

Renoveringsmässigt ändrades planerna helt och hållet tyvärr, men å andra sidan är det snitten som räknas. Min recension är av en hempulare för hempulare i sann amatöranda. Att skriva något som Mattiasps är för mig omöjligt. Jag har inte den tekniska kunskapen för något sådant. Istället så kommer jag fokusera på sådant som vi hempulare uppskattar och förutsätter ska fungera hos en kap- & gersåg.


Storlek
Jämfört med den gamla så är den nya nätt och smidig. Man lyfter den lätt med en hand. Den gamla däremot riskerar man få ryggskott var gång den ska förflyttas. En stor skillnad är även att man har plastblock som klickas i vid behov istället för två fasta metallarmar. Detta gör att man vinner ca 50cm i bredd. Klossarna har som tidigare nämnts en fördel av att kunna flyttas runt efter behov. Nackdelen är väl just att dom inte är fasta. Men i det här fallet väger faktiskt fördelen över till pluspoäng.
Två kap- och gersågar på en arbetsbänk i en snickarboa, varav den ena är en nyare, mer kompakt modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Motor
Det är lika effekt på motorerna men istället för 5200rpm är den nu på 4800rpm. Jag upplever den som lugnare, lite tystare men lika mjuk att kapa med.

Gamla
Närbild av etiketten på en Bosch PCM 8S kap- och gersåg som visar tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya
Närbild på etikett av grön Bosch kap- & gersåg med tekniska specifikationer, modell PCM 8 SD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knappar, lägen +annat

Om man bortser från utdragsskenorna så känns hela maskinen väldigt robust. Knapparna är distinkta, vred har en klickkänsla när de går i och framförallt har gerningen fasta lägen som slår i utan uns till glapp.

Kapning
Hur är den då att kapa med? För mig är det viktigt att den kapar mjukt och effektivt. En "fyrtiofemma" ska inte kräva någon tankeverksamhet. Jag upplever inte att filmen är helt rättvis då det låter som den tappar lite i slutet. I verkligheten så blev jag positivt överraskad då den påminner mer om att "skära i smör". Den levererade verkligen!
Länk: https://vimeo.com/206122492
[video=vimeo;206122492]http://www.vimeo.com/206122492[/video]

Raka snitt i det fasta läget är perfekta. Mer om dom fasta lägena kommer längre ned.
Vinkelhake från Hultafors ligger mot nyligen sågad träkant för att demonstrera precisionen i snittet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dammupptagningen
Som jag berättade i filmen så upplevde jag att en hel del hamnade utanför trots dammsugare och 7-10 snitt totalt. Idag skar jag upp en "fyrtiofemma" som en köttfärslimpa i skolmatsalen och resultatet är väl inte direkt imponerande. En bild säger mer än tusen ord så här följer några exempel och resultat.

En tom dammupptagningspåse
En tom dammupptagningspåse öppen vid en kap- och gersåg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Raden med köttfärsli... fyrtiofemma!
Rad av nyligen kapade trästycken i olika vinklar, uppvisande precision av kap- & gersåg, på en arbetsbänk med måttband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter kapning
Kap- och gersåg med sågspån på bord och gröna plastblock nära sågbladet i en snickarboa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag sopat av maskinen och bänken (exkl. golvet och det som föll ner) och tömt ur påsens innehåll bredvid varandra. Jag skulle säga att det är 55/45 till påsens nackdel. Tyvärr saknar jag preferenser om det ens går att göra en bra dammupptagning när det kommer till påsform.
Två högar med sågspån på ett dammigt snickarbord bredvid en tom Bosch-dammpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som ändå sticker ut vad gäller dammupptagning är detta.
Länk: https://vimeo.com/206122271
[video=vimeo;206122271]http://www.vimeo.com/206122271[/video]

