Hej!
Sökt på diverse forum och internetbutiker men får inte riktigt ihop en samlad strategi.
Har en utkastare FM Mattson med utvändig gänga. Vill förgrena denna och koppla på en PEM slang till utekök och samtidigt behålla funktion att kunna använda vattenslang vid behov. Behöver således en grenkoppling med liknande ballofix samt en PRK koppling som passar till förgreningen. Vore skönt att i slutet av säsongen kunna ta bort PEM slangen och dess koppling utan att behöva skruva alltför mycket.

Biltema har ju denna koppling.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem...ak-32-mm-x-1-r25-hane-2000047963?gad_source=1

Sedan kanske man kan skruva på denna?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/pex...tem/pex-grenror-4-ror-2000058727?gad_source=1

Borde vara godkänd även för dricksvatten? Lite osäker på dimensioner och namn på kopplingarna jag annars skulle behöva köpa..
 
  • Gilla
qfot2915
  • Laddar…
Krilleman
Vad har du för storlek på din PEM?
 
  • Gilla
Byggstinsen
  • Laddar…
Inte köpt ännu! Men funderar på en billig 32mm från Byggmax om ingen motsäger detta av speciell anledning? Alt 20mm verkar lätt att få tag på?
 
Du behöver då ingen 32 till något utekök... overkill å bara dyrare grejer å styvare slang. Räcker med en 16mm pem
 
  • Gilla
cbrolin och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
Kör max på 20 om det bara är ett utomhuskök. 16 skulle som redan nämnts räcka.

Börja med en "delning" med lekande mutter så det är lätt att ta bort vintertid.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/slangkopplingar/krananslutning-2-vags-2000021713
Svart Y-formad slangfördelare med två blå flödeskontroller på vardera sida och metallkopplingar för trädgårdsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns helt i metall på Amazon för samma pengar.
Massor med varianter, men dom flesta är 3/4", här hittade jag en som är 1/2":
https://www.amazon.se/Y-fördelnings...b4-95d8-cae89d88ab75&pd_rd_i=B0B7J2DZ3R&psc=1

Metallisk Y-fördelningsdel med gula omställarventiler för trädgårdsslangar. Bakgrund med vattenstänk. Infälld bild visar ansluten till en vattenkran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ena sidan använder du som vanligt.
Andra gängar du på en koppling till din PEM.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Försöker iaf undvika plast och oklara metaller i bygget. Finns det motsvarande från betrodd tillverkare utan plast godkänt för dricksvatten. Antar att man med din lösning gör en PRK koppling till ex Gardena hane för att koppla i?
 
  • Gilla
Pettersson 1
  • Laddar…
Krilleman
Y-koppling av betrodd tillverkare är det väldigt sparsamt med konstigt nog. 🤔

Du monterar lämplig koppling till plast efter bästa förmåga beroende på vilken variant du väljer.
 
  • Gilla
Byggstinsen
  • Laddar…
B Byggstinsen skrev:
Försöker iaf undvika plast och oklara metaller i bygget. Finns det motsvarande från betrodd tillverkare utan plast godkänt för dricksvatten. Antar att man med din lösning gör en PRK koppling till ex Gardena hane för att koppla i?
Jag förstår inte? Du ska ha en koppling utomhus, till utekök och vattenslang. Denna ska kopplas bort på vintern. Men du vill undvika plast, varför? Allt som tillhör utkastare, och vattenslangar är ju av plast.
 
  • Gilla
Remmar och 10 till
  • Laddar…
F
A AG A skrev:
Jag förstår inte? Du ska ha en koppling utomhus, till utekök och vattenslang. Denna ska kopplas bort på vintern. Men du vill undvika plast, varför? Allt som tillhör utkastare, och vattenslangar är ju av plast.
Antagligen för att undvika diverse ohälsosamma ämnen i maten. Men åh andra sidan kommer den mesta maten förpackad i plast så...
 
