Paul-Staffanstorp skrev:
Som sagt...

Om det skulle visa sig att det strular så pass mycket så inte ens de 10000:- räcker för att egentligen täcka upp så behöver du inte betala mer än det överenskomna fasta priset ändå... men du kanske är lika villig till att bli ytterligare debiterad i ett sånt läge precis som du vill att det ska vara på andra hållet... :rolleyes:

Nä du... du är bara ute efter att äta kakan och samtidigt ha den kvar så jag rekommenderar nog dig att köra på löpande debitering i sådant fall så du inte rikserar betala en krona mer än behövligt... :|

Tänker du på samma sätt när du betalar en massa försäkringspremier till olika försäkringsbolag...

"Ja men nu har jag ju inte krockat bilen detta året och huset har inte brunnit upp så jag ska minsann ha tillbaka premierna jag betalat för det är ju väl fräckt att försäkringsbolagen behåller dessa när det faktiskt inte hänt mig någonting."


Nä du... jag tror nog du får försöka sätta dig in lite bättre i hur det fungerar i verkligheten tyvärr. :blushing:
Men om det strular så mycket att 10 000:- (ca 3 arbetsdagar enligt vår offert) inte ens täcker, då MÅSTE man ju som hantverkare ha varit helt ute och cyklat när man tittade på jobbet? Vad är det som kan strula så otroligt mycket egentligen?

Löpande debitering vågar man ju inte ta. När vi hade elektriker som installerade nya fjärrvärmeaggregatet fick grannen sitt gjort på 2 timmar. Till oss skickade samma företag en lärling som skulle ha samma timpenning och slutade på 5 timmar. Sen fick vi se att han suttit och spikat upp en sladd med sånadär plastöglor med spik på ungefär varannan centimeter....tacka fan för att det tog tid! Hade man haft löpande skulle man nog behöva stå bredvid och se vad som gjordes egentligen.

Jämföra det med olika försäkringar kan man ju inte riktigt (man betalar ju en relativt låg premie och kan om det händer något få tillbaka flera hundra tusen). Jämför det istället med att du själv lämnar in din bil på verkstaden, och de ger dig ett pris för att bryta bromsar på 15 000:-. Egentligen kostar det 10 000:- men det KAN ju strula och därför vill de vara säkra. Men du skulle gladeligen betala 15 000 ändå alltså?
 
Redigerat:
nino skrev:
jag brukar tex måla om taket även om det inte är beställt om allt har gått som det ska, eller måla om foder och salningar eller något annat extra.
Strular det så hoppar man över det och alla är nöjda iaf
DET är ju bra! Där kan man snacka kundvård. Det krävs ju egentligen ganska lite för att få en kund nöjd och det krävs också ganska lite för att den ska bli missnöjd. :)
 
Tänk vad det hela blev upphängt på att jag ville riva själv. Ni som försöker lära mig hur det funkar, tycker ni även att det var ett rimligt avdrag med 3500 för rivning OCH handdukstork? I så fall får ni gärna tipsa mig om vart jag hittar en så billig handdukstork. :-D Jag kan sätta en hundring på att om vi hade LAGT TILL en handdukstork så hade vi fått 10 000 plus på offerten.
 
Snigel skrev:
Men om det strular så mycket att 10 000:- (ca 3 arbetsdagar enligt vår offert) inte ens täcker, då MÅSTE man ju som hantverkare ha varit helt ute och cyklat när man tittade på jobbet? Vad är det som kan strula så otroligt mycket egentligen?

Löpande debitering vågar man ju inte ta. När vi hade elektriker som installerade nya fjärrvärmeaggregatet fick grannen sitt gjort på 2 timmar. Till oss skickade samma företag en lärkling som skulle ha samma timpenning och slutade på 5 timmar. Sen fick vi se att han suttit och spikat upp en sladd med sånadär plastöglor med spik på ungefär varannan centimeter....tacka fan för att det tog tid! Hade man haft löpande skulle man nog behöva stå bredvid och se vad som gjordes egentligen.

