Vi fick offert på vårt badrum:
Första offerten= 76 800:-

Vi väljer att själva riva, vi hade redan en handdukstork och vi hade hittat kakel och klinker billigare än vad som var räknat i offerten, så vi bad om en ny offert.

Andra offerten= 72 300:-

I andra offerten är alltså bortdraget för billigare kakel (ca 1000:), handdukstork och
rivningsarbete på 12 timmar.
Dessa 3 saker resulterade bara i -4 500:-. Alltså 3500 fördelat på
handdukstork och rivningsarbete, vilket betyder att om rivningsarbetet kostar 291:-/timme (ganska billigt väl) så hade de räknat med en handdukstork som var gratis, och om handdukstorken hade kostat ca 3500 (vilket i våra ögon är rätt billigt) så
hade de jobbat 12 timmar gratis.

:rolleyes:
 
Man förlorar nästan alltid tid på att blanda in husägarna i ett jobb. Därav den låga sänkningen.
 
Det är ungefär på samma sätt som när jag renoverar kök till folk...

Utrivningen gör jag ruggigt billigt just för att jag får ett betydligt bättre flyt i hela arbetet om jag även får sköta den biten så det innebär att om de väljer att själv riva så sänks inte offerten speciellt mycket i mitt läge heller...
 
Vaddå bättre flyt? Vad spelar det för roll om du börjar i ett utrivet kök eller ett uppsatt?

Det handlar helt enkelt om att försöka få ut så många kronor som möjligt av folk, trots att det är saker som man kan göra själv och slippa betala dyra hantverkartimmar för.

Skönt att vi faktiskt hittat en hantverkare som sa att det är jättebra om vi väljer att riva själva efersom det sparar tid åt honom och pengar åt oss, speciellt eftersom han får betala (och därmed debitera oss) för att bli av med det utrivna medan vi själva slänger det gratis.

Sen vet jag inte vad hantverkaren förlorar för tid på om vi river än att de gör det. De skulle ägna 2 dagar åt rivning av ett badrum på 3,5 kvadrat, det enda sätt vi skulle ta 16 timmar på oss är väl om vi band ena handen på ryggen och bara använde vänster.....
 
Ruggigt billigt måste det verkligen vara med utrivning eftersom det i 4500 också ingår en handdukstork. (De kanske menar att en krok är lika med en handdukstork.) :D
 
T
Men att riva ett kök tar ju högst ett par timmar. Du kan ju inte förvänta att han ska dra av 10000 kr då bara för att du gör det själv!

Edit: Det är någon som är trött visst, skyller på min feber:p

Vad ligger den nya hantverkarens offert på då?
 
Redigerat:
tank77: jag tror inte du läst tråden riktigt......
 
Det väldigt sällan jag överhuvudtaget tar på mig jobb där kunden ska göra vissa delar själv, som exempelvis utrivning.

Vet inte hur många gången man råkat ut för att man inte kan sätta igång att jobba som planerat för att kunden inte kunnat demontera exemepelvis vattenledningarna och elinstalltioner så typ hälften av väggarna och inredning står kvar när man dyker upp. Och då får man höra att "jag vågar inte rör vatten och el men det så det sista kan ni väl ta?".

Självklart gör man det då men naturligtvis inte gratis.

Så oavsett om kunden säger att dom själv ska ta vissa delar så räknar jag alltid med att vara inblandad på ett eller annat sätt i dom delarna ändå.

Därför blir det ingen större skillnad på priset. Gissar att dom flesta räknar så.
 
Men vaddå räknar med att bli inblandad. Varför inte så enkelt som att ta betalt för det jobb man gör?

Om ni gör hela rivningen för t ex 4000 och det tar 2 dagar, och kunden vill riva själva och lämnar en timmes jobb till er, varför då inte ta betalt för den timmen istället för 16?
 
Snigel skrev:
Men vaddå räknar med att bli inblandad. Varför inte så enkelt som att ta betalt för det jobb man gör?

Då är det ju inte offert längre utan löpande.
 
blackadder skrev:
Då är det ju inte offert längre utan löpande.

Ööhh va?

Menar du att du inte kan skicka en offert på ett arbete som utförs på löpande räkning? Du menar "fast pris" hoppas jag.
 
ja, det menar jag.
 
Lite nyfiken är jag också på handdukstorken som verkar ha kostat 3500:- (-12 timmars jobb). En så billig handdukstork har jag inte hittat i någon butik faktiskt. :D
 
Snigel skrev:
Vaddå bättre flyt? Vad spelar det för roll om du börjar i ett utrivet kök eller ett uppsatt?

Det handlar helt enkelt om att försöka få ut så många kronor som möjligt av folk, trots att det är saker som man kan göra själv och slippa betala dyra hantverkartimmar för.

Skönt att vi faktiskt hittat en hantverkare som sa att det är jättebra om vi väljer att riva själva efersom det sparar tid åt honom och pengar åt oss, speciellt eftersom han får betala (och därmed debitera oss) för att bli av med det utrivna medan vi själva slänger det gratis.

Sen vet jag inte vad hantverkaren förlorar för tid på om vi river än att de gör det. De skulle ägna 2 dagar åt rivning av ett badrum på 3,5 kvadrat, det enda sätt vi skulle ta 16 timmar på oss är väl om vi band ena handen på ryggen och bara använde vänster.....
Om du nu läste vad jag skrev så skrev jag att jag gör det ruggigt billigt då det gör att hela renoveringen flyter på betydligt bättre om jag är med från början av olika anledningar.