Lasern
Som ni lärt er så gillar jag inte laser och efter testet så gör jag det ändå inte. Jag ser helt enkelt inte det praktiska? En linje och känsla med klingan tycker jag är långt mycket bättre. Men för er som gillar den så kan jag väl ändå tycka att den levererar skapligt out-of-the-box. Den kapar ganska exakt till höger om den fabriksinställda laserlinjen. Säkert kanon om man ska såga reglar eller laminatgolv väldigt snabbt.
Kap- och gersåg med laserlinje markerad på träbit, sågspån synligt på sågskivan och arbetsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kap- och gersåg med laserlinje som visar snittplats på en träplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gerning
Nått jag verkligen gillar med den här sågen är gerningen och inställningen av vinklar. I och med de fasta lägena (fyrkantiga urtagen som ni ser på bild i nederkant) som klickar i rejält och det faktum att dom är väldigt exakta gör maskinen väldigt lättanvänd! Det här här min favoritpunkt.
Kap- och gersåg inställd på vinkel med skala och föremål vid 30 grader-markering. Dust visible.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag "kastat" i 45 graders och snittet samt vinkeln är perfekt.

Två trästycken skurna i 45 graders vinkel, vinkelhake visar perfekt passform där kanterna möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en 30 graders och återigen levererar maskinen.
Träbitar kapade i 30 grader vinkel med märkning, perfekta snitt i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonusbild med glipa för att ni ska se rakheten. Vinkelhaken låg perfekt i hörnet.
Perfekt snitt i trä på arbetsbänk som demonstration av kap- och gersågens precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapa på sniskan
Sen kan man kapa på sniskan. Just den här punkten är väl testets vändning från väldigt positiv till väldigt negativ. Att jag inte gjorde mig illa känns bra men frågan är hur man tänkte? Vredet till att kunna vinkla sågen känns väldigt robust men redan här fick jag mig lite huvudbry. Den gick bara till 29,8 grader. Men det visade sig vara lätt åtgärdat och pinnen till klämman togs bort genom att dra den rätt upp.
Kap- & gersåg med laserlinje markerar snitt på träplanka på arbetsbänk, omgiven av sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att ställa ner den till 45 grader och kapa..
Närbild på inställningsdelen av en kap- och gersåg med tydligt dammskikt och skala för vinkelinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...trodde jag.
Träbit kapad av kap- och gersåg med synlig laserlinje och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur kunde jag vara så dum att jag inte såg den här enorma varningsskylten? Det är min pekfingernagel ni ser på bild.
Närbild på varningsskylt och mekanism på kap- & gersåg med synlig fingernagel och sågspån i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonus
Kap- och gersåg med laserlinje i snickarboa, omgiven av träbitar och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det small till först i sågen sen i väggen när skruven flög och nått annat från skenan. Lite otäckt om jag ska vara ärlig. Enligt mig så är det här en väldigt dum konstruktion som ger utrymme för att misslyckas eller i värsta fall skada sig själv.

Ja, sen kom jag inte längre. Klingan är förstörd men jag tror bordet kommer gå att använda vidare. Så tills nästa gång det är dags att såga måste jag skaffa mig en ny klinga på 48T.

Eller varför inte 60T? :)


Tack Byggahus och tack Bosch för en väldigt trevlig maskin! Bortsett från en onödig riskkonstruktion så får den 4,5 hobbyhammare av 5 möjliga! Jag gillar den verkligen och känner att den med all rätt kommer bli en värdig efterträdare :)


Länkar till övriga testfilmer

Uppackning
https://vimeo.com/203356452

Del 1
https://vimeo.com/205030380

Del 2
https://vimeo.com/205767301

Tory testar
https://vimeo.com/205033020
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Fin recension, tack! Tråkigt med anhållet. Jag sågade också lite in min recensionssåg, men inte så att den blev helt kvaddad. Bara ett litet jack i anhållet. Om jag har förstått det rätt så är det samma typ av konstruktion på Festools gersågar. Det borde inte vara någon svår ingenjörsbedrift att konstruera ett anhåll som spärrar lutningen om man inte har gjort rätt, alternativt att lutningen flyttar anhållet med någon typ av länkage.

Jag gillar verkligen skrivna och stillbildsfotograferade recesioner bäst. Video är säkert bra, men på något sätt känns det smaskigare med ett riktigt reportage. Bra gjort!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.