Jämföra det med olika försäkringar kan man ju inte riktigt (man betalar ju en relativt låg premie och kan om det händer något få tillbaka flera hundra tusen). Jämför det istället med att du själv lämnar in din bil på verkstaden, och de ger dig ett pris för att bryta bromsar på 15 000:-. Egentligen kostar det 10 000:- men det KAN ju strula och därför vill de vara säkra. Men du skulle gladeligen betala 15 000 ändå alltså?
Ja men välkommen till verkligheten !!! :wow:

Det är ju just så här det fungerar med fast pris överallt...

Säger de på verkstaden att det kostar 15000:- så är det ju upp till mig att bestämma om jag köper läget eller väljer att anlita en annan firma...

Köper jag läget och är villig att betala 15000:- för arbetet så ska jag ju ge fan i hur lite det än strular och vad den verkliga kostnaden blir för verkstaden att utföra arbetet...

Därför att om det skulle strula ännu mer för dem så vet jag att de inte kommer och kräva mig på mer än de 15000:- som är ök.


Nu ger jag upp att försöka förklara för dig för du vill verkligen både ha kakan och äta den. q(;^;)p

Tycker verkligen du ska utföra dina arbeten i din fastighet ensam så slipper du ha problem med att hantverkaren tjänar några pengar på dig... :x
 
Snigel skrev:
Tänk vad det hela blev upphängt på att jag ville riva själv. Ni som försöker lära mig hur det funkar, tycker ni även att det var ett rimligt avdrag med 3500 för rivning OCH handdukstork? I så fall får ni gärna tipsa mig om vart jag hittar en så billig handdukstork. :-D Jag kan sätta en hundring på att om vi hade LAGT TILL en handdukstork så hade vi fått 10 000 plus på offerten.

Vad ville du ha ut av detta när du postade tråden då?

Gillar du inte offerten så är du ju inte tvungen att ta den.
 
Snigel skrev:
Tänk vad det hela blev upphängt på att jag ville riva själv. Ni som försöker lära mig hur det funkar, tycker ni även att det var ett rimligt avdrag med 3500 för rivning OCH handdukstork? I så fall får ni gärna tipsa mig om vart jag hittar en så billig handdukstork. :-D Jag kan sätta en hundring på att om vi hade LAGT TILL en handdukstork så hade vi fått 10 000 plus på offerten.
Tänk dig att det faktiskt skulle kunna vara så att hantverkaren hade en handdukstork ståendes som han tänkte montera upp till dig om han nu fått hela entreprenaden men eftersom du skulle göra rivningen själv så blev det bara avdrag för rivningstiden vilket då är rimligt med 3500:-... ;)

Som jag tolkade det så var ni ju inte överens om exakt vilken modell på handdukstork det skulle vara och då kan det mycket väl vara så... :rolleyes:

Dock verkar du tyvärr vara en som bara tror illa om folk och tror att alla vill blåsa dig känns det som, och samtidigt vill du ha det billigare om det går fortare än beräknat men du skulle inte vara villig att betala mer om det drog ut på tiden p.g.a strul... :|
 
Snigel skrev:
Jämför det istället med att du själv lämnar in din bil på verkstaden, och de ger dig ett pris för att bryta bromsar på 15 000:-. Egentligen kostar det 10 000:- men det KAN ju strula och därför vill de vara säkra. Men du skulle gladeligen betala 15 000 ändå alltså?
Ja just det, det är ett sk fast pris och antingen accepterar Du det eller inte.

Har jag lämnat in bilen så är jag beredd att betala det dom sa innan att det skulle kosta, jag gör en bedömning av vad jag är beredd att betala för just den här tjänsten INTE vad arbetet faktiskt kostar att göra.

