Oops... hade glömt göra filmerna offentliga.... :rolleyes: Nu borde det funka...?
 
ToRy skrev:
Ja just det ja! Glömde ju att Chrissofsweden hörde av sig för ett tag sedan! Han var så grymt imponerad av mina redigeringsskills att han frågade om jag kunde klippa ihop hans sista film. Självklart hjälper man en forumkompis i nöd! Så sagt och gjort, här är resultatet! Håll till godo! :)

[video=youtube;NPg_6p2Mx1o]https://www.youtube.com/watch?v=NPg_6p2Mx1o[/video]

Haha tack för att du laddade upp den åt mig :D Jag måste erkänna att det var ett väldigt nervöst moment att se mig såga vissa delar :D Otroligt att ingen kom till skada :p
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Äntligen fick jag lite tid över och lyckades klippa ihop en film. Kommer en till, förhoppningsvis i morgon. Sen ska jag göra en sammanfattning med lite bilder också, hoppas hinna med det i morgon också...

[video=youtube;qF6ZvtIsf0Q]https://www.youtube.com/watch?v=qF6ZvtIsf0Q[/video]
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Och här kommer den sista filmen...
Jag gör min sammanfattning i text och bild i början av nästa vecka. :)

Ha en go helg! (y)


[video=youtube;jyImEWhS3Fs]https://www.youtube.com/watch?v=jyImEWhS3Fs[/video]
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Början av veckan kom och gick, fasen vad tiden går fort ibland....

Men, då var det dags för en sammanfattning av testet i text och bild. Jag kommer lägga in ett par bilder i stöten och skriva text till dessa. Jag kanske inte har bilder på alla detaljer, då blir det bara text.

Jag har ju utformat det så att jag jämfört sågen med min gamla PCM8. Det första intrycket av den nya sågen är att den är betydligt lättare och nättare än föregående modell. Den har ett bra bärhandtag och är klart mer lättburen än föregångaren. Detta är såklart viktigt för den som kanske vill ta med sig sågen till stugan eller kompisen eller vart som helst. Det nätta formatet ger ett par nackdelar, men de är av ganska betydelselös karaktär. Mer om detta senare. Pluspoäng till den nya sågen för vikt och transporterbarhet alltså.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Uppackning och montering av sågen gick utan problem. Egentligen är det inte någon montering att tala om, det är bara sågbordsförlängningarna och eventuellt spånpåsen som skall på plats, sen är sågen klar att användas. Om vi börjar med sågbordet…
Det medföljer fyra stycken stora plastklossar, varav två är tanken att de ska skruvas fast på var sida av sågen, de andra två har man lösa och placerar efter behov. De kräver inga verktyg utan det är bara att lyfta av och sätta på var men behöver dem för stunden. Mycket smidigt. Till den förra modellen medföljde två metallbågar som skulle skruvas fast på var sida om sågen, vilket fungerar alldeles utmärkt när man väl fått dem på plats.

Bilderna visar några olika alternativa sätt att använda klossarna....

Man kan välja att sätta dem på rad, här har jag satt en andra kloss på vänster sida, eller "på bredd" om man har bredare reglar eller skivor.
En kap- och gersåg med plastklossar monterade som stöd för bearbetning av trämaterial, ställd på en sågställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan till och med sätta klossar längst ut på sågens vridbara del som här...
Geringssåg från Bosch med inställbart stöd för arbetsstycket och fokus på säkerhet vid tiltning av klingan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.... dock är precisionen på fästen inte de bästa här av någon anledning vilket ger följande resultat.
Geringssåg på sågbord med gröna plastklossar monterade på sidorna för stöd vid kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har man sågen som jag på en sågställning så börjar ju klossarna naturligtvis dippa mer ju fler man hänger på. Står sågen på golv eller på ett bord eller bänk får man inte det problemet av naturliga skäl. Hur tiden och användandet kommer påverka plasten/fästena är såklart svårt att sia om....
Jämförelsevis känns de gamla metallbågarna stadigare med bredare stöd men de nya klossarna är mer flexibla. För min egen del, med ställning, blir resultatet oavgjort, möjligen med en liten extra klapp på axeln till fördel för klossarna ändå.
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
Det är stor skillnad mellan modellerna vad gäller utformning av handtaget. Man har placerat motorn annorlunda på den nya sågen, och vridit handtaget 90 grader så att det blivit vertikalt istället för horisontellt som på den gamla. Detta gör att sågen går att manövrera med höger eller vänster hand, något som säkerligen vänsterhänta uppskattar men även högerhänta har användning av. Den gamla sågen gick enbart att använda med höger hand, om man inte är extremt smidig vill säga. Stoooort plus för nykomlingen!

