Keiller Keiller skrev:
Eller använda det till diskvatten. Kan ju också vara bra att tina upp en frusen avloppsledning med pastavattnet ;)
Avloppsledningar fryser inte;)
 
F fribygg skrev:
Avloppsledningar fryser inte;)
Kan hända om det är dåligt fall och otillräckligt djup, men inte särskilt sannolikt...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kan hända om det är dåligt fall och otillräckligt djup, men inte särskilt sannolikt...
Om det är bakfall kan de ju kanske frysa om de inte ligger frostfritt, borde förstås skrivit: Korrekt installerade avloppsledingar fryser inte...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Hej!

Tänkte att jag startar en tråd där man kan tipsa om sätt att minska elförbrukningen.
Jag tänker då främst mindre åtgärder som inte listas vid första bästa google sök. Tips i stil med duscha mer sällan och kortare eller att sänkning av inomhus temperatur, byta till LED lampor, tilläggsisolera, byta värmesystem osv.

Sitter ni på några bra tips som man normalt inte tänker på skriv gärna dessa i denna tråd!
Använda timer och rörelsesensorer på belysning! :) Kan även tipsa om denna blogg/hemsida sommar några olika spartips: https://www.fastighetsmiljardar.se/25-spartips-minska-pa-onodiga-utgifter-och-spara-pengar/
 
Sluta använda internet som ett tidsfördriv.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fler tips: Sluta kolla TV. Sluta äta varm mat. Gunde Svan dusch 1 gång/vecka. Pannlampa som laddas på lokala biblioteket. Sänka värmen till 14 grader, stänga av frys och ha ytterkläder dygnet runt. Minimala klädbyten så att man inte behöver tvätta så mycket. Strumpor kan man ha på sig 5-7 dagar och sen handtvätta. Bygga en luftsluss till entrén så man inte får in så mycket kall luft när man ska gå in och ut ur huset.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Fler tips: Sluta kolla TV. Sluta äta varm mat. Gunde Svan dusch 1 gång/vecka. Pannlampa som laddas på lokala biblioteket. Sänka värmen till 14 grader, stänga av frys och ha ytterkläder dygnet runt. Minimala klädbyten så att man inte behöver tvätta så mycket. Strumpor kan man ha på sig 5-7 dagar och sen handtvätta. Bygga en luftsluss till entrén så man inte får in så mycket kall luft när man ska gå in och ut ur huset.
Många bra, smarta tips här. Eller inte. :)
 
Keiller Keiller skrev:
Och kör man med snabbmakaroner så är ju koktiden och därmed elförbrukningen mer än halverad jämfört med traditionell pasta
Det tror jag inte. Elförbrukningen under tiden vattnet/pastan kokar är halverad (antar halverad koktid) men elförbrukningen för att få vattnet att koka är densamma, varför totala elförbrukningen för pastakoket inte halveras.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Avloppsledningar fryser inte;)
I denna aktuella tråd gör de det. ;);)
 
raveper raveper skrev:
Sluta använda internet som ett tidsfördriv.
Oj! Jag trodde att denna tråden var till för spartips och inte påhopp.

Men tack för din input! Jag ska tänka på att "Sluta använda internet som ett tidsfördriv." under tiden som jag läser igenom dem 4676 inlägg som du har deltagit i ;-)
 
  • Älska
  • Haha
wildeside och 1 till
  • Laddar…
A A-nTwa skrev:
Oj! Jag trodde att denna tråden var till för spartips och inte påhopp.
Bara för att inlägget råkade komma direkt efter ditt tror jag inte det var avsett som ett påhopp eller alls relaterat till ditt inlägg.

"Sluta använda internet som ett tidsfördriv." var nog helt enkelt tänkt som ett "smart tips för att minska elförbrukningen", alltså ett synnerligen on topic inlägg i denna tråd.

Välkommen till forumet för övrigt!
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bara för att inlägget råkade komma direkt efter ditt tror jag inte det var avsett som ett påhopp eller alls relaterat till ditt inlägg.

"Sluta använda internet som ett tidsfördriv." var nog helt enkelt tänkt som ett "smart tips för att minska elförbrukningen", alltså ett synnerligen on topic inlägg i denna tråd.

Välkommen till forumet för övrigt!
Hehe sorry my misstake :crysmile: Fick upp en notis om att jag fått svar, så trodde det var riktat mot mig.Tackar för välkomnandet!
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det tror jag inte. Elförbrukningen under tiden vattnet/pastan kokar är halverad (antar halverad koktid) men elförbrukningen för att få vattnet att koka är densamma, varför totala elförbrukningen för pastakoket inte halveras.
Då gör det nog större skillnad att koka pastan med avslagen köksfläkt. Det kan bli immigt inne, men värmen dras inte rakt ut i universum...
 
BirgitS
David Wallin David Wallin skrev:
Då gör det nog större skillnad att koka pastan med avslagen köksfläkt. Det kan bli immigt inne, men värmen dras inte rakt ut i universum...
En fördel för kolfilterfläkt alltså :D
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Byt din gamla luft värmepump mot en ny ( bytte själv en gammal panasonic mot dalkin caldo i jan 2022) sparar minst 20% på årsbasis. Har du ingen se till och skaffa ger ca en kvot på 1/4 så 1 kw kostar ca 0,25 kw.
 
  • Inomhusdel av luftvärmepump monterad på vägg under träbjälklag med dekorativa plattor på texturerad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.