Smålandsvillan har som bekant lite nya modeller och några gammla, "upphottade" modeller, fast vid noggrannare syning undrar jag om det är någon skillnad...

Vi har beställt ett Lamhult "gammla" modellen, det nya anges vara större men jag tycker motten är identiska, ska dubbelkolla när jag kommer hem. Någon som vet något?

Skillnader:

1. Lite andra "standard väggar", som kan väljas till i gammla Lamhult.
2. Nibe F310 i nya och Nibe F360 i gammla, vilket kan tyckas lite lustigt då konsumentverket testat F360 och den endast levererade 2 KW "pumpeffekt", 310 borde lev mindre...
3. Tillvalen för gavelfönstrerna verkar lite annorlunda, tror det är för den framtida toaletten blir annorlunda i nya Lammhult.

4. Det lustiga, det har blivit lite större!?! på deras sida står det nu 103,9 m2, vårat hus står det bara 101 m2, ändå verkar måtten vara samma. På planlösningen har man satt ut invändiga mått,7,53*13,8=103,5 m2,men det står 103,9m2, kan man verkligen räkna alla väggar som "boyta"? och under trappen? försvinner inte typ 1-2 m2 där?
Vidare säger man att med inredd övervåning har man 173,3 m2, jag har för mig att vårat blev max 165 m2(åter, jag ska dubbelkolla när jag kommer hem, men det var inte över 170m2). Så har man verkligen ändrat konstruktionen eller har man bara hittat ett annat sätt att räkna?

Inte för jag bryr mig om några m2, men det är ju intressant och veta om de börjat "trolla" med siffrorna...

Och har man "snålat in" på pumpen eller är det "bättre" med en Nibe 310 istället för en 360?

Det enda jag känner till som kan påverka måtten är att de ändrat takvinkeln till 45gr istf 38gr, vilket skulle ge några extra kvadratmeter på övervåningen.

På övervåningen finns ett förslag på WC i "högra hörnet" med ett mindre fönster än övriga gavelfönster inritat.

I övrigt får de "nya" SMV 2,50m till tak inomhus och samma ytterväggar som Myresjöhus (vet inte vad det innebär), men det torde inte påverka golvytan...

/JB

Blåtummen skrev:
Det enda jag känner till som kan påverka måtten är att de ändrat takvinkeln till 45gr istf 38gr, vilket skulle ge några extra kvadratmeter på övervåningen.

På övervåningen finns ett förslag på WC i "högra hörnet" med ett mindre fönster än övriga gavelfönster inritat.

I övrigt får de "nya" SMV 2,50m till tak inomhus och samma ytterväggar som Myresjöhus (vet inte vad det innebär), men det torde inte påverka golvytan...

/JB
Aha, annan lutning ger ju lite annorlunda storlek såklart, sedan 10 cm höre tak skulle som du säger inte påverka ytan, jaja, jag får fråga säljaren när jag får möjlighet...

Jimmy i vilken stad tänker ni bygga Lammhult, funderar på den. Vi ska bygga i Falun.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.