På bilden ser man förutom handtagets utformning även att motorn placerats bakom klingan. På den gamla modellen sitter motorn på höger sida.
Man ser även ovanpå handtaget brytaren till laser. Lyckligtvis har man skippat batteridriften på den gamla modellen och lasern strömförsörjs nu av samma ström som sågen själv. Stort tack för den! Dock har man av någon anledning valt bort den vanliga lampan som fanns på den gamla sågen utan man får förlita sig på belysningen på plats. Undrar varför...?
Den röda knappen närmast klingan är en lägesväljare för lasersiktet. Man kan ställa in på vilken sida av klingan man vill ha laserlinjen. Detta är bra. Tyvärr är lasern i sig ingen höjdare. Man har flyttat placeringen av själva ljuskällan så att den numer sitter ovanför/framför klingan, dvs strax innanför handtaget. Detta får till följd att lasern skyms av klingskyddet och ändrar utformning flera gånger när man för ner klingan mot arbetsstycket. Med orörd såg har man en tydlig men streckad linje på sågbordet/arbetsstycket men när man för ner handtaget byts den fler gånger till helt streck, halvt streck, ingenting för att till slut bli någon sorts rött suddigt allmänljus som iofs avgränsas hyfsat tydligt av klingan så man får en hyfsat skarp linje att gå efter men nja..... den gamla placeringen tycker jag var bättre. Där satt lasern (och lampan) på den fasta delen bakom klingan, ostörd av sågens rörelser, men däremot utsatt för sågspånssprut. Hade man kunnat lösa sågspånssprutet och göra den enkelt justerbar i sidled med den gamla placeringen tror jag det hade varit bättre. Ska vi säga oavgjort...?

På sidan i det svarta området ser man säkerhetsknappen eller dödmansgreppet om man så vill, vilket tillsammans med brytaren på insidan handtaget måste tryckas in för att sågen ska starta. Sidoknappen finns även på andra sidan, återigen för att ge möjlighet till höger- eller vänstergrepp. Detta fungerar väldigt bra ergonomiskt. En förbättring - anser jag - är också att man alltså inte kan få igång själva sågen om man inte trycker in båda knapparna samtidigt. På den gamla gick det faktiskt att få igång klingan enbart med startknappen vilket har stor skita-på-sig-varning, däremot fick man inte ner sågen och bort klingskyddet om man inte tryckte in dödmansgreppet. Klar förbättring!


Vertikalt handtag på en ny motorsåg med motorn bakom klingan och en sidoplacerad lägesväljare för lasersiktet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
När vi ändå har den bilden uppe (den ovan alltså) kan jag ju kommentera den där grunkan man använder för att spänna fast sitt arbetsstycke med om man nu gör det. Utformningen i sig verkade klart bättre än den gamla manicken. Ta en närmre titt på där den stående svarta pinnen går igenom den vinklade aluminium(?)profilen, där finns strax nedanför ett andra hål för pinnen, vinklat i 45 grader. Trär man profilen över pinnen i det hålet istället kan man exempelvis spänna fast en trekantslist. Smidigt! Detta kan man inte göra med den gamla. Själva pinnens infästning mot sågen är annorlunda. Numer behöver man inte skruva fast den utan en räfflad yta ner i själva sågens fäste (svårt att förklara och jag har ingen bättre bild just nu...) gör att pinnen sitter kvar när man spänner fast arbetsstycket. Det gör det snabbt och enkelt att flytta spännverktyget till andra sidan sågen vid behov. Så långt allt väl!
I början funkade verktyget alldeles utmärkt. Tyvärr har det efter väldigt begränsad användning uppstått ett problem. När man spänner ack så löst hoppar liksom verktyget över ett hack och släpper. Tänk när man drar åt en skruvkork för hårt och den hoppar upp ett snäpp och blir lös och otät igen...? Precis så. Dåligt....
En annan liten struntdetalj är att då den nya sågen är så smal har spännverktygen hamnat så nära sågen att det hamnar i vägen när man lutar sågen i sidled. Inget stort problem iofs då det är så lätt att lyfta av verktyget.

Hade det inte varit för det där med att det inte går att spänna ordentligt så hade den nya sågen tagit hem den här ronden men nu blir det förlust genom DNF, did not finish....
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
En annan detalj jag funderat på är det här med fäste för en sådan sågställning jag har. Till både den gamla och den nya modellen behövs en "adapter". Det sitter alltså en slags monteringsram mellan ställningen och själva sågen. Onödigt osmidigt. Innan jag köpte den gamla sågen hade vi en billig Rustasåg som hade spännfästen för en liknande ställning integrerade i sågens fötter. En löjligt mycket smidigare lösning. Det tog 10 sekunder att spänna upp, lyfta av och ställa ner sågen på golvet, bära ut den på altanen, lyfta ut den i bilen eller vad som helst. Med Bosch system får man antingen skruva loss de röda handtagen som syns i framkant på sågen på bilderna och acceptera att monteringsramen hänger med = större plats och högre vikt, eller så får man skruva loss 4 skruv/mutter för att få loss enbart sågen. Dumt....
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Tiltning, eller att luta sågen i sidled.... Den gamla sågen gick bara att luta åt vänster, den nya går att luta 45+ grader åt båda hållen. Gradskalorna är tydliga och bra tycker jag vilket den är även på den gamla. Sågen frigörs med ett snabbhandtag (det stora röda till höger) jämfört med ett skruvhandtag på den gamla, vilket också var rätt lätthanterat men satt bakom istället för på sidan.
För att luta sågen åt höger flyttar man på en liten bricka som fungerar som stoppläge eller 0-läge normalt. Det enda jag har att säga om det är att det känns lite tveksamt om den där brickan kommer hålla formen....? Tiden får utvisa... Iofs går det att "kalibrera" 0-läget med den skruv som ligger an mot brickan.

