Jag står iaf fast vid att köpa Biltemas eller Julas. Då vet jag att dessa företag fixar reservdelar vid behov.
 
Eftersom trådrubriken är ganska allmän så kanske det är OK om jag ställer en fråga också?

Jag har sett att Partner/McCulloch i princip är identiska och farsans några år gamla Stiga var alltför lik en nonameslunga från en jättefabrik i Kina för att det skulle vara ett sammanträffande.
Vilka fler kända och okända fabrikat med olika namn är identiska?
Alltså, ge exempel på likadana maskiner och dess olika fabrikat och helst modellnamn på erkända och lite mer "udda" märken.

Att jag frågar beror på att jag tycker det är svårt att bilda mig en uppfattning vad som är rätt pris eller inte när många produkter nästan är eller är exakt likadana.
Honda och Toro hör man ofta att de är bra men de ligger också givetvis högre i pris. Vilka vettiga mellanpris respektive nonameslungor finns? Tala gärna av egen erfarenhet vad gäller funktion, prestanda, krångel och resevdelsförsörjning.
 
Gnor skrev:
Elstart med 230V AC , det var ju lite udda.
Edit: På biltemas variant
Har inte sett något annat än 220v start på de som har elstart. Det pga att batterierna inte skulle vara så pigga i -20 då de är så små och laddning genom generator skulle bli onödigt fördyrande.
 
Maxikatten skrev:
Eftersom trådrubriken är ganska allmän så kanske det är OK om jag ställer en fråga också?

Jag har sett att Partner/McCulloch i princip är identiska och farsans några år gamla Stiga var alltför lik en nonameslunga från en jättefabrik i Kina för att det skulle vara ett sammanträffande.
Vilka fler kända och okända fabrikat med olika namn är identiska?
Alltså, ge exempel på likadana maskiner och dess olika fabrikat och helst modellnamn på erkända och lite mer "udda" märken.

Att jag frågar beror på att jag tycker det är svårt att bilda mig en uppfattning vad som är rätt pris eller inte när många produkter nästan är eller är exakt likadana.
Honda och Toro hör man ofta att de är bra men de ligger också givetvis högre i pris. Vilka vettiga mellanpris respektive nonameslungor finns? Tala gärna av egen erfarenhet vad gäller funktion, prestanda, krångel och resevdelsförsörjning.
Husqvarna/Stiga/Partner mfl i Electrolux koncernen är i princip samma maskiner. De har dock lite olika bestyckning av motorer och drivning. Så Husqvarna har lite fler modeller med hydrostatdrift än ex Partner.

Styrbar "pekfinger" drivning har även Husqvarna och Stiga på sina modeller med hydrostatdrift, dock så måste man upp på rätt stora maskiner för att få den finessen. Har inte kollat så noga men det kan vara så att Toro 824OXE är den minsta på marknaden med styr funktionen. Ariens har jag inte så bra koll på. De var så mycket dyrare än Toro så då föll bort rätt fort när jag kollade på slunga i vintras. Noterade då att Toro inte har samma modeller i USA som i Eu.
 
kamilenski skrev:
Jag står iaf fast vid att köpa Biltemas eller Julas. Då vet jag att dessa företag fixar reservdelar vid behov.
Vet inte hur det är med Biltema, men de båda har väl ca 4v på sig att laga den utan att du kan häva köpet och då hinner det bli rätt mycket snö... Går den sedan sönder och de väljer att köpa tillbaka den så kan man fråga sig om det finns några andra slungor att få med sig på studs. Lär inte vara pga att det är en snöfattig vinter som den går sönder.
 
Partner PSB270 har också frikopplingsstyrning som Toros OXE.
Partner 14000/Toro 8.26 17500:-
 
Redigerat:
Robert-san01 skrev:
Vet inte hur det är med Biltema, men de båda har väl ca 4v på sig att laga den utan att du kan häva köpet och då hinner det bli rätt mycket snö... Går den sedan sönder och de väljer att köpa tillbaka den så kan man fråga sig om det finns några andra slungor att få med sig på studs. Lär inte vara pga att det är en snöfattig vinter som den går sönder.
Har en el slunga i reserv :)
Dessutom i Skåne är det sällan snö :)
 
Maxikatten skrev:
Partner PSB270 har också frikopplingsstyrning som Toros OXE.
Partner 14000/Toro 8.26 17500:-
Oj, är 826 så dyr! Då framstår en 1128 för 19500 som ett bra köp.
 
