Hej alla kunniga.

Har funderat på en lösning till mitt hus som värms
med direktverkande el i dagsläget. Jag har ett fristående garage
som jag har byggt ett pannrum för pellets eldning i första hand.

Nu var planen att ha en acc tank på 1800 liter vid pannan i garaget
och en tekniktank på 500 liter i huset med inbyggd vv beredare.
Nu har jag bestämt mig för att byta planlösning i huset och i denna nya
planlösning så har jag inte plats för en acctank. Det andra i garaget blir samma dock.

Värmemässigt är det ju inget problem då jag helt enkelt kan cirkulera
värme via kulverten mellan garage och hus i stället för satsvis laddning till tekniktanken. Kanske med lite högre förluster via kulverten men det får jag väl ta. Det onda med det goda typ.

Så då behövs det en lösning för varmvattnet. Jag tänkte på att man kan sätta dit en vvx för
tappvarmvatten som värms via en koppling till kulvertvattnet. Det måste väl funka eller?

Skulle ju spara mycket plats och en del annat tjafs.
 
Redigerat:
Inte byggt kulvert ännu? Är isåfall idé att dra en 3- rörskulvert där 2rör går till värmen, och det tredje är varmvattnet som värms med slingor i tanken. Det dras sen genom en liten vvb exvis 30-50liter i huset, då har du varmvatten fort, men det mesta som används värms av stora tanken i garaget.
 
Tyvärr tank i garage och kulvert ( 2-rörs) är redan inköpt och på plats.
 
Skulle det funka med en fjärrvärmeväxlare och köra kulverten på 60 grader? Blir väl kanske inte så bra med skiktningen då men.....
 
Har också funderat på en växlare för just fjärrvärme men kan lite för lite om dom, så därför frågorna här...
Acc tank i garage kommer nog variera mellan 45-95 grader då kommer jag klara värmen i huset så länge det inte är svinkallt ute och eftersom vvx för tappvarmvatten verkar vara så effektiva så tror (betoning på tror) jag att jag även får ut tillräckligt med värme för att klara en dusch med den tempen?
 
Redigerat:
Funkar fint med fjvvx och ger inga skiktningsproblem öht och resten är rätt. Men du behöver ju som sagt bara växla vv.
 
Nu har jag sett kompletta sk. sekundärväxlare (tror jag dom kallas?) för fjärrvärme för vettiga pengar 3-4000 kr. Man kanske skulle satsa på en sådan då?
 
Du behöver bara en vanlig plattvärmeväxlare för ditt VV, inga konstigheter öht kan liknas vid de TVA som brukar nämnas här ibland. Fast i ditt fall behövs ingen extra pump om det byggs rätt. Blanda inte in värmekretsen i detta som kanske är meningen med de sk sekundärväxlarna.
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
GK100 skrev:
Du behöver bara en vanlig plattvärmeväxlare för ditt VV, inga konstigheter öht kan liknas vid de TVA som brukar nämnas här ibland. Fast i ditt fall behövs ingen extra pump om det byggs rätt. Blanda inte in värmekretsen i detta som kanske är meningen med de sk sekundärväxlarna.
Nja, utveckla gärna.. Hur ska det styras och hur funkar prioriteringen värme/vv i så fall??
 
Kanske är olämpligt men jag tänkte bara en tryckstyrd pump i pannrummet för "primärnätet" och i huset då tvåvägs shuntning för värmen och sen VVX med sina termiska ventiler parallellt över kulverten. Bör sköta sig själv helt utmärkt med varmhållning till VVX och låg retur i kulverten vid konstant difftryck och hög temp på framledningen allt efter vad man ställer eldningen till i "FJV-produktionen".

Men som sagt bara en snabb tanke direkt hämtat från de vanliga FJV-anläggningarna.
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
GK100: Låter helt kalas i mina öron. Vet inte om jag begär för mycket nu men en enkel kladd/skiss på rördragning med vvx och ventiler hade varit otroligt uppskattat. Tack på förhand!
 
Vi inväntar vad tex jensaro har att säga det är nog mer hans område. Men visst kan jag skissa upp det men det blir inte på stört. :)
 
Gillart!
 
GK100 skrev:
Vi inväntar vad tex jensaro har att säga det är nog mer hans område. Men visst kan jag skissa upp det men det blir inte på stört. :)
Låter som en kanonlösning som bör funka utmärkt. Det vara bara jag som övertolkade "bara en vanlig plattvvx" 😃
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.