Har själv letat beg. modeller på Blocket. Går rätt trögt ska jag säga ... men frågan är ändå om det inte är bättre att köpa en 70-tals Gilson (i bra skick då givetvis) för 3000:- hellre än en ny slunga för 5-6000? Nytt är ju alltid nytt, men jag var och tittade på Biltema och den modellen framstod som rätt så trälig. Kunde kostat en tusenlapp mindre till att börja med. El-start och belysning är inget som jag ser som nödvändigt.
 
Jag är nästan benägen att hålla med där, jag köper hellre en begagnad slunga för 5000-6000 än en ny för samma summa. 3000kr är nog nästan lite, även för en 70-tals Gilson, men för en 5000 spänn så får du en fin 8hk Gilson från 80-talet, som är fina maskiner som inte är några problem att hitta reservdelar till.
Men det förutsätter ju att man kan fixa lite själv om olyckan skulle va framme...
Med en ny för dom pengarna bör man ha en bra bil så man kan köra den till rep. när det behövs...
 
Idag blev en Toro 828 OXE beställd. Det känns skönt att vara beredd på vargavintern. Nu får vi bara hoppas att den dyker upp också :)
 
Y
Vill bara infoga ett litet tips för er som funderar, köp en slunga med diff! Den kör man med lillfingret ja i princip alltså men den är väldigt mycket lättare att svänga med.:cool:
 
Vad kostar en med diff då? Finns det ens under 10000 spänn? När slog diff igenom historiskt på slungor (tänker om man ska leta begagnat)?

Köpte iaf en Gilson, sent 70-tal, 8hk och i rimligt skick med tanke på ålder för 2400:-

_MG_2286.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

_MG_2280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Få se hur det går sen i vinter. Verkar vara bra ös i ...låter iaf högt :) ... och byggd som en pråm. Nu är frågan bara var man billigast köper reservdelar om man skulle behöva. Funderade på ett par nya däck på sikt bland annat.

En annan sak jag tänkte på är om man bör byta till alkylatbensin? Maskinen har aldrig körts på det. Man har ju hört en del om att gamla igensatta motorer inte svarar så bra på den (allt för) rena alkylatbensinen. Eller om man ska köra på vanligt bränsle och kompensera med en skvätt bränslestabilisator vid förvaring.
 
Redigerat:
En Biltemas har parkerat i garaget. Än så länge i kartongen. Men snarrrrt skaaa den monteras :)
 
Är den nån som vet vad som behövs,ifall man vill ha lyse i efterskott.
Kommer inte att finnas på den jag beställt.Kan det räcka med ett batteri och en lampa?Sen ladda det till nästa gång.Hur länge kan ett batteri från en åkgräsklippare hålla ström?
Annars kanske en pannlampa för orientering är billigast.
 
Fick just SMS från frun som meddelade att Toron anlänt! :) (11.28OXE från Lövångers maskin)
 
Monterade och startade den igår.

Vilken pjäs!! Gediget bygge och otroligt lätt att manövrera. Joysticken för utkastet känns helt rätt och med frikopplingen av hjulen så är det lätt att manövrera den även utan att motorn är igång. Nu ser man nästan fram emot första snönn!

Har nu två Toro maskiner i parken (gräsklippare och slunga) och jag blir bara mer och mer övertygad om dess kvalitet och funktion.
 
Jag funderar på ny slunga, har idag en Honda enstegare. Jag har väldigt liten uppfart men väldigt mycket plogkarm. Enstegaren rår inte på det traktorn skottar in på gården så nu blir det en tvåstegare. Funderar på Toro och då till frågan. Räcker en 8hk eller ska man drämma till på en 11hk då det bara handlar om hårt packad snö och is från vägen? Eller en smalare 8hk, tex 8.24?
 
Har du en liten uppfart men mycket hårdpackad snö så skulle jag nog gå på en smalare med mycket motor. Så en 8.24 som du är inne på låter som ett bra val. Ta dock den som heter OXE då den har "finger" styrning och elstart.
 
BigGitt skrev:
En Biltemas har parkerat i garaget. Än så länge i kartongen. Men snarrrrt skaaa den monteras :)
Hur fungerade slungan? Är du nöjd med den eller ångrar du att du inte köpte en annan?
 
Vad tycker du om maskinen? Är du nöjd? Jag la in en bokning på en 8.26oxe idag och hoppas det är ett bra val.
 
Jag är mycket nöjd med 8.26:an. Smidigt med fingerstyrning och att ändra utkastet är en barnlek med joysticken. Lättstartad, har bara provat elstarten en gång för att se att den fungerar. Saknar bara en lite lägre växel, lägsta fart är lite för snabbt för plogvallarna.

Sent from my fåtölj using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.