Vill Du inte ha fast pris så finns alternativ antingen löpande eller så gör man det själv.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu ger jag upp att försöka förklara för dig för du vill verkligen både ha kakan och äta den. q(;^;)p

Tycker verkligen du ska utföra dina arbeten i din fastighet ensam så slipper du ha problem med att hantverkaren tjänar några pengar på dig... :x
Ja, jag har verkligen inte sagt att du måste förklara för mig, så varsågod att sluta. :rolleyes:

Jag har inga problem med att betala hantverkare för det jobb de gör åt mig, det har jag väl ändå aldrig påstått. Däremot har jag problem med att betala för ingenting.

Tråden var ju mest tänkt som en kul grej, att rivning och en handdukstork kunde vara så billigt, men man ska akta sig för att kritisera hantverkare, för då är man ju bara den dumma kunden som inte förstår.

Skönt att vi hittat en annan hantverkare som inte har några problem med att vi river och faktiskt drar av en rimlig summa för det. För övrigt måste han ju förlora på jobbet han gör till oss. Han kanske också behöver välkomnas till verkligheten?
 
Snigel skrev:
Ja, jag har verkligen inte sagt att du måste förklara för mig, så varsågod att sluta. :rolleyes:

Jag har inga problem med att betala hantverkare för det jobb de gör åt mig, det har jag väl ändå aldrig påstått. Däremot har jag problem med att betala för ingenting.

Tråden var ju mest tänkt som en kul grej, att rivning och en handdukstork kunde vara så billigt, men man ska akta sig för att kritisera hantverkare, för då är man ju bara den dumma kunden som inte förstår.

Skönt att vi hittat en annan hantverkare som inte har några problem med att vi river och faktiskt drar av en rimlig summa för det. För övrigt måste han ju förlora på jobbet han gör till oss. Han kanske också behöver välkomnas till verkligheten?
Kom hellre till verkligheten och inse att i princip alla här försöker förklara för dig hur det fungerar och att det är du som är fel ute och tydligen inte vill förstå hur det fungerar. :x

Vaddå betala för "ingenting"... du får väl den tjänsten utförd som du ber om... :x

Det handlar inte om att kritisera hantverkare och jag tar inte åt mig utan försökte precis som övriga här inne förklara hur det fungerar genom att ställa det hela i relation till andra saker som fungerar likvärdigt med hopp om att det skulle gå hem... :rolleyes:

Varför skulle han för övrigt förlora på jobbet han utför åt er... förklara gärna dig... :O
 
Som jag nämnt i forumet tidigare så lämnar jag oftast själv t.ex ett lågt pris på utrivning och bortforsling av ett kök vilket kunden endast behöver betala 3000:- +moms för och i detta ingår det två avgifter till deponi á 200:- samt körersättningar på ca: 200:- och ev. kortlingar till väggarna och annat förbrukningsmaterial för 200:- vilket gör att det bara blir kvar 2200:- att fördela på min arbetsdag som är 8tim och således får kunden det arbetet utfört för endast 275:-/tim +moms.

Normalt sett debiterar jag löpande 395:-/tim +moms samt 50:-/mil i körersättning men om kunden väljer att riva och frakta bort sitt kök själv så drar jag naturligtvis av de 3000:- på offerten och knappast de 3960:- som det skulle bli om man räknar på 8tim x 395:- plus 4mil x 50:- plus 2st deponiavgifter á 200:- och kostnaderna för förbrukningsmaterialet +moms...

Det säger ju sig självt... ;)


Men poängen är ju att jag väljer att lägga ett så lågt pris på utrivning och bortforsling för att jag tycker det gynnar både mig och kunden i slutänden om jag även sköter det momentet vid en köksrenovering...
Dock blir det naturligtvis inte så stor reducering av priset på offerten om han/hon väljer att göra detta momentet själv.
 