Robert-san01 skrev:
Husqvarna/Stiga/Partner mfl i Electrolux koncernen är i princip samma maskiner. De har dock lite olika bestyckning av motorer och drivning. Så Husqvarna har lite fler modeller med hydrostatdrift än ex Partner.
Stiga har ingenting med Husqvarnakoncernen att göra, mer än att de köpt vissa trimmers från Husqvarnas kinafabrik.

Husqvarna, Jonsered, Partner och McCulloch tvåstegsslungor görs i Husqvarnas fabriker i USA. Husqvarna och Jonsered är högre specade och säljs i fackhandel, med högre krav på Husqvarna-åf än Jonsered, bl.a. krävs egen verkstad för att få sälja Husqvarna.

Partner och McCulloch är konsumentmärken som i första hand säljs inom breddistrubition, t.ex. Jula, Coop bygg och liknande. Partner ska på sikt fasas ut mot McCulloch, kan bero på att märket börjar få lite taskigt rykte :)

Stiga (GGP Group) blir mer och mer billiga kinaslungor, men de köper även en del från t.ex. Murray (ägs av Briggs&Stratton). Stigas säljs under andra varumärken också, mest känt i Sverige är nog Castel Garden då både Jula och Bauhaus har sålt maskiner under det namnet. Stigas enda svenska tillverkning är åkklippare med frontmonterat klippaggregat.

Att vissa av Partners och Stigas enstegsslungor är lika beror på att båda är tlllverkade av Murray.

Elexctrolux har ingenting med utomhusprodukter att göra sedan 2007 då all sådan verksamhet knoppades av och blev företaget Husqvarna AB.
 
magnusj skrev:
Vilken bör man välja av dessa?
[länk]

Husqvarna ST 261E
Toro Power Max 8.26 OE
Ariens ST24 Compact
De är ganska likvärdiga, bra hemmaslungor helt enkelt.

Jag gillar att Ariens har så grov plåt i inmatningstratten och bra utkastarfläkt.
Husqvarnas inmatningsskruv är bra på sörjig snö och Toro generellt är ett robust och bra märke, men reservdelar kan vara ganska dyra.

Behöver du elstart går ju Ariens bort.
 
Vill helst ha den med bäst kvalitét, men den steglösa växellådan på Husqvarnan lockar. Även lyset (men det kan man säkert köpa som tillval till dom andra?).
 
magnusj skrev:
Vill helst ha den med bäst kvalitét, men den steglösa växellådan på Husqvarnan lockar. Även lyset (men det kan man säkert köpa som tillval till dom andra?).
Husqvarna har ganska mycket bling för pengarna, medan Toro och Ariens är avskalade men mer robusta maskiner. Vill du t.ex. ha lyse, elstart och så på Ariens så kostar motsvarande modell några tusen till.

Det funkar oftast lika bra med en vettig pannlampa.

Husqvarnas steglösa drivning är egentligen samma lösning som Toro och Ariens använder med ett gummihjul mot en friktionsplatta, skillnaden är att du inte har fasta lägen på spaken. Det spelar ingen större roll om det är steglöst eller inte. Vill du ha en riktig växellåda får du gå upp till t.ex. Hondas slungor, men de börjar på runt 20 000.
 
Jag är med och kapar tråden lite. Jag tröttnade förra året på att skotta 400m2 flera gånger i veckan. Nu är det slunga som gäller. Frågan är om en "standardmodell" räcker till i Stockholmstrakten när det är 400m2 som ska skottas?

Har kikat på Toro 8.26 OE samt några av Stigas modeller. Ligger i prisklassen 14000 - 17000. Hittar jag nåt i det prisområdet som duger?

Tar tacksamt emot råd från erfarna slungkörare.
 
Köpte igår en från Biltema. 5999.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.