AnneFi skrev:
Jag bara gick och grät hela dagen igår.
Men usch, det här är ju inte bra......
Upp med hakan, dom flesta entreprenörer är inte odjur och dom flesta har som utgångspunkt att man vill lösa saker på ett bra sätt för alla parter.

Mina synpunkter i denna tråd:
Här har båda parter gjort fel. Mest entreprenören, absolut, men även kund.
Hursomhelst så är mitt tips att bena ut detta direkt med entreprenören, det borde definitivt inte vara några problem då ni rimligtvis borde vara den starkare parten.
Dock gillar jag inte inställningen typ "bestrid till varje pris". Det är en ganska risky väg att gå som inte helt säkert är vägvinnande.

Om jag som entreprenör gjort detta misstag (och enligt vad du visat är detta ett katastrofexemplar) så hade jag försökt göra en bra deal där bägge kan känna sig nöjda, där jag tar en viss förlust men räddar en del av densamma. Låt säga att man tar jobbet med typ 0-10% back.
Att överhuvudtaget hålla på att skicka sms om sådant här känns inte bra tycker jag så besök företagaren mano a mano eller åtminstone ring.

Jag tror säkert ni kan komma fram till en bra deal bara ni har viljan båda två.

Lycka till !
 
AnneFi
Såhär i efterhand känns det ju bra att vi har skickat sms för då finns det ju bevis på att vi har samtalat om offerten.

Men förhoppningsvis löser det här sig till det bästa nu när sambon varit där och pratat med dem.

Vi kan få ihop de sista pengarna men då är vi helt barskrapade.


De mesta av våra sparande är låsta i sparkapitalfonder och sen har vi alltid en viss summa löst för oförutsedda händelser... men ibland händer allt tyvärr samtidigt.
Och vi är nog inte i närheten av maxbelånade.

Är väl mina nya galna hormoner som får mig att gråta. Men bättre det än att bli förbannad :)
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag tycker Anne har gjort det man kan begära. En offert har dubbelkollats, så inte ens de som jobbar som elektriker tyckte det var uppenbart orimligt.

Fakturans skrivning samt samtalet till firman ger ett tydligt besked. Jag tycker inte heller det är orimligt pris för en veckas jobb.

Ber man om fast pris, får en offert, ringer och dubbelkollar, vore det märkligt om man sedan måste mötas på halva vägen mot en rätt så saltad räkning.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Det jag reagerar på är att man borde anat ugglor i mossen när summan efter rot blir mindre än hälften av utgångspriset. Det går ju helt enkelt inte.
Det är denna del jag tycker ts har viss skuld i, men som jag skrev så har E det största ansvaret till att det blivit så fel.

Jag har aldrig skrivit nåt om att mötas på halva vägen.....

Hoppas du får tillbaka dina gamla hormoner snart och visst gråt sparar porslin :surprised:)
 
jo priset kan bli så lågt om man applicerar en rabatt, viljket firman säger som svar på frågan.
 
AnneFi
Papppskallen det var ju därför vi ringde och sa att något var fel på offerten.
Men han sa att han hade gett oss en hel del rabatt så vi inte skulle behöva betala mer än det som stod där nere.
 
hempularen skrev:
jo priset kan bli så lågt om man applicerar en rabatt, viljket firman säger som svar på frågan.
Men då får man nog specificera var rabatten ligger dvs om det är på arbete eller material.
Det är inte helt lätt att få ihop priset för om rabatten dras på arbetet sjunker också rot och bara material posten är ju nästan som rot. Och om man ger bort sakerna gratis och bara har arbetskostnaden så kommer säkerligen inte skatteverket att godkänna det.

Naturligtvis går ekvationen att räkna fram men det innebär isåfall mycket stora rabatter på både arbete och material innan rot beräkning vilket kanske då också köparen borde förstått var fel. Allt utifrån ett perspektiv av en tvist och huruvida köparen skall anses ha förstått att något var riktigt fel.

Jag tar som sagt inte ställning för den ena eller andra parten, för jag anser bara vi har en sida av saken. Utan ser det mer utifrån ett perspektiv att två parter kommer i ett tvistemål.
 
Redigerat:
pappskallen skrev:
Det jag reagerar på är att man borde anat ugglor i mossen när summan efter rot blir mindre än hälften av utgångspriset. Det går ju helt enkelt inte.
Jag vet inte, själv är jag inte säker på att jag begriper vad som avses med fakturan. Så därför hade jag nog ringt och kollat om slutsumman stämmer - det är ju den som man skall betala - och låtit mig nöja mig med bekräftelsen på att slutsumman stämmer. Totalpriset var inte heller oskäligt.

Jag tror inte man kan ställa högre krav på en konsument.
 
AnneFi
I vilket fall som helst så har ju killen som min sambo pratat med sagt till att de skulle fixa fakturan.

Han Sa att priset låg på det dubbla.
Påpekade att både materialpris och arbetskostnad låg för högt och att offertens slutpris var mer enligt verklighet.
 
