Paul-Staffanstorp skrev:
Ok...

Så om en kund som bor 5mil från min utgångsplats ringer mig så skulle jag hellre svara att..."tyvärr men jag väljer hellre att arbeta åt min granne då det ger mig bättre betalt" :rolleyes:

Självklart är det så att den som vill nyttja någons tjänster får stå för de kostnader denna personen har för att utföra arbetet och i detta anser iaf jag att även tiden till och från kunden räknas in eftersom man annars skulle förlora kraftigt på att ha arbeten långt från sin utgångspunkt jämfört med de arbete som ligger nära.

Jag vet inte heller hur andra räknar men personligen vill jag ha in ersättning för vad det kostar att ha bilen som jag inte haft om jag inte bedrivit verksamhet och behövt ha den bilen jag har...
Per mil utslaget blir det ca: 13:- diesel, 2:- service, 2:- slitage (däck m.m), 4:- försäkring, 3:- skatt, 26:- leasingavgift vilket i slutänden ger 50:-/mil... och ja... det är ex.moms priser.
Du har i tråden, gång efter annan, bevisat att du är duktig på att kommunicera med dina kunder, så du hade säkert övertygat mig också. Men primärt hade jag nog dragit öronen åt mig om jag sett dessa kostnader, att jag ska betala kanske 7-800 kronor för att någon kör 3 mil tur och retur för ett mindre jobb får mig givetvis att titta ännu mer lokalt. Trors att slutsumman kanske egentligen inte påverkas. Jag påstår inte att det är rationellt, men jag tror inte det är unikt heller, att resonera så.
 
Mikael_L
När en hantverkare har 400:- eller mer i timpenning så är ju bilens omkostnader redan inräknade i timpenningen.
Det kan du t.ex. se att en hantverkare själv har räknat ut i första inlägget i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/priser...d-ska-en-hantverkare-debitera-del-1-a-10.html
Då ska det ju inte kostnaden tas ut en gång till!

Däremot är det ju självklart att det inte går att sitta och köra tre timmar, jobba en timme för att sen köra hem i tre timmar en dag, och endast fakturera ut 400:- + moms. :O

Skulle jag själv vara hantverkare skulle jag ha kostnadsfri zon i närområdet, där körtiden är såpass kort att det bara blir tjafs när den ska räknas ut och debiteras. För längre resor blir det timpenning (möjligtvis en lite lägre, då man inte sliter på kropp och verktyg och inte använder sitt special-kunnande då).

Eller så skulle ett alternativ kunna vara att debitera timpenning från det man lämnar sin verkstad till dess man kommer åter. Men då får man ju även kommunicera ut detta övertydligt när man lämnar offerter och prisuppgifter. Återigen för att i möjligaste mån slippa tidsödande och blodtryckshöjande tjafs.

Nu är jag inte hantverkare, så jag ser det givetvis i en naiv synvinkel.
Vore jag det skulle jag kanske vara betydligt girigare ... vem vet ?!! ... :p
 
yens skrev:
Du har i tråden, gång efter annan, bevisat att du är duktig på att kommunicera med dina kunder, så du hade säkert övertygat mig också. Men primärt hade jag nog dragit öronen åt mig om jag sett dessa kostnader, att jag ska betala kanske 7-800 kronor för att någon kör 3 mil tur och retur för ett mindre jobb får mig givetvis att titta ännu mer lokalt. Trors att slutsumman kanske egentligen inte påverkas. Jag påstår inte att det är rationellt, men jag tror inte det är unikt heller, att resonera så.
Det är ju A & O för att saker och ting ska fungera och alla ska känna sig nöjda och glada. d^_^b


Mikael_L skrev:
När en hantverkare har 400:- eller mer i timpenning så är ju bilens omkostnader redan inräknade i timpenningen.
Det kan du t.ex. se att en hantverkare själv har räknat ut i första inlägget i denna tråd:
[länk]
Då ska det ju inte kostnaden tas ut en gång till!

