Satt form och isolering på garagplattan 7.20 X 10.80m stor. Kommer att mura leca 25cm breda runt plattan som syllen ska sitta på. Har Sundolitts L-stöd 300mm höga.
Kommer att ha grusad parkering upp mot porten.

Fundering nu: Hur gör jag vid öppningen/tröskeln då jag ska ha takskjutsport?

1) Kapa ner L-stöden 6cm där porten ska sitta (5m portbredd) sätta i ett 50mm X 50mm vinkeljärn vilket gör att jag kan få ett fall 1cm från insida vägg (25cm) ut mot vinkeljärnet? Hur få till fallet?

2) Hoppa över vinkeljärnet och bara kapa ur 1cm för fallet. Risk då att kantelementet med puts går sönder. Kanske kan gjuta ut en "sluttning" från kanten ?

3) Andra förslag hur jag ska göra?

Hur har ni andra gjort som gjutit och ska ha takskjutsport ??

Ps. Osäker om ämnet ska vara under grund / Markarbete, moderator kan så fall flytta tråden ds.
 
Jag kapade ur c:a 5cm i kantelementet i vid porten.
Satte en planka utanför (så att betongen inte skulle rinna ut).
Lade i ett armeringsjärn i framkant, och kortare bitar in till armeringsmattan.
Sen när betongen härdat lite så gjorde jag en rundad kant, med facit i hand så blev det inte bra.
I dagsläget rinner det in vatten när det regnar mot porten, alternativt när det ligger snö på kanten mot porten.

Så mitt tips är att göra som jag, men istället för att göra en rundad kant, se till att göra fallet.
Det man bör ha koll på då är hur tjock vägg man skall ha där så att fallet inte blir för kort bit in.
Jag skulle vilja påstå att det är bättre med lite för långt fall än för kort, då portens gummilist går ned mot betongen i vilket fall.

Man kan nog ha mer fall än 1cm, kanske 3-4? Så slipper du ha grus upp mot panelen/fodren vid sidan av porten.
 
Redigerat:
Min räddningsplan är för tillfället att jag skall köpa betongfräs till vinkelslipen och göra fall i efterhand så gott det går. Samt att foga vid golvet där plåtvinklarna som porten går i möter betongen.
 
Tack för tipset. Trist att du fått problem JOW och hoppas det fukar med vinkelslipen!!

Kanske är onödigt med vinkeljärn när man har takskjutsport? Är kanske bättre som du beskriver JOW att kapa ur 6-7cm ur kantelementen. Sätta bräda utanför men spara de översta 2cm och göra fall mot det?

Det ger en kant av betong istället för vinkeljärn. Någon som har synpunkt på det?

PS. väggen blir 25cm tjock med de lecablock jag tänkt montera, så får fixa fallet 25-30cm in då kanske?
 
Det beror ju på din port och hur du tänker sätta den. Sätter du den innanför lecan så ja då ska ditt fall börja där inne.

jag gjorde som så att jag kapade ur en 6-7 cm. Sen när jag gjöt så sparade jag ur 2-3 cm djupt och 20 brett.
När jag sen byggde så hadde jag sån tur att porten hamnade prick kant i kant med plattan så jag fyllde igen min ursparing och byggde sen en sluttande ramp utanför
 
mats_o: då antar jag att du monterade porten i smygen och inte på insidan av yttervägg?
 
mats_o: med 20cm brett då menar du bredden på lecan/väggen (insida vägg) och med 2-3cm fall till kant?
Blev det bra för dig utan kantjärn? gjuter man som jag förstår att du gjort är det som jag tänkt att det blir ca 5cm ren betong istället för järnet,eller? Borde funka bra, skönt så fall slippa fixa med järnet etc.

Har tänkt montera porten på insida vägg. Inte bestämt vilken port än, kollat lite på Hörmann men ej bestämt. Men 5m bred är tanken (5,5m kanske blir för mkt på 7.20m brett garage utvändigt)
 
Helt rätt. Min port hamnade i "hålet". Jag byggde först och skaffade port senare (hade tänkt bygga egna men fick tag i surplusportar till ett kanonpris).

Jag beskrev hur jag gjorde (jag har träväggar). I ditt fall så skulle jag vilja gå in lite djupare. Jag vill att lutningen ska börja innanför porten och sen luta hela vägen ut. Skulle några droppar lyckas ta sig under porten så rinner de ut igen om det lutar även någa cm innaför gummilisten.

