Den var rörig nog för det är sent och jag är trött kändes det som även i piggt tillstånd är den svår att förstå! Du har ringt och gjort rätt, det svåra blir att bevisa att du ringt och verifierat summorna! Det står ju att betala så min personliga åsikt är att detta fall inte är glasklart åt något håll. Men som sagt konsumentvägledaren är nog bra första steg och glöm inte att bestrida fakturan skriftligt! P.s. Det var nog den sena timmen angående detta med rörig.jag trodde att allt var offerten! När jag skrev kom jag på att det sista var fakturan. Nu blev det plötsligt inte så rörigt längre :surprised: men nog ändå inte glasklart fall.
 
I offerten anges ROT-avdraget till 18 850 + moms!? Det borde i mina öron innebära ett ROT-avdrag efter moms på 23 562,50. D v s säga en totalsumma för arbete på 47 125:- och gratis material. Alternativt att material är en del av totalsumman 18 850:-, säg 3 850:- och det faktiska ROT-avdraget är 15 000:-. D v s en total om 42 312,50:- ink moms.

På fakturan har beloppet för ROT-avdrag sjunkit till 18 750 ink moms. Alltså de 15 000:- som jag tror de räknade från början. Men här har de inte räknat en total med materialkostnad. Därmed har materialkostnaden dragit iväg istället. Det innebär en hel del skilland i slutlikvid för er.

Egentligen helt ointressant för er vilket eftersom offerten är helt galet formulerad. Det står ju i klartext på sista raden vad ert pris är. 18 850 + moms. Den kan inte missförtås. Jag hade nog inte ens brytt mig om att kontrollera offerten när den är så tydlig. Bestrid. Hänvisa till offerten.

Det är sent och jag känner mig grötig i huvudet. Får läsa om i morgon...
 
Redigerat:
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Det kanske inte är någon hjälp, men jag tror att ett enkelt skrivfel är boven i dramat från början. Siffran 18850 skulle nog ha varit 48850, då denna finns i fakturan och stämmer med deras uträkning.
Sedan får någon annan uttala sig om det juridiska i en felskrivning.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Näh, så enkelt som en felskrivning får det inte vara. Då har vi ju inget att räkna på längre...:)

Skämt åtsido, visst kan det vara så enkelt.

Alternativt missat att ange materialkostnad i totalpriset på offerten.

Jag vet inte vad någon av dem ger TS för altenativ. I offerterna jag skriver i jobbet reserverar vi oss för fel. Här har ju dock TS ringt och säkrat priset före beställning.
 
Jag är böjd att hålla med Carl_Elvis här. Ser ut som en 4 blivit en 1. Vad som sen gäller är en annan femma. Frågan är väl kanske vad som är en rimlig kostnad för arbetet?

//Johan
 
Måste tolkas juridiskt utifrån formulering.
Texten "Pris med rotavdrag....." skulle vid en granskning även kunna tolkas som att av hela summan där man fått ett pris på 50.000:- så är 18.850 det pris av totalsumman som ger rätt till rotavdrag.
Formuleringen är luddig och kan ses som syftningsfel.
Men överst i offerten står det Totalsumma och längst ned sedan detta med "Pris med rotavdrag".
Ni har också påtalat att det såg konstigt ut och fått et svar muntligt, där man även här skulle kunna tänkas att ni och elfirman har missförstått varandra och har gjort olika tolkningar.

Eller så är det ett skrivfel som några påtalat, vilket i sig inte automatiskt ger det priset som gällande utifrån att det avviker så mycket från totalsumman så att man här skulle be att få en tydligare offert med gällande pris skriftligt, muntligt är vanskligt utifrån bevisbörda vad som sagts.
 
Redigerat:
Anders, det går inte att syfta fel eftersom det står ett kolon efter "pris med rotavdrag". Utan kolon hade det funnits en tolkningsfrihet.

Sakfrågan är här om priset är så orimligt att anne skulle ha förstått att det var fel även efter att säljaren bekräftat den låga summan. Min personliga uppfattning är att så inte är fallet och att frågan ska drivas hårt mot säljaren.
 
lite off topic:
Jag skriver, Arbetskostnad efter ROT-avdrag är det fel formulerat tycker ni?

Det gäller nog att TS håller sig lite kall och hänvisar till offerten och påtalar att hon har ringt och dubbelkollat priset.