Här ser man sågen i "0-läge". Den lilla skruven nere till höger ligger mot en bricka med ett litet rött "handtag", som om man flyttar den åt sidan (som på sista bilden) tillåter sågen att tiltas åt höger.
Det stora handtaget till höger dras mot användaren för att snabbt och lätt frigöra sågen.
Närbild av en såg i 0-läge med ett synligt stort rött snabbhandtag och en liten skruv som lutar mot en bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tja, klantig fotograf men jag tror det framgår ändå att skalan är tydlig och lättavläst... :rolleyes:
Gersåg i nolläge med synlig gradskala och röda snabbhandtag för att justera sågens tiltning och frigöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brickan flyttad åt sidan och sågen går nu att tilta höger, vilket fotografen tyvärr glömde att dokumentera...
Geringssåg i 0-läge med frigöringshandtag och skala för tiltvinklar synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Denna rond tar den nya sågen hem med stor marginal!
 
Redigerat:
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Sågens djupstopp är omgjort jämfört med den gamla.

På den gamla sågen är det en rätt osmidig historia med en stoppskruv och en justeringsskruv. Dessutom kunde man inte behålla det inställda läget och tillfälligt såga hela vägen igenom arbetsstycket och sen återta exakt samma stoppdjup. Det kan man på den nya.

Här är den gamla sågens djupstoppsinställning. Den övre knoppen justerar man djupet med och den undre drar man fast inställningen med.
Djupstoppsinställning på en gammal såg med röda och svarta knoppar för justering och fastspänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns den fjäderbelastade justeringsskruven på den nya sågen.
Närbild av en kapsåg med fokus på djupstoppets skruvinställningar och graderade skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag ställt in ett visst djup och för att skruven ska ha något att stoppa mot så får man peta den svarta brickan lite åt vänster. Brickan har ett hål i sig vilket kommer förklaras snart... Man har även en iofs ograderad men dock gradskala så man ser och kan anteckna djupläget för framtida bruk.
Gammal såg med inställd djupstopp, röd justeringsknopp och låsskruv framför gradskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag behållit läget på djupstoppet men fört tillbaka den svarta brickan vilket tillåter skruven att gå ner genom hålet i brickan och sågen går att föra hela vägen ner. Skruven går alltså emot kanten på brickan när man fört den åt sidan och igenom när brickan är på plats.
Närbild på en gammal sågs djupstoppsinställning med justerbar knopp och skruvar täckt i sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En väldigt mycket smidigare funktion! Klar rondseger för den nya sågen!
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Fortsättning följer i morgon förmiddag! Hej så länge!
 
Stort tack Tory och Chrissofsweden för utomordentliga testrapporter.

Ser fram emot att läsa Torys fortsättning imorgon. (y)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Något som Christian anmärkte på var de röda markeringar som anger fasta lägen på gergradskalan. Ville bara visa att det är precis likadant på min. Det kanske inte har så stor inverkan rent praktiskt men man tappar en aning i förtroende på grund av sådana här enkla missar. Plus att man kan ju bli lite osäker på om man ska gå efter prickarna eller gradlinjerna...

Här ser man den nya sågen, ingen av de röda markeringarna har hamnat rätt...
Gergradskala på verktyg med röda markeringar som inte överensstämmer med graderingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågens skala med röd markering som inte stämmer med gradindelningen, indikerar kvalitetsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... medans man på den gamla sågen uppenbarligen lyckats bättre.
Närbild på en såg med gradskala och felriktade röda markeringar som inte överensstämmer med de faktiska gradinställningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rondseger för den gamla sågen i en förvisso rätt betydelselös gren...

edit: märker att de två första bilderna av någon märklig anledning blivit vridna 90 grader medsols. Spelar iofs mindre roll på just de här bilderna men man undrar varför, när inga andra bilder vridits av de jag lagt in i helgen...?
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
När vi är inne på gradskalan för gerning så tar vi en titt på gradindikatorn, alltså den lilla plastprylen som pekar på vilken grad man ställt in.

På den gamla sågen är den fastskruvad så långt ner på sågbordet som det är möjligt. Plasten i sig är stadig och håller troligen för det mesta om inte för ett välriktat hammarslag....
Gradindikator på ett sågbord med en plastpryl som pekar på aktuell inställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av någon outgrundlig anledning har man på den nya sågen valt att skruva fast den på ovansidan sågbordet!? Inte nog med att man nu alltså måste gjuta in en försänkning för att få plats med skruvskallen, man måste göra plastbiten så lång att den blir sladdrig och klart mer utsatt för skada. Än så länge både håller den och visar den rätt, men hur länge...? Och vad gör man när den går av? För det lär den göra....
Bosch, allvarligt, hur tänkte ni här??? :what:
Plastindikator för sågvinkel monterad på ovansidan av ett sågbord med gersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solklar seger för gamlingen....
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.