Redigerat:
Jag tror jag förstår varför hantverkarna i den här tråden inte riktigt förstår frustrationen från många av oss som handlar av hantverkare. Anledningen är att hantverkarna i tråden verkar agera som jag tycker man kan förvänta sig när det gäller fastpris, nämligen att jag som kund betalar det beräknade löpande priset plus en liten riskpremie. Säg att de tycker ett jobb ska kosta 20.000, så begär de 25.000, eftersom de VET att sannolikheten att de då gör en dålig affär minskar från kanske 40 till 10%. Istället kommer de i snitt att kanske gå 4.000 plus på varje affär. Den där tionde gången, när de inte har lyckats med beräkningarna, så har de 4.000x9=36.000 över sedan tidigare jobb som täcker denna förlust. Resultatet blir tio kunder som kunnat beräkna vad det kostar och det gillar man när man renoverar. Dessutom har vi en hantverkare som förhoppningsvis får några kronor över och dessutom får komma tillbaka till kunderna.

TYVÄRR har jag, och jag tror många med mig, erfarenheten av att om allt löper smärtfritt så får vi kunder stå för riskpremien, men om det inte funkar, så är det ändå vi som får stå för de där extrapengarna som tillkommer. Hantverkaren både har kakan och äter den. Som kund har man oftast mycket på gång samtidigt, och man orkar inte bråka om det där som hantverkaren lagt på utan man svär i det tysta och betalar.
 
Jag är inte hantverkare men jag vet vad ett fast pris innebär.

Det du och trådskaparen hänger upp er på är att ni betalar riskpremien även när allt går bra och DET ÄR PRECIS SÅ ETT FAST PRIS SKA FUNGERA. Oavsett bransch. Detta har inget med hantverkare att göra. Detta kan inte sägas på annat sätt än att ni inte förstår hur ett fastprisupplägg fungerar. Fastpris har nackdelar och fördelar, så enkelt är det.

Du säger att hantverkaren äter kakan och har den kvar. Det är inte sant eftersom hantverkaren står för risken (dvs överskjutande kostnader) i sitt åtagande.
 
Jag har inte orkat läsa alla inlägg men av det jag fattat så stör sig vissa på "riskpremien" i fastpris-uppdrag?

Om ni inte gillar "fastpris", varför använder ni er då av "fastpris"? Denna modell är sällan den billigaste. Man betalar en premie för att få veta att summan blir exakt den utlovade. Det ligger i sakens natur!

Takpris är närbesläktat. Varför inte använda denna modell istället?

I min branch kör vi ofta på målpriser som enkelt uttryckt går ut på att man tillsammans går igenom vad ett arbete "borde" kosta. Sedan delar man på projektets vinst och förlust, så att säga. Blir arbetet dyrare blir utföraren endast ersatt med en viss procent av överskjutande arbete, blir det billigare delar beställare och utförare på "vinsten". D.v.s. utföraren får en liten snabbhetspremie som ligger på en sådan nivå att både beställare och utförare tjänar på det.

Denna modell kräver dock en viss kompetens hos beställaren.

Jag gissar att ni som väljer "fast pris" egentligen inte vet vad det innebär, förutom att det avslutningsvis kommer en faktura som skall korrelera med offerten?
 
Redigerat:
Takpris är ju en väldigt ensidig modell där säljaren har allt att förlora.

...och egentligen är det väl så att även ett löpanderäkningsuppdrag i praktiken har ett takpris iochmed konsumentköplagens skrivelser om tillåtna avvikelser från en uppskattning? Är inte helt påläst på detta dock så jag vet inte säkert. Har diskuterats tidigare 100 gånger så infon finns på forumet.
 
MathiasS skrev:
Takpris är ju en väldigt ensidig modell där säljaren har allt att förlora.
Inte nödvändigtvis... Men det är ingen modell som bör användas i arbeten med nya/okända förutsättningar (vilket vid närmare eftertanke gör det olämpligt för hantverkarjobb förvisso...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.