Nissens Nissens skrev:
Nej, det gör han bara på pappret, eftersom han är gift så har frun del i det också oavsett vad det står i fastighetsregistret.
Därför är det bra att ts köper ut henne och skriver in i bodelningen att ts äger huset efter skilsmässan.
jo det kan ju vara bra men det kan oxå kosta
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, det är juridiskt rätt enkelt. Men vissa drar sig för att gifta sig för att det kostar en del… men det är ingenting mot vad en skilsmässa kan kosta…
Med ledning av detta drar jag vissa slutsatser om din skilsmässa ;).
Ett påstående till: jag skulle tro att de flesta skilda par går ifrån bodelningen med pengar i näven, få går med enbart skulder. Ett par har nämligen större möjligheter att ackumulera kapital än en singelperson har; de kan köpa större och dyrare hus som ökar mer i värde, kanske tom en sommarstuga, dyrare bilar och prylar osv. När värdet av detta ska delas när relationen tagit slut, är chanserna goda att det finns ett ganska stort värde att dela lika på (eller fördela enligt äktenskapsförordet). De kanske måste sälja sitt stora hus, men i de flesta fall trillar det in en icke föraktlig vinst efter försäljningen, pengar som kan användas till kontantinsats när ex-paret letar nya bostäder.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det har man inte. Man äger och kan köpa och sälja saker på egenhand även som gift. Det finns ett undantag för det gemensamma hemmet. Men det är det ju inte när hon har flyttat ut. Hon har dock rätt till halva värdet den dag skilsmässohandlingarna lämnades in.
att du köper saker på egen hand innebär inte att du äger hundra procent utan saken delas med hälften vid skilsmässa
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
K kortis skrev:
att du köper saker på egen hand innebär inte att du äger hundra procent utan saken delas med hälften vid skilsmässa
Nej, under äktenskapet äger var och en sina egna saker. Nettovärdet på sakerna ska delas på hälften vid en skilsmässa (eller bodelning efter dödsfall).
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Med ledning av detta drar jag vissa slutsatser om din skilsmässa ;).
Ett påstående till: jag skulle tro att de flesta skilda par går ifrån bodelningen med pengar i näven, få går med enbart skulder. Ett par har nämligen större möjligheter att ackumulera kapital än en singelperson har; de kan köpa större och dyrare hus som ökar mer i värde, kanske tom en sommarstuga, dyrare bilar och prylar osv. När värdet av detta ska delas när relationen tagit slut, är chanserna goda att det finns ett ganska stort värde att dela lika på (eller fördela enligt äktenskapsförordet). De kanske måste sälja sitt stora hus, men i de flesta fall trillar det in en icke föraktlig vinst efter försäljningen, pengar som kan användas till kontantinsats när ex-paret letar nya bostäder.
Haha, nä faktiskt så var min skilsmässa ganska odramatisk.

Men jag köpte ut henne från huset, och det var ju inte gratis i storstadsområde.

Jag kände i god tid vart det barkade så jag sålde av båt, en bil o lite annat ett bra tag innan, det underlättade en del också.

Visst har du rätt i att det antagligen är få som kommer ut med bara skulder, men om du har kollat på ”Lyxfällan” på TV, så vet du att det finns ALLA möjliga typer av människor… och vissa har verkligen nollkoll.
 
Redigerat:
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, under äktenskapet äger var och en sina egna saker. Nettovärdet på sakerna ska delas på hälften vid en skilsmässa (eller bodelning efter dödsfall).
Har du hört talas om delad ekonomi?
Det är vad man har som gift. 50/50. Att var och en äger sina ”egna” saker i ett äktenskap är en illusion. De tillhör boet helt enkelt.

Om du är gift och skiljer dig en dag kommer du att bli av med saker som du trott var dina…för dig blir det sannolikt ett bryskt uppvaknande…
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, under äktenskapet äger var och en sina egna saker. Nettovärdet på sakerna ska delas på hälften vid en skilsmässa (eller bodelning efter dödsfall).
det var det jag trodde jag skrev eftersom det handlade on skilsmässa så torde det vara underförstått, men men
 
Nissens Nissens skrev:
Haha, nä faktiskt så var min skilsmässa ganska odramatisk.