Däremot är det ju självklart att det inte går att sitta och köra tre timmar, jobba en timme för att sen köra hem i tre timmar en dag, och endast fakturera ut 400:- + moms. :O

Skulle jag själv vara hantverkare skulle jag ha kostnadsfri zon i närområdet, där körtiden är såpass kort att det bara blir tjafs när den ska räknas ut och debiteras. För längre resor blir det timpenning (möjligtvis en lite lägre, då man inte sliter på kropp och verktyg och inte använder sitt special-kunnande då).

Eller så skulle ett alternativ kunna vara att debitera timpenning från det man lämnar sin verkstad till dess man kommer åter. Men då får man ju även kommunicera ut detta övertydligt när man lämnar offerter och prisuppgifter. Återigen för att i möjligaste mån slippa tidsödande och blodtryckshöjande tjafs.

Nu är jag inte hantverkare, så jag ser det givetvis i en naiv synvinkel.
Vore jag det skulle jag kanske vara betydligt girigare ... vem vet ?!! ... :p
Om man klart och tydligt skriver att man debiterar 400:- /tim samt 50:- /mil +moms på offerten så ingår det väl inte... utan det som uppges är det som gäller... :rolleyes:
Så hur du kan skriva att det är inräknat så fort man tar 400:- /tim förstår jag inte... :x ;)
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Så hur du kan skriva att det är inräknat så fort man tar 400:- /tim förstår jag inte... :x ;)
Nä sånt förstår nog bara jag själv...
... nätt och jämt ... :)

Den outgrundliga mikael .... :p
 
Mikael_L skrev:
Nä sånt förstår nog bara jag själv...
... nätt och jämt ... :)

Den outgrundliga mikael .... :p
Ha ha ha... ja du e härlig du...

Låt oss säga som så här...

Man kan debitera exakt vad man vill och på vilket sätt man vill...

BARA man upplyser klart och tydligt om detta för sina kunder...sen är det deras val att konstatera om de tycker man är värd pengarna... ;)
 
A
Problemet uppstår i mitt tycke om hantverkaren inte arbetar på mitt projekt 8 timmar om dagen utan åker omkring och kollar andra jobb och har sig men debiterar mig mil varje dag, trots att projektet hade tagit färre dagar om han jobbat heltid åt mig och därmed kört bil färre dagar för min räkning.
 
bra-byggare skrev:
Problemet uppstår i mitt tycke om hantverkaren inte arbetar på mitt projekt 8 timmar om dagen utan åker omkring och kollar andra jobb och har sig men debiterar mig mil varje dag, trots att projektet hade tagit färre dagar om han jobbat heltid åt mig och därmed kört bil färre dagar för min räkning.

Det kan jag köpa fullt ut...

Om jag är hos en kund i typ totalt 24 tim fördelat på 6 dagar och det är jag själv som är orsak till att jag varit tvungen att dela upp det på fler dagar än nödvändigt så betalar kunden bara körersättning för 3st ToR resor då det kunde klarats av på tre normala arbetsdagar.

Är det däremot kunden som orsakar att det blir lite jobb var och varannan dag så får kunden betala då han vill ha dit mig.
 
Har ingen direkt stor erfarenhet av hantverkare, men de gånger man haft med dem att göra har jag alltid önskat att de skulle kommunicerat mer. I min värld är detta helt och hållet ett kommunikationsproblem, parterna har olika bilder av vad som ingår i priset. Jag tror de flesta "normala" kunderna kan tänka sig att betala en timme extra för att vara helt säkra på vad som ingår!
 
Komunikation är a och o men det är bra om kunden gör sitt till o frågar det underlättar något extremt ibland känner man sig som en hackigskiva när man bara informerar o ingen svarar eller frågar
Mvh Tille
 
Håller med dig, men ibland är man helt enkelt för okunnig för att kuna ställa rätt frågor! Därför vilar det en större ansvar på hantverkaren. Precis som det gör på banktjänstemannen för att ta ett exempel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.