Jepp, det glömde jag säga. Järnet ligger ovan på plattan, tror det är 5mm gods. Det var meningen då jag har klinkergolv så det blir ytterligare ca 5mm upp från järnet till klinkern.
 
Proton skrev:
Tack för svaret Mats_o. Jag kommer med att ha träväggar. Bara ett varv med Leca för att komma upp med träväggen från golvet.

Då jag ska ha grus utanför garaget kanske det är läge för mig med att gjuta även en yttre ramp en bit som gruset kan gå upp på. Får ju som sagt ingen kant att köra upp på då och en jämn övergång från gruset.

Armerade du ihop rampen med garageplattan när du gjorde den, eller den kanske du gjorde efter plattan? Funderar om det kan vara bra ha armering ut från plattan som man kan "gjuta fast" rampen i, men kanske onödigt...

Gräver dränering till huset nu, fyller upp den plattan med makadam på fredag, sen nya tag med garageplattan - armering och golvvärme :) För få timmar på dygnet och få dagar i veckan :D
Jag gjöt ramperna i efterhand så de ligger bara där de ligger så att säga
 
mats_o: ok, borde funka. Känns lättast att fixa fall från insida vägg och ut ca 2-3cm och skippa vinkeljärn. Får nog prova så och gjuta ramp. Ska som sagt ha grus utanför så ska gå.

Vad har ni förresten för stomme och isolering i era garage. Tjocklek på väggar?
Kan inte bestämma mig för hur jag ska bygga upp mina väggar, väl isolerade är ju självklart då jag har golvvärme
 
Ja, det är lite av en smaksak, hur varmt man skall hålla osv.
Men... jag har 45x120 mm bärande stomme och 45x45 liggande utvändigt...
145 (takstolens underram) +195 (med papp) mot vinden...
 
Har du då 120mm isolering i väggarna? 45X45 liggande utvändigt är det för att få luftspalten mot utegipsen/vindpappen? eller är det isolering mellan de reglarna också? Fått för mig att man har liggande 45X45 innanför 145X45. Utanpå bara en 28X60 eller något för luftspalt. Men som sagt jag är ingen byggare och har inte riktigt kläm på detta :(
 
120 + 45 mm isolering. Utegips , 20 mm luftspalt spikad där 45x45 sitter, stående panel.
 
Skall man ha liggande panel kan man med fördel ha 45x45 liggandes på insidan, då får man även installationsspalt om så önskas, alltså inte skada plasten vid genomföringar etc.

Då får man stående stolpar/reglar att spika panelen i, och behöver inte ha så grov luftspalt/spikläkt eftersom man då sätter den på stolparna, efter utegips eller vindväv/papp.
 
Anledningen till att jag valde 19cm leca istället för 25cm var priset. Jag murade hela mitt garage! Men om jag förstår dig rätt så ska ju du ha en trästomme och då spelar ju inte priset nån större skillnad eftersom du bara ska mura ett skift.

Sent from my SK17i using Byggahus
 
Jag körde gips-osb-45-45-120-spikläkt-panel. Tyckte det skulle bli bökigt med liggande reglar på insidan så då blev det två varv 45 med fuktspärren emellan 45 varven.
 
jag har det som kallförråd men det är byggt enligt följande (utifrån och in). Panel-45 mm luftspalt-asfa-145 mm stomme
 
Stående panel
28mm luftspalt
Asfaboard
145mm stående
Ångspärr
45mm liggande för installationer
OSB
Gips
Väv

Står på 190mm leca som isoleras med 70mm cellplast utvändigt och minerit, kaklas på insidan.
 
Redigerat:
Byggagarage: Om du har 190mm lecasten hur har du gjort med Stomme och innervägg? Väggen är bredare än lecan.

Tänker att 145mm regel + 45mm liggande + OSB +Gips blir : 145+45+11+13 = 214mm. Har du OSB samt gips utanpå lecan då in mot garaget? Jag trodde innerväggen skulle sluta kant i kant med lecan, men har ju aldrig byggt ett garage förr :)

Någon som har bilder hur ni byggt upp er vägg?
 
Fråga till, sätter ni regeln kant i kant med betongplattan eller typ 1cm in så utegips/asfaboard kan vila mot syllpappen?
 
1 cm utanför. Asfan får då gå ned någon cm över kanten på plattan och det ska vara luft mellan asfa och betong
 
Hmm, 1 cm utanför har jag aldrig tänkt på! Sätter jag den 1cm innanför får jag en bra kant att ställa ner asfaboarden/utegipsen på (syllpapp under). Sen med 28mm läkt får man ju luftspalt till panelen ändå. Varför ska man ha luftspalt mellan betong/asfa? Trodde det var panelen som skulle ligga med luftspalt till betongen:(


Mycket att ta in för en oerfaren !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.