Men jag köpte ut henne från huset, och det var ju inte gratis i storstadsområde.

Jag kände i god tid vart det barkade så jag sålde av båt, en bil o lite annat ett bra tag innan, det underlättade en del också.

Visst har du rätt i att det antagligen är få som kommer ut med bara skulder, men om du har kollat på ”Lyxfällan” på TV, så vet du att det finns ALLA möjliga typer av människor… och vissa har verkligen nollkoll.
och en del har för mycket koll och bär sig svinaktigt åt, hur det var i ditt fall vet jag ju förstås inte,
 
Nissens Nissens skrev:
Har du hört talas om delad ekonomi?
Det är vad man har som gift. 50/50. Att var och en äger sina ”egna” saker i ett äktenskap är en illusion. De tillhör boet helt enkelt.

Om du är gift och skiljer dig en dag kommer du att bli av med saker som du trott var dina…för dig blir det sannolikt ett bryskt uppvaknande…
speciellt många män tycks tro att verktyg o ölgrejjer gitarrer o sån de köpt är deras när de ska skilja sig , jag tycker inte att det är enbart okunskap utan både oempatiskt o elakt,
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K kortis skrev:
och en del har för mycket koll och bär sig svinaktigt åt, hur det var i ditt fall vet jag ju förstås inte,
Nej, det kan du ju inte veta. Men det var helt enligt reglerna. Hon köpte en lägenhet för huspengarna och jag sade till henne att hon kunde plocka med sig de möbler och husgeråd/prylar hon ville ha.
När hon flyttat så fyllde jag på med nya möbler o annat efter hand och efter ett tag var allt komplett igen. :)
Och hon är fortfarande nöjd. Tack vare att vi skötte det bra så är det inte heller något trassel med de nu vuxna barnen, vilket är nog så viktigt. :)
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K kortis skrev:
speciellt många män tycks tro att verktyg o ölgrejjer gitarrer o sån de köpt är deras när de ska skilja sig , jag tycker inte att det är enbart okunskap utan både oempatiskt o elakt,
Japp, egocentriskt. De vill inte begripa eller är så korkade att de inte förstår hur långtgående ett äktenskap är… det är alldeles för lätt att gifta sig…
 
Redigerat:
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, det kan du ju inte veta. Men det var helt enligt reglerna. Hon köpte en lägenhet för huspengarna och jag sade till henne att hon kunde plocka med sig de möbler och husgeråd hon ville ha.
När hon flyttat så fyllde jag på med nya möbler o annat efter hand och efter ett tag var allt komplett igen. :)
Och hon är fortfarande nöjd. Tack vare att vi skötte det bra så är det inte heller något trassel med de nu vuxna barnen, vilket är nog så viktigt. :)
det är bra om alla är nöjda men många blir orättvist behandlade och är i sin okunskap nöjda o belåtna el bara helt enkelt inte orkar bry sig i sin sorgeprocess. därför ska man anlita en Advokat som är familjerättsjurist, då först blir det rättvist
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
K kortis skrev:
det är bra om alla är nöjda men många blir orättvist behandlade och är i sin okunskap nöjda o belåtna el bara helt enkelt inte orkar bry sig i sin sorgeprocess. därför ska man anlita en Advokat som är familjerättsjurist, då först blir det rättvist
Ja, har man inte koll på ekonomi o annat så är det ju bra. Men vill man vara säker så…
Sedan kan man ju fundera på vad som är rättvist. Tex har jag i alla år haft mycket högre lön, är det rättvist att dela allt 50/50 då? Jag har aldrig haft så bra ekonomi som jag fått efter skilsmässan. Mängder med utgifter försvann. :)

Obs, vi delade 50/50, och det kändes ok.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, det är juridiskt rätt enkelt. Men vissa drar sig för att gifta sig för att det kostar en del… men det är ingenting mot vad en skilsmässa kan kosta…
Vadå kosta delar man 50/50 vad är problemet
 
Nissens Nissens skrev:
Har du hört talas om delad ekonomi?
Det är vad man har som gift. 50/50.
Du kan ha gemensam ekonomi som gift. Eller delad. Beror på hur ni bestämt det. Saknar ena parten inkomst blir delad ekonomi svårt eftersom den inte kan betala sin del...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.