Vet inte riktigt hur jag, som hantverkare, skulle lösa situationen faktiskt.... förmodligen prova att räkna fram ett absolut minipris där jag går i stort sett +-0 och erbjuda kunden det och ta det som lärpeng att alltid dubbelkolla offerter.

Som kund skulle jag strida för att betala det jag blivit offererad men kanske betala lite extra om företaget sköter det hela snyggt....
 
AnneFi
Alltså vi är ju jättenöjda med arbetet.
Hur man nu kan vara missnöjd med att de dragit i nya trådar i de gamla rören.
Men jag hade ju inte beställt jobbet om summan var annorlunda för då hade jag ju vetat innan att jag inte hade haft råd att betala fakturan.

Är priset orimligt? Jag vet inte.
Vi är inte helt obekanta och sambon fick svaret att vi hade fått rabatt för att det var vi.

Här var en ung kille i början på tjugo års åldern ca 30 -35 timmar måndag - fredag och i några timmar fick det komma en annan kille och hjälpa bland annat när allt annat skulle kopplas in i centralen som förövrigt inte är flyttad eftersom det inte gick men själva skåpet som den satt på är bytt.

Sen när jobbet var helt klart fick vi det här smset där det stod att summan inte var slutsumman utan rotavdraget.
Och när min sambo svarade skrev de att de skulle fixa det.

Då sa jag till sambon att jag mycket väl hade kunnat tänka mig att möta dem lite kanske 30000 inkl moms.
Men att det för oss steg från 24000 till 42000 känns ju helt sjukt.
 
D09
Förstår vilken dum sits ni hamnat i

Ett sätt att göra är att betala det omtvistade beloppet, sen gör ni en långsiktig avbetalningsplan där ni möts på halva vägen mellan det otvistade och begärda beloppet.

Kolla av vad andra skulle tagit för pris.

Tycker man hör det allt för ofta att " för att det är du" och sen är det precis samma pris som andra ger.
 
Naturligtvis är det en olycklig situation som TS hamnat i.

Visserligen så gäller ett offererat pris. Men samtidigt är det ju så att om det blivit en felskrivning eller pga annat misstag blivit fel så är inte säljaren bunden om köparen insåg eller borde ha insett att det var fel.
I detta fallet kan det nog uppstå en besvärlig situation för TS eftersom det borde vara ganska självklart att en offert på 50 000 + moms helt plötsligt inte rimligen kan bli 18850 + moms.

Likaså är ju inte rotavdraget något som en firma kan garantera utan det är beroende på dels kundens storlek på inbetald skatt och hur mycket som i övrigt är avdraget i andra jobb under året. Dvs uppgiften om ROT avdrag är ju bara en indikering från offert givaren om vad det skulle kunna bli utan att denne kan garantera detta i sitt anbud.

Möjligen kan TS telefonsamtal vara förmildrande och hjälpa TS men det ska gå att bevisa vilket brukar bli ord mot ord, dvs mer eller mindre ingenting vid ett tvisteförfarande.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
AnneFi
Vi ringde ju och sa att vi tyckte det var fel på offerten men de försäkrade sig om att den var rätt.

Min sambo har pratat med en av delägarna som var hemma hos oss och hjälpte den killen som jobbade hos oss.
Och han sa att de skulle fixa fakturan, han tyckte själv att den var helt galen.

Att materialkostanden och arbetskostanden var alldeles för hög.
 
M
Ja det verkar ju inte som de är några hejare på tydlig skriftlig kommunikation. T. ex står det i offerten att "Allt extra arbete debiteras 440:- ex moms", alltså inte per timme som jag antar att de menar. Eftersom du redan från början ringt för att dubbelkolla det fetstilade slutpriset och fått okej på det med hänvisan till rabatt så ser jag ingen anledning att betala mer än det.

Det blir en liten läropeng för företaget i kursen "lär dig kommunicera tydligt i skrift föri h*****e"

Rättsligt vet jag dock ej något om hur det kan bli...
 
Redigerat av moderator:
AnneFi
Känns skönt att han på firman höll med oss iaf.

Jag bara gick och grät hela dagen igår.
 
Jag håller tummarna.

En sak man kan göra i ett sådant här läge är att prata med banken. Dvs. OM ni till slut blir tvugna att betala hela fakturan (vilket jag inte tror). Så borde banken kunna hjälpa till. Även om ni nu är max-belånade.

Banker är oftast mänskligare än man tror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.