Precis som RobZombie skriver så blir det oftast att det ändå är kvar vissa saker som inte folk klarat eller visst hur de ska göra och har man då planerat för att kunna börja montera direkt man kommer så försvinner helt plötsligt tid på sådant.

Sköter jag utrivningen så vet jag exakt vilken tid elektrikern och rörläggaren ska komma in i bilden och göra el-ändringar och vvs-ändringar som oftast är nödvändiga.
River kunden är det mycket svårare att planera in dessa underentreprenörer och jag är inte på plats när de kommer så jag kan gå genom med dem hur och vad de ska göra vilket oftast resulterar i att något blir tokigt i slutänden.

När man kommer ut för att börja montera visar det sig att t.ex det befintliga avloppet kommer upp där diskmaskinen ska stå eller så är det ett virrvarr av rör så man får såga sönder vaskskåpet totalt för att kunna montera den nya inredningen och detta vägrar jag göra då det inte går att vattensäkra på ett ordentligt sätt.
Detta kostar tid och pengar då jag ska behöva vänta på en rörläggare som kan ändra detta innan det går att börja montera...

Har jag ute rörläggaren i samband med att jag river så får jag de att bygga om så att allting blir som det ska eftersom jag har stenkoll på vad som behöver ändras och hur det ska se ut för att man ska kunna montera upp allting på ett bra och vattensäkert sätt.

Det är inte en gång där kunder haft kompisar som fixat elen men när jag kommer så visar det sig att de inte var speciellt vana vid hur man skulle dra elen och sätta uttag i kök vilket har gjort att jag ändå fått ringa min elektriker så han har kunnat ändra det men det uppstår även då lite väntetid i vissa lägen då man kanske inte kan montera upp vissa bitar förrän det är ändrat.

Man kan kortla upp väggar där det behövs på ett enkelt och smidigt sätt i samband med utrivningen.
Behöver någonting lagas på en vägg och spacklas i t.ex så kan detta göras i samband med utrivningen och det sparas tid på att man slipper göra det i samband med montering eller kakelsättning.

Jag plockar alltid bort kakel med gipsen bakom och fäller in ny som jag har med mig direkt den dagen det ska rivas men kommer man till en kund som rivit ut själva så ser väggen ut som kom och hjälp mig och dö och så får man lägga tid på att ta bort gipsen för att ersätt den med ny som man måste köra och handla och så sprang det iväg en massa tid till.

Kör jag och slänger ett kök så kostar det kunden 250:- för deponin och vill de spara dessa pengar så ställer jag bara ut köksinredningen så de kan köra iväg den själv, men jag kan säga att det har inte hänt en gång ännu att jag jobbar till folk som ska spara 250:- på en sådan sak när de lägger ex antal hundratusen på att renovera köket...
...och ärligt talat hoppas jag att jag slipper dessa kunder också för det är ärligt talat bäddat för strul om man ska leta enkronor på sådant. :blushing:

Mina kunder vill ha helheten där jag ordnar allt och det klaffar exakt enligt det tidsschema jag ger dem och det gör det om de köper helheten och använder mina underentreprenörer m.m

Mina kunder inser att det i slutänden blir billigare om de köper denna lösningen och för att de ska nappa på den så ger jag som sagt dem ett väldigt bra pris på utrivningen jämfört med många andra.


Hur dina hantverkare kan ta två dagar på sig för att riva ett badrum begriper ju inte jag, så frågan är hur bra de är innerst inne... :rolleyes:
 
RobZombie skrev:
Det väldigt sällan jag överhuvudtaget tar på mig jobb där kunden ska göra vissa delar själv, som exempelvis utrivning.

Vet inte hur många gången man råkat ut för att man inte kan sätta igång att jobba som planerat för att kunden inte kunnat demontera exemepelvis vattenledningarna och elinstalltioner så typ hälften av väggarna och inredning står kvar när man dyker upp. Och då får man höra att "jag vågar inte rör vatten och el men det så det sista kan ni väl ta?".

Självklart gör man det då men naturligtvis inte gratis.

Så oavsett om kunden säger att dom själv ska ta vissa delar så räknar jag alltid med att vara inblandad på ett eller annat sätt i dom delarna ändå.

Därför blir det ingen större skillnad på priset. Gissar att dom flesta räknar så.
Jag har i princip också slutat med detta och det är en av anledningarna till att jag lägger ett riktigt billigt pris för utrivningen så de ska köpa helhetslösningen eftersom jag av stor erfarenhet vet att allting flyter på sååååå mycket bättre som sagt...

Jag har ju också råkat ut för liknande upplevelser flertalet ggr tidigare och det är ju inte kul när man kommer och har räknat med att kunna göra det man ska men åker på en massa extraarbete som man inte skulle göra från början...

...och det pratas alltid om varför inte hantverkare hör av sig till kunderna, men huur många ggr hör kunderna av sig om det skulle vara så att de lämnar en massa kvar så det inte ser ut som överenskommet när man kommer dit... :rolleyes:

- "Ja ja... ok... sorry men jag tänkte inte på det för det är ju såå lite kvar..."
...får man höra...
...och ändå kan det försvinna en halvdag på det där "lilla" som de lämnat kvar... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.