J Jens33 skrev:
Jag kan konstatera att det är ett väldigt ekonomiska förvirrande att gifta sig och inte minst skilja sig!
Japp. Efter första skilsmässan vet man förhoppningsvis två saker - man ska skriva äktenskapsförord. Och skulder är bra.
 
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Japp. Efter första skilsmässan vet man förhoppningsvis två saker - man ska skriva äktenskapsförord. Och skulder är bra.
Skulle säga att enskild egendom är bra, att stå i skuld minskar bara ens ekonomiska frihet.
 
Jag har visserligen inte varit där. Men jag håller inte med om att det i alla lägen är lämpligt.
 
J Jens33 skrev:
Jag kan konstatera att det är ett väldigt ekonomiska förvirrande att gifta sig och inte minst skilja sig!
Jag skulle vilja påstå att det ekonomiska är enkelt; antingen finns äktenskapsförord och då ska det följas vid bodelning, annars gäller det som står i lagen (Äktenskapsbalken).
Däremot kan det bli krångligt av diverse hat, bitterhet, sorg och andra mänskliga känslor som dyker upp i såna sammanhang. Den som upplever sig illa behandlad kanske tycker sig ha moralisk rätt till mer pengar eller saker i bodelningen, t ex.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Hej
Ett närstående till mig håller på att gå skilda vägar med sin fru. Han äger huset de bodde i 100% (det är köpt av honom innan de gifte sig). Hon har flyttat ihop med nån annan och bor i annan adress. De har gemensamma barn skrivna på hans adress (än så länge, frågan om boende och umgänge för barnen inte är utredd än).
Hon vill att han säljer huset så fort det går och ger hennes halva pengar så att hon kan satsa på en lägenhet.
Bodelning inte påbörjad.
kan hon tvinga honom att sälja huset?
Hon/han ska ha halva huset och hälften av alla tillgångar som ex verktyg, sprit, kanske ett kastspö, kameror, tv stereo, det blir mycket pengar, huset har hon ju under tiden bidragit till med underhåll kanske räntor o amortering och hon ska absolut gå till en advokat som är familjerätttsjurist, om han inte kan lösa henne får han sälja. att hon bor någon annan stans har ingen betydelse. ingen kan göra något före bodelningen.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, på värdet av det. Den som inte är ägare har fortfarande ingen rätt till sakerna.
Rätt, men din fru som formellt inte äger sakerna kan en vacker dag tvinga dig att göra dig av med dem… så även om du formellt äger dem så har du inte kontroll över dem.
 
yonna yonna skrev:
Iom att de är gifta äger hon tyvärr hälften av huset. Hade de varit sambos hade huset varit hans. Sedan framgår det inte om det finns äktenskapsförord eller andra omständigheter. Eftersom barnen är skrivna på hans adress kan detta i viss mån påverka. TS's vän bör få hjälp av en juridiskt kunnig person.

Normalt är det en fördel att vara gift - men inte i detta fall.
Vad då tyvärr, hon har väl bidragit under boendet med både kapital o materiellt, det kanske till o med är hon som bekostat allt o han varit arbetslös el int
 
  • Gilla
Bowser och 1 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Äktenskap förord finns. Hälften av var och ens tillgångar är enskild egendom.
Hennes del av hans tillgångar blir en fjärdedel.
Hon har obetydliga tillgångar.
ok, men glöm inte allt lösöre det ska oxå delas, varenda pinal
 
Nissens
J Jens33 skrev:
Jag kan konstatera att det är ett väldigt ekonomiska förvirrande att gifta sig och inte minst skilja sig!
Nja, det är juridiskt rätt enkelt. Men vissa drar sig för att gifta sig för att det kostar en del… men det är ingenting mot vad en skilsmässa kan kosta…
 
Nissens Nissens skrev:
Rätt, men din fru som formellt inte äger sakerna kan en vacker dag tvinga dig att göra dig av med dem… så även om du formellt äger dem så har du inte kontroll över dem.
Varför skulle hon kunna det?
 
Nissens
J Jens33 skrev:
Äganderätten och giftrorättsgodet är två olika saker med skilda meningar.
Absolut.
Det jag menar är att det är stor skillnad på om du lever ensam ogift och äger något än om du är sambo eller gift och äger något. Det är långt ifrån samma sak.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle hon kunna det?
Om ni skiljer er och hon vill ha ut 50% av värdet på allting så är risken stor att du måste sälja av för att betala henne.

Det har många varit med om.
 
Det förutsätter att mina saker har högre värde än hennes saker.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Priserna gått upp och huset är belånad ca 35% av värdet.
22% vinstskatt ska dras bort oxå har jag för mig från nettovärdet.
Skilsmässoansökan är inlämnad för sex månader sen men boet inte är utrett än.
Jag säger till honom att han kanske ska avvakta med värdering av huset så att priserna sjunker lite. Nu ligger vi på topp och villa priserna gått upp som en raket under Coronatider. Det låter rimligt med en avmattning/nedgång.
det blir nog ingen vinstskatt när någon övertar den andres del av fastigheten, glöm nu inte allt lösöre som ska delas på det är oftast mycket pengar, bilar båtar verktyg, kameror, tv , datorer
 
Nissens Nissens skrev:
Om du läser tråden så ser du att han fick rådet att göra bodelningen först, och sedan lösa ut henne…

Vilket känns bakvänt…
ja men vilket råd fick den andra parten
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.