Helt rätt uppfattat att det vart ca 5 cm ren betong (tror tom att jag fick i en stump armeringsnät där). Sen gjöt jag ju en yttre ramp upp så iom det finns det ingen kant som det kan bli nötning på överhuvudtaget. Ska väl också tillägga att jag har porten på ett förråd och inte ett garage men det funkar ju på samma sätt ändå.

Jag tror att saturnus har bilder publicerade på sitt garage där han gjöt ramper
 
Tack för svaret Mats_o. Jag kommer med att ha träväggar. Bara ett varv med Leca för att komma upp med träväggen från golvet.

Då jag ska ha grus utanför garaget kanske det är läge för mig med att gjuta även en yttre ramp en bit som gruset kan gå upp på. Får ju som sagt ingen kant att köra upp på då och en jämn övergång från gruset.

Armerade du ihop rampen med garageplattan när du gjorde den, eller den kanske du gjorde efter plattan? Funderar om det kan vara bra ha armering ut från plattan som man kan "gjuta fast" rampen i, men kanske onödigt...

Gräver dränering till huset nu, fyller upp den plattan med makadam på fredag, sen nya tag med garageplattan - armering och golvvärme :) För få timmar på dygnet och få dagar i veckan :D
 
P
Om det är någon som har bilder så berättar dessa 100gånger bättre.. Jag är själv i precis samma sits som TS. Jag ska också skotta makadam i helgen....
Men just detta med kantstålet har jag inte riktigt fått en klar bild hur jag ska göra. Även det att man kanske vill ha ett fall inne i garaget så eventuellt vatten tar sig ut.. Jag försöker minnas hur vårt förra nybyggda hus hade garageplattan.. Jag tittade inte så noga på detta då men jag minns att den hade en sluttning utåt.
 
Jag påstår att man inte brukar ha något kantstål när man gör fall.
Av två anledningar.
Det första är att man behöver inte en skarp kant som porten skall täta mot, den går ju vertikalt ned mot plattan.
Det andra är att man inte får en skarp kant att köra upp på, när man gör uppfarten så ansluter man den någon cm under fallet på plattan.
 
Låter helt logiskt JOW :D kommer skippa kantstålet. Funderar mer om man ska förbereda med att gjuta in något armeringsjärn från plattan som får stick ut ur betongen vid infarten. Tänkte att man kan böja ner dessa och gjuta "ramp" mot plattan så den säkras bra mot garagegrunden. Är det en bra ide eller över huvud taget nödvändigt? En kort ramp nedåt utanför grunden gör övergången från grus till infart jämn, tror jag :)

Någon som har bilder hur de gjort ramp upp mot infarten vore kanon fint
 
Beskär.jpg IMG_0266.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Jag rotade fram några gamla bilder i mitt arkiv. Kanske inte jättetydliga men nån idé kanske du kan få. Jag satte inga kantelement alls där garageporten skulle vara. Utan körde fram frigoliten bara i botten. Tittar du noga kan du se kantjärnet som ligger i grusen. Det hängde jag i brädorna som jag formade med. På den andra bilden har jag nästan rivit allt utom den översta brädan som kantjärnet hängde i. Den väntade jag med att riva ca 1 vecka bara för att det inte skulle spricka när jag kom med kofoten dagen efter gjutning...

Jag skulle mura med 25cm block så jag krafsade väck betong i porthålet så att jag fick ca 2-3 cm fall. Det blev ju det fallet som jag satt kantjärnet i... Sen att jag ändrade mig och murade med 19cm leca är ju nåt annat... Men nåt vatten från regn eller snö har jag inte. Lycka till
 
Jag kapade ut 3cm ur kantelementet och sedan ytterligare 5cm ur frigoliten. Då kunde jag göra ett litet fall och lägga en armering så kanten blev stadig. Köpte sedan ett galvat 5x5cm vinkejärn som jag borrade 5st 6mm hål i som jag försänkte och drog fast järnet i plattan med. Använde expandermutter som jag satte i betongen. Det är ungefär som expanderbult men slås ner med ett dorn som trycker ut expandern i botten av den gängade hylsan.

Att jag la ett järn i framkant var för att jag har plattor en bit utanför porten för att inte dra in grus och de ligger 2cm under kanten på plattan och då la jag ett järn för att det inte skulle förstöra utsidan på kantelementet.
 
Genes: Tack för bilderna. Vad var anledningen att du tog 19cm leca istället för 25. Valt mellan dessa två jag med men tänkte 25cm passar för en 145X45 stomme samt 45X45 regel liggande invändigt med isolering.

Robert-san01: Satte du tå dit vinkeljärnet utanpå betongkanten? Fick du då inte en liten kant uppe på plattan av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.