Har en Meec snöslunga med loncin motor -- tror den marknadsfördes som 12 Hk för tre år sedan av Jula .

Bifogar min erfarenhet av denna ( tror den är lika dan som dom biltema har )

Min slunga har inte gått många timmar - uppskattar max 20 timmar på tre år.

Första året så slutade dragsnöret att fungera. Det fastnade i utdraget läge.
Jag har inte brytt mig i att öppna och kika vad som är problemet.. kör med elstart istället.

I fjol så lossnade "klumpen" med kontakt och startknapp. Plasten är porös och spricker jättelätt.
Har fixat med montagelim och tejp.

I fjol börjar den gå dåligt och stannar ofta.. måste ha choke för att gå.. den fick en "pulserande" gång och stannar jätte ofta.

I fjol så slutade den driva varken utkastar-skoveln eller "skovlarna" längst fram. -- nått måste gått sönder före axeln som kommer från motordelen fram till skovel delen.

I fjol kunde jag inte ha den ståendes inne i källaren då den läcker bensin någonstans -- den stinker soppa -- och jag ser att det från koppen under förgasaren.

Jag har nu plockat isär den och konstaterat följande:

1. "oringen" (en tunn gummitätning) som skall täta koppen under förgasaren är för stor. Det blir ett veck på den när man försöker passa in den i spåret där den skall täta..
2. Ett drivhjul har lossnat - skruv - brickor och spårkil är borta så hjulet är helt löst och snurrar på axeln som kommer inifrån motordelen.
3. Bensinslang är alldeles porös - spricker direkt när man rör vid den med en tång.
4. "Filtret" som sitter i botten på besintanken känns trögt att blåsa igenom ... det ser inte igensatt ut men det "känns" ändå för tätt.
5. En fjäder i mekanismen som sköter spjället är lös.

Har nu fixat allt detta och hoppas på att den kan gå några timmar till.

Har inte fått något riktigt snöfall ännu så den har inte körts på riktigt efter ovanstående service... men det är på väg.
 
alla bensinfel kommer om du kört med vanlig bensin då gummit inte tål etanålen i svensk bensin
 
:D

Idag skulle det premiärskottas - och det allra första som händer är att vajern som sköter "skovel" regleringen small av.

Blev motion istället. puh!

Att det inte skall gå att tillverka grejer som håller liiite mer än några timmars aktiv användande!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.