-MH- skrev:
Jag vet inte, själv är jag inte säker på att jag begriper vad som avses med fakturan. Så därför hade jag nog ringt och kollat om slutsumman stämmer - det är ju den som man skall betala - och låtit mig nöja mig med bekräftelsen på att slutsumman stämmer. Totalpriset var inte heller oskäligt.

Jag tror inte man kan ställa högre krav på en konsument.
Har du läst tråden ?

Slutsumman på fakturan är nog rimlig men TS anser att hon fått ett lägre pris i offerten.
 
oceanis skrev:
Har du läst tråden ?
Ja, var det något särskilt du undrade över?
 
-MH- skrev:
Ja, var det något särskilt du undrade över?
Blev nog undrande av ditt svar om kravet på en konsument........

Om konsumenten upplever att denne har fått en offert på ett visst pris och får en faktura som är dubbelt så hög. Då menar du att man ska utgå ifrån att kunden bara ringer och får bekräftat att det är fakturan som gäller och sen är det att betala oavsett vad offerten visar. Eftersom man enligt dig inte kan ställa större krav på en konsument än att dom bara kan fråga om fakturans slutpris stämmer.

Fakturans slutpris i detta fallet är ju dubbelt så hög som det TS upplever hon fått i sin offert så därav min fråga.

(Svaret i detta inlägg har inget med TS orginal inlägg att göra)
 
Redigerat:
Det här blir bara snurrigare och snurrigare.

Ska försöka bena ut vad som sagts:
utifrån offerten så sms:ar ni E och påtalar att den ser konstig ut, svaret blir då att slutsumman på 18.850 stämmer för vi har lämnat rabatt.
När fakturan kommer så förklarar E att dom 18.850 avser rotavdraget, arbetskostnaden skulle således vara drygt 37k.
Har jag rätt så långt annefi??

Vad gäller offert på fastpris så finns det ett otal sätt att presentera detta.
Själv ser jag till att kunden får slutpriset, det är det som är det väsentliga för kunden, resten kan denne egentligen strunta i och på så sätt blir det aldrig något tjafs.
Jag poängterar dessutom att det inte tillkommer några kostnader öht. inga bilavgifter, verktygshyra, etc. etc.
moms är givetvis alltid inbakat, inget plus moms, moms tillkommer eller pris excl. moms.
Jag brukar även nämna att vid eventuella oförutsedda problem kontaktar vi kund innan vi går vidare.

Kör man med detta så strular det sällan/aldrig med det ekonomiska i entreprenaden.

Utifrån det som hittills kommit fram i tråden tycker jag egentligen bara ts gjort ett litet misstag, nämligen att inte begära en ny tydligare offert.
MEN.....jag hade personligen inte vågat gå i tvist på dessa förutsättningar. Särskilt inte om nu ekonomin är lite ansträngd OCH jag tror fortfarande på dialog framför att kategoriskt bestrida. (vilket är ett väldigt tråkigt och fegt sätt att försöka lösa ett problem på). men det är ju lätt att på ett forum sitta och tycka att man ska sätta hårt mot hårt....
 
D09
pappskallen skrev:
Det här blir bara snurrigare och snurrigare.

Ska försöka bena ut vad som sagts:
utifrån offerten så sms:ar ni E och påtalar att den ser konstig ut, svaret blir då att slutsumman på 18.850 stämmer för vi har lämnat rabatt.
När fakturan kommer så förklarar E att dom 18.850 avser rotavdraget, arbetskostnaden skulle således vara drygt 37k.
Har jag rätt så långt annefi??

Vad gäller offert på fastpris så finns det ett otal sätt att presentera detta.
Själv ser jag till att kunden får slutpriset, det är det som är det väsentliga för kunden, resten kan denne egentligen strunta i och på så sätt blir det aldrig något tjafs.
Jag poängterar dessutom att det inte tillkommer några kostnader öht. inga bilavgifter, verktygshyra, etc. etc.
moms är givetvis alltid inbakat, inget plus moms, moms tillkommer eller pris excl. moms.
Jag brukar även nämna att vid eventuella oförutsedda problem kontaktar vi kund innan vi går vidare.

Kör man med detta så strular det sällan/aldrig med det ekonomiska i entreprenaden.

Utifrån det som hittills kommit fram i tråden tycker jag egentligen bara ts gjort ett litet misstag, nämligen att inte begära en ny tydligare offert.
MEN.....jag hade personligen inte vågat gå i tvist på dessa förutsättningar. Särskilt inte om nu ekonomin är lite ansträngd OCH jag tror fortfarande på dialog framför att kategoriskt bestrida. (vilket är ett väldigt tråkigt och fegt sätt att försöka lösa ett problem på). men det är ju lätt att på ett forum sitta och tycka att man ska sätta hårt mot hårt....
Man får komma ihåg att bestrida tills dess att man hittat en lösning.

Annars kan det gå vidare till indrivning och då blir det jobbigare läge, svårare att hitta en kompromiss där båda parter erkänner sina misstag och står för dom.
 
pappskallen skrev:
Att överhuvudtaget hålla på att skicka sms om sådant här känns inte bra tycker jag så besök företagaren mano a mano eller åtminstone ring.
SMS och mail är ju välldigt bra då man har allt sparat som bevis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.