Tankegången tror jag är att, om det kommer in fukt på asfaboarden eller utegipset (om man nu väljer det) så kan denna fukt rinna av utan risk att komma i kontakt med syllen.

Men jag tror att den sannolikheten är låg....

Man kan väl även nämna att det blir billigare att bygga med vindväv/papp, men då får man sträva lite istället för att få upp styvheten i väggen (sidledes).
 
Tror också det är tanken. Jag körde med windväv på ett bygge. Går fortare än fort men ja. Man måste definitivt staga
 
En ramp även vid gångdörren underlättar, när cyklar, gräsklippare skall ut i in

gargagedrr006.jpg
 
Proton skrev:
Byggagarage: Om du har 190mm lecasten hur har du gjort med Stomme och innervägg? Väggen är bredare än lecan.

Tänker att 145mm regel + 45mm liggande + OSB +Gips blir : 145+45+11+13 = 214mm. Har du OSB samt gips utanpå lecan då in mot garaget? Jag trodde innerväggen skulle sluta kant i kant med lecan, men har ju aldrig byggt ett garage förr :)

Någon som har bilder hur ni byggt upp er vägg?
Helt riktigt, jag skall kakla på insidan av lecan så det hjälper upp det lite, det blir en nivåskillnad på 15-16mm då och det får jag leva med... :)
För att ljuga bort det sätter jag en rejäl typ skugglist över kanten som bara sitter emot väggen ovanför och sedan 15-16mm från kaklet. I efterhand så tänker jag att jag skulle ha skjutit ut syllen 10mm så hade det blivit ännu trevligare.
 
Saturnus, såg bra ut för gångporten. Hur gör man det i efterhand? Eller kanske en liten tråramp räcker.

Jag har helt plan platta ca 25cm in till min takport. Rinner mot porten och sedan in i garaget. Hur fixar man detta bäst i efterhand? Skurva fast en gummilist på govlet där porten kommerner? För att gjuta på något kan ju inte hålla? Är målat med flingfärg där idag om det har någon betydelse.
 
Jag skulle nog bila/hugga ur pch sen gjuta/putsa ett fall utåt.

Att gjuta en ramo i efterskott är inga problem. Gräv ut en 5 cm under marknivå. Gör en form och gjut det som en friliggande klump. Den blir tung nog för att ligga kvar (så jag gjorde mina i alla fall)
 
Jo det kan bli ett problem, om fallet pekar innåt, men nu har jag klinker på golvet, så det var inte så svårt att väga av med fixet, dessutom har jag regäla överhäng på taket, så något regnvatten kommer inte dit. Som om inte detta skulla vara nog, har jag även byggt färdig carporten framför båda portarna.. När det gäller ramper, så är det lika viktigt med dessa som allt annat. Där måsta vara "bottnat" med makadam 8-16 eller likande, men så nära plattan, brukar det vara packat ut 30 cm eller så. Man kan sen borra in igenom kantbalken, och in i plattan, med 10--12 mm borr, plugga och dra i några långa franska, minst 160mm, och där naja fast en remsa armeringsnät, eller liknande, FÖR ATT eliminera uppkomsten av den annars så vanliga sprickan, mellan 2 betongarbeten. Tänk på att kantbalken måste vara ren, = ingen smuts eller jord här, när man gjuter mot den, spola den ren och håll den fuktig när ny betong skall läggas mot den.
 
Redigerat:
Hur har det gått med bygget Proton? Får vi se bilder.
 
så här kan det också se ut, svängda takstoler av 4 mm playwood t ex. Nu skall ribborna målas, och på insidan vill jag ha någon form av korrugerad plast, helst rökfärgat, om det finns.

001.jpg
 
Nu är plattan gjuten och jag kan dela med mig av lite bilder före och efter.
För fallet spårade jag ur 7cm av kantelementet, satten en 190X45 upp till det var 2cm kvar av urspårningen där jag skruvade på ytterligeare en 22X45 list. Denna tog jag bort när betongen brunnit en stund för att göra fallen ner mot 190X45 regeln. Funkade bra tycker jag :D

Precis armerat huset och väntar på gjutning av det med om en vecka precis:)
 
  • IMG_0270.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0273.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0310.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0331.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0337.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isak_74 och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag i funderingen om jag ska nöja mig med 145mm isolering i garaget och mura på 19cm lecastenar ett varv eller mura 25cm stenar för att även regla upp och isolera med liggande 45X45. Snåla in eller isolera mer :x
 
19cm sten, 45x120 + 45x45 är väl också ett alternativ...
 
jo sant, kändes bara klent med 120 mm stomme :)
 
ser intressant Proton, jag kan hålla med om att 120 reglar som stomme "känns" klent. Själv har jag 195 mm och inget annat, och är tätt och varmt. Takskjutportarna är att föredra, då dessa sitter på insidan vägg, så något kallras, finns inte....eller upplevs inte.
 
Många som tror/tycker 120 är klent, vad tror ni villorna på 60-70-talet byggdes av, när energi var billigt.

Fundera istället på vilken värme du vill hålla i garaget, isolera därefter, för att nå nära optimum gällande energikostnad kontra isoleringskostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.