Jag tycker Riksbanken är usla. Först eldar de på i en högkonjunktur så att tillgångspriser skjuter iväg som raketer. Sen slår de i bromsen när vi går in i ek lågkonjunktur med en inflation skapad av en energikris. Jag tycker hela riksbankens mål behöver omformuleras för just nu gör de livet svårt för många svenskar
 
  • Gilla
ByggareNic och 10 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag tycker Riksbanken är usla. Först eldar de på i en högkonjunktur så att tillgångspriser skjuter iväg som raketer. Sen slår de i bromsen när vi går in i ek lågkonjunktur med en inflation skapad av en energikris. Jag tycker hela riksbankens mål behöver omformuleras för just nu gör de livet svårt för många svenskar
Ja så kan det det se ut, men tyvärr är det inte ens i närheten så enkelt…
 
  • Gilla
jcalfred och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja så kan det det se ut, men tyvärr är det inte ens i närheten så enkelt…
Man har i många år talat om att trappa ner ränteavdragen vilket hade varit en god början.

Sedan bör man förstå att obegränsat penningtryckande aldrig slutar väl.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Det sjuka är att huspriser av någon konstig anledning inte påverkar inflationen. Hade de gjort det så hade de aldrig kunnat driva sin nollräntepolitik. Kan inte se någon vettig anledning varför inte huspriser skulle vara med vid inflationsberäkning. Något skumt är det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J
5 procent, det blir riktigt svettigt för väldigt många.

För egen del är det nog dags att sluta med äta-ute-luncher, och finölen får återgå att bli en hederlig ljus lager.
 
  • Gilla
jcalfred
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det sjuka är att huspriser av någon konstig anledning inte påverkar inflationen. Hade de gjort det så hade de aldrig kunnat driva sin nollräntepolitik. Kan inte se någon vettig anledning varför inte huspriser skulle vara med vid inflationsberäkning. Något skumt är det.
Fastighetspriser påverkar inflationen med ett 12 års glidande medelvärde. Men huspriser räknas inte med i kpi pga att det anses vara ett nollsummespel när hushåll köper och säljer av varandra. Men det tankesättet har ju lett till ett elände utan like. Ingen annan än den som gör exit på bostadsmarknaden tjänar egentligen på uppgången. Alla andra är förlorare

Edit. Glömde bort de verkliga vinnarna, bankerna
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 3 till
  • Laddar…
C
L lbgu skrev:
Kan inte se någon vettig anledning varför inte huspriser skulle vara med vid inflationsberäkning.
De skulle definitivt kunna vara med, men vad gäller just inflationsmåttet KPI är den enkla förklaringen att en fastighet eller bostadsrätt är en tillgång och inte en levnadskostnad.
Räntekostnaden är med i KPI-beräkningen, men den får bakvänd effekt då sjunkande ränta innebär att huspriserna kan stiga utan att hushållens kostnader ökar.
Sen om det är lämpligt att låta just KPI vara styrande kan man ju diskutera.
 
M
S surfarn skrev:
Jag tycker Riksbanken är usla. Först eldar de på i en högkonjunktur så att tillgångspriser skjuter iväg som raketer. Sen slår de i bromsen när vi går in i ek lågkonjunktur med en inflation skapad av en energikris. Jag tycker hela riksbankens mål behöver omformuleras för just nu gör de livet svårt för många svenskar
För min del så anser jag att Riksbanken kan läggas ner, räntan skall naturligtvis sättas marknadsmässigt mellan den som har kapital att låna ut och den som behöver låna. Att ha marxistisk prisreglering av varor har aldrig funkat tidigare och gör det uppenbarligen inte nu heller.
 
  • Gilla
ByggareNic och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
För min del så anser jag att Riksbanken kan läggas ner, räntan skall naturligtvis sättas marknadsmässigt mellan den som har kapital att låna ut och den som behöver låna. Att ha marxistisk prisreglering av varor har aldrig funkat tidigare och gör det uppenbarligen inte nu heller.
Riksbanken jobb är att hålla inflationsmålet och inget annat. Billiga lån till folket är inte deras uppgift eller mandat.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 3 till
  • Laddar…
S
S surfarn skrev:
Jag tycker Riksbanken är usla. Först eldar de på i en högkonjunktur så att tillgångspriser skjuter iväg som raketer. Sen slår de i bromsen när vi går in i ek lågkonjunktur med en inflation skapad av en energikris. Jag tycker hela riksbankens mål behöver omformuleras för just nu gör de livet svårt för många svenskar
Känner du någon som fått det svårt än?
Jag gör det inte, det känns som dom får klämma till ordentligt mycket mer än såhär innan folk tycker det är jobbigt.

Att det är jobbigt för ett gäng sjukskrivna/pensionärer är såklart inte roligt. Men det är heller inte dom som driver inflationen i speciellt stor omfattning. Därför behöver det bli mycket värre innan det blir bättre om inflationen ska stoppas.

Inflationen är inte skapad av energikrisen, det var bland det mest absurda påståendet jag läst på riktigt länge--
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
M
I Implor skrev:
Riksbanken jobb är att hålla inflationsmålet och inget annat. Billiga lån till folket är inte deras uppgift eller mandat.
Problemet är ju bara att det är Riksbanken som skapar inflationen...
 
M mnils skrev:
Problemet är ju bara att det är Riksbanken som skapar inflationen...
Riksbanken skapar ingen inflation utan styr den.

problemet för riksbanken är ”lagg” i systemet. Från dom gör en ändring tills man ser resultatet är det månader. Tänk dig själv spela ett datorspel där du rör på musen men det tar 3 sekunder innan något händer. Försök träffa ett rörligt mål då är ganska svårt.
 
  • Gilla
  • Haha
Visan i mitt liv och 2 till
  • Laddar…
Denna räntehöjningen som kommer nu vad är det för positivt med att den höjs till 5 % eller mer?
 
A A-Man_08 skrev:
Denna räntehöjningen som kommer nu vad är det för positivt med att den höjs till 5 % eller mer?
Du får mindre pengar kvar => mindre köpkraft => mindre efterfrågan => mindre inflation.
 
  • Gilla
Sidajope och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.