AnneFi
Jag kommer inte tjabba om timmarna. Jag kommer bara tjabba om att vi har blivit offererade 18850.
 
Om det står i offerten 18850kr +moms så är det ju det som gäller. Om firman har skrivit fel eller vad de nu vill hitta på nu i efterhand när TS har accepterat deras offert så får väl det stå för firman. De kan ju inte ange ett pris i offerten och sedan säga att det blev fel och dubbla den. Jag hade kört på den linjen oavsett hur griniga firman skulle bli. Det är precis som vanligt med hantverkarskojjare de försöker alltid med något fiffel för att suga ur lite extra utöver vad som är avtalat från början.

Stå på dig och låt dem inte köra över dig.
 
Priset för jobbet är ju 50 000 exkl. moms. ROT är en skatteförmån som du kan få om du betalat tillräckligt med skatt. Det är inte så att det du faktiskt ska betala är 18850 kr plus moms. Det kan vara det, om du blir beviljad det ROT-avdrag som är beräknat på arbetet, men det är inte säkert.

Om du inte blir beviljad ROT-avdrag (helt eller delvis) har företaget rätt att fakturera dig för den summa som du inte får beviljat i ROT. Har du kollat om du är berättigad till avdrag och har företaget nämnt nåt om det, för det är dom som ansöker om den ersättningen från Skatteverket. Har du fått nåt beslut från Skatteverket hem i brevlådan?
 
Redigerat:
AnneFi
Men på offerten står det ju längst ner
"Pris med rotavdrag 18850 ex moms"

Varför skriver man så då? För att lura sina kunder?

Man får väl rot efter vad man tjänar?
Jag tror jag kan använda det då
 
Om vi bortser från möjligheten att dom kan ha räknat fel; Man skriver så för att visa vad du ska betala om du blir beviljad det rotavdraget som motsvarar hälften av arbetskostnaden; om allt går vägen.

Jobbet kostar ju inte 18850 kr plus moms. Det kostar 50 000 plus moms. ROT-avdraget är en skatteteknisk förmån som ska förenkla för folk att entreprenören får en del av vår uppskjutna skatt, istället för att man ska betala hela summan direkt från sparkapitalet eller med lånade pengar; men det kan ju inte entreprenören bestämma på offerten till dig!

Men kolla om det kan vara nåt sånt spökar. Du kan också ringa Skatteverket och fråga.
 
Redigerat:
AnneFi
Jag förstår fortfarande inte det står
Ju pris med rotavdrag
Inte pris med rotavdrag plus 18000 i materialkostnad.
Borde ju stå typ
Arbetskostnad 37700 varav hälften kan dras av på rot.
Material 18000.

Vi ringde ju en extra gång för att kolla så att vi inte hade missuppfattat plus vår sms kontakt efter att jobbet var utfört
 
AnneFi
Och då kan man ju fråga sig hur arbetet på fakturan helt plötsligt blir 30000 ex moms. ..
Och mitt rotavdrag där är inkl moms
 
Det är högst troligt att firman inte har någon som helst aning om vad dom pysslar med, och då har du stor chans att få rätt. Avvakta Konsumentrådgivarens svar på hur du ska göra.
 
50000 + moms ger ju att kostnaden för dig blir 62500 kr. Du kan max få 50% av arbetskostnaden i rotavdrag d.v.s. om vi låtsas att allt är arbetskostnad (vilket skatteverket inte skulle godkänna) så skulle du som minst få betala 31250 kr. 18850 är ju det beräknade rotavdraget. Med moms blir det 23562,50 d.v.s. arbetskostnaden är 47125 kr av dina totalt 62500 kr.

Visst har de skrivit fel på offerten och du bör givetvis bestrida det så långt det är rimligt för att se om ni kan nå en förlikning. Ni har ju även dubbelkollat genom att ringa dem och då fått ett ok med någon "rabatt", så de har ju även bekräftat sitt fel.
 
peternicklas
Här är minst 2 grova fel.
1. Priset 50000:- är det totala priset inkl material. Det kan maximalt bli 25000:- efter ROT OM det inte går något material.
2. Skulle vara formulerat som" Om ROT inte blir godkänt kommer XX att fakturera "husägaren" med 18000 vilket är det belopp som ROT-ansökan till skatteverket avser.
TS har även skyldighet att informera sig om vad ROT innebär, 50% av ARBETSkonstnaden upp till maximalt 50000:-/ ägare i fastigheten.
Fick själv en faktura med 4 rader text om vad som gäller för ROT och vad som händer om det inte blir godkänt, här har XX gjort bort sig. Sedan ska XX även specificera material och arbete för sig på fakturan.
 
AnneFi
Jag kan skicka fakturan och offerten till den som vill när jag är hemma från jobb.

Det står 48000 något i offerten. .jag avrundade när jag skrev ca
 
Editera bort känslig info (persnr,orgnr, adress etc) och lägg upp den här.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Stå på dig firman har offererat det låga beloppet, Du såg det konstiga med priset, men fick ett lugnande besked om att du fått rabatt, det låga priset var rätt. Du har gjort allt rätt.

Det enda som jag tycker talar för att du skall överväga att komma överens om en kompromiss något över offererat pris, är att det kan kännas ganska obehagligt om firman driver fordran via kronofogde och tingsrätt, även om du troligen vinner till slut. Dvs. kan man då kompromissa runt 23 - 25 000 så kanske det kan vara värt det för båda parter.
 
Kolla offerten igen.
Jag tror, betoning på tror, att firman tänkt så här. Jag räknar alla priser ink moms

Arbete ca 47 000 ink moms
Material beräknat, ej fastpris ca 15 000 ink moms
Pris arbete efter ROT ca 23 500 ink moms

Sen sitter en klåpare och skriver en otydlig offert där det inte specificeras att priset de anger efter ROT endast är för arbetet.

Det faktiska arbetet kräver lite mer material, eller timmar än de räknat med, och vips så har priset ökat med 3 000 Kr ink moms.

Gör enlig tidigare råd. Bestrid skriftligen. Kontakta firman igen. Hör efter vad de har att säga. Antingen lyssnar de på er och ärar sin offert, eller så hittar ni en kompromiss, eller så står båda parter på sig och ärendet drivs vidare i rättsliga instanser.
 
AnneFi
Här kommer de. Hoppas ni kan läsa

20140703_234652_zpsmh5prwzv.jpg
20140703_234752_zpsuixicxo0.jpg
20140703_234819-1_zpsli2cjaj5.jpg
2014-07-03%2023.51.40_zpsspitf36h.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.