  • Gilla
  • Haha
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
Har kört denna lösning ett par år men PEM är verkligen ingen höjdare då den är styv som attan och svår att förlägga. Hade en vanlig gardena-slang först men det blev mycket smak på vattnet så det funkade inte.

Kopplingar och slangar till ett bevattningssystem med en Gardena-vattenfördelare monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


B**haus har en hel del kopplingar så att du kan hitta något som passar ihop i en och samma affär.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
Det ä ju skillnad på plast och plast helt klart! PEM slang är ju godkänd för vatten. Jag kan tänka mig att ex en Gardena slang innehåller mängder av BPA/Ftalater och dylikt. Vissa metaller framställs så de innehåller bly/arsenik eller andra farliga ämnen. Alltså försöker jag minimera detta genom att använda PEM som är godkänt för tillvatten och kan även tänka mig att bygga en egen Y koppling med ex pex-rör och ballofix? Vet bara inte vart en ska börja. Självklart skulle den bästa lösningen vara att betala en rörmokare som fixar anslutning direkt till vattnet.

Ex denna:
https://www.bauhaus.se/fordelare-vatette-2-ror-50cc-dy22xdy15?gad_source=1#go-to-description
Kanske man kan använda med 3 st ballofixer och så har man sin egen Y-Koppling likt den från Biltema?
Det står att Vatette inte får användas med icke-Vatette system dock?
 
F
B Byggstinsen skrev:
Det ä ju skillnad på plast och plast helt klart! PEM slang är ju godkänd för vatten. Jag kan tänka mig att ex en Gardena slang innehåller mängder av BPA/Ftalater och dylikt. Vissa metaller framställs så de innehåller bly/arsenik eller andra farliga ämnen. Alltså försöker jag minimera detta genom att använda PEM som är godkänt för tillvatten och kan även tänka mig att bygga en egen Y koppling med ex pex-rör och ballofix? Vet bara inte vart en ska börja. Självklart skulle den bästa lösningen vara att betala en rörmokare som fixar anslutning direkt till vattnet.

Ex denna:
[länk]
Kanske man kan använda med 3 st ballofixer och så har man sin egen Y-Koppling likt den från Biltema?
Det står att Vatette inte får användas med icke-Vatette system dock?
Skärmbild av produktbeskrivning för Gardena Classic PVC-slang 30 m, med 13 mm diameter och 12 års garanti, samt specifikationer och detaljer om produktens material och hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nog inte värre än all annan skit man stoppar i sig.🤣 Hade det varit mycket skadliga ämnen i vanliga vattenslangar man förväntas använda till trädgårdslandet hade det blivit liv i luckan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Kör max på 20 om det bara är ett utomhuskök. 16 skulle som redan nämnts räcka.

Börja med en "delning" med lekande mutter så det är lätt att ta bort vintertid.

[länk]
[bild]

Finns helt i metall på Amazon för samma pengar.
Massor med varianter, men dom flesta är 3/4", här hittade jag en som är 1/2":
[länk]

[bild]

Ena sidan använder du som vanligt.
Andra gängar du på en koppling till din PEM.
Köp ABSOLUT INTE Biltemas 2-delade kran.
Jag har haft två stycken som gått sönder på samma sätt, kranen och kulan som ska stänga/öppna släpper från varandra.
Rent skit för att skriva klartext.
 
  • Gilla
Perolofl och 3 till
  • Laddar…
Hade Gardenas tidigare men den droppade en hel del trots försök att montera med gängtejp av både mig och rörmokare.

Kört en sån här sen i våras (fast med tre uttag) och inte läckt en droppe.

https://amzn.eu/d/0b0FYxNl
 
  • Gilla
frisse007
  • Laddar…
Krilleman
F Fideliox skrev:
Nog inte värre än all annan skit man stoppar i sig.🤣 Hade det varit mycket skadliga ämnen i vanliga vattenslangar man förväntas använda till trädgårdslandet hade det blivit liv i luckan.
Dricksvattengodkänd PEM är ljusår ifrån PVC...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.