Du överskattar rådgivarnas kompetens! Fråga 100 st och 10 st kommer kanske kunna få det rätt. Betala en jurist, tex inom banken som har detta som jobb så blir det rätt direkt.
 
nizzehult
Lilla SEB hade ingen jurist inom sin egen bank som kunde hjälpa till med detta, ens mot betalning. Men hur svårt kan det vara!?? Om jag som är i en helt annan bransch klarat av det så borde väl en människa som bara bollar med siffror hela dagarna klara av det? På någon dag skulle jag lätt kunna bygga en (inte alltför avancerad) excelmatris för samma ändamål som vem som helst skulle kunna använda om och om igen. Och jag är ändå bara en medelmåttig excelanvändare.

Inom min bransch (IT) löser vi kundens problem, därmed inte sagt att jag själv kan, vet och sitter på svaret. Då samlar jag in fakta och konsulterar mina kollegor. Ibland fler än en. Sen får kunden sitt svar. Är det en befintlig kund som t ex vill ha svar på vad en ny funktion skulle kosta tar man givetvis inte betalt för detta.

Jag jämställer min situation här med ovanstående. Jag är kund i banken och vill ha hjälp med en slags offert (lån). Vänligen hjälp mig, det ligger även i ert intresse att uträkningen stämmer. Men jag kräver inte att min kontaktperson gör det utan att banken som enhet hjälper mig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är klart att det handlar om formlerna och att det finns ett reglerat "rätt" sätt att gå tillväga. Detta rätta förfarande leder också till ett relativt förutsägbart resultat vid en opartisk prövning.

Det vanskliga i en sån här situation är att man kan vara överens men att någon efteråt tycker att det inte gått rätt till och att frågan därför aldrig tar slut. Då kan det vara skönt att veta att man kände till vad det var som skulle vara med i bodelningen.

Att man kan göra avsteg från den ene eller andras rätt är en annan sak.
Njaä. Vad som är rätt eller fel beror mycket på vilka överenskommelser man haft kring ansvar och kostnader för barn. Det kan finnas mycket som kan leda till osämja missförstånd och saker som är underförstådda. Därför är det som är rätt för ett par inte nödvändigtvis rätt för ett annat par.

Det viktiga är att få ett avslut och att bägge är överens. Sen är det ju upp till TS fd att föra sin egen talan. Hon är ju en myndig vuxen människa och måste ta ansvar för sina egna beslut. Har det varit mannen i familjen skött allt ekonomiskt kanske det känns ovant men det är fortfarande hennes eget ansvar att ta reda på fakta och inte bli lurad.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
På någon dag skulle jag lätt kunna bygga en (inte alltför avancerad) excelmatris för samma ändamål som vem som helst skulle kunna använda om och om igen
Det är nog inte där det fallerar.
Utan det är snarare alla juridiska fallgropar på vägen som det kan råda osäkerhet om.
Se bara på denna tråd med >200 inlägg.
Inte är det väl framför allt matematiken som diskuteras :thinking:
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är nog inte där det fallerar.
Utan det är snarare alla juridiska fallgropar på vägen som det kan råda osäkerhet om.
Se bara på denna tråd med >200 inlägg.
Inte är det väl framför allt matematiken som diskuteras :thinking:
Mja, säger jag som skapade och har varit mest aktiv i tråden. Den är ganska spretig eftersom det hela tiden dyker upp nya saker att tänka på men just detta hur man räknar ut husets värde och ställer upp tillgångarna med hänsyn till latenta skatter och andra parametrar har varit en kärnfråga; den summan måste man vara överens om och delge banken innan man kan komma vidare på dom, ska vi kalla det "mjuka delarna" där man själv kommer överens om spelreglerna. Trodde själv att lösöret skulle bli en stor nöt att knäcka - därav rubriken på tråden - men det blev precis tvärtom.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
A
nizzehult nizzehult skrev:
Mja, säger jag som skapade och har varit mest aktiv i tråden. Den är ganska spretig eftersom det hela tiden dyker upp nya saker att tänka på men just detta hur man räknar ut husets värde och ställer upp tillgångarna med hänsyn till latenta skatter och andra parametrar har varit en kärnfråga; den summan måste man vara överens om och delge banken innan man kan komma vidare på dom, ska vi kalla det "mjuka delarna" där man själv kommer överens om spelreglerna. Trodde själv att lösöret skulle bli en stor nöt att knäcka - därav rubriken på tråden - men det blev precis tvärtom.
Jag håller inte med om att man kan dela upp en bodelning i "mjuka" resp "hårda" värden. Låt fd frun göra sin egen värdering av hur mycket hon tycker huset är värt och vad hon vill bli utkast för och ta det därifrån istället. En Bodelning är inte klar förrens allt är uppdelat och ni ska inte dela alla saker tex huset 50/50. Ni ska dela värdet av allt ni hade gemensamt 50/50.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
nizzehult
MissMuffet skrev:
Jag håller inte med om att man kan dela upp en bodelning i "mjuka" resp "hårda" värden. Låt fd frun göra sin egen värdering av hur mycket hon tycker huset är värt och vad hon vill bli utkast för och ta det därifrån istället. En Bodelning är inte klar förrens allt är uppdelat och ni ska inte dela alla saker tex huset 50/50. Ni ska dela värdet av allt ni hade gemensamt 50/50.
Har jag påstått nåt annat?
Men menar du på fullt allvar att hon själv ska försöka göra en värdering av huset när mäklare redan har gjort det?

Vi delar på alla tillgångar. Som först måste ränkas ut på ett korrekt sätt. Det är den "hårda" delen.
Den mjuka är kompensationer är sånt som som vi
a) kommer överens om tillsammans, t ex fördelning av lösöret och värdet på det som lämnas
b) sånt som jag vill kompensera - men i lagens medning inte behöver - t ex hennes pensionsbortfall när hon gick hemma med barnen.

Jag ska inte sko mig på henne - men givetvis ska även det omvända gälla.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
MissMuffet skrev:
En Bodelning är inte klar förrens allt är uppdelat och ni ska inte dela alla saker tex huset 50/50. Ni ska dela värdet av allt ni hade gemensamt 50/50.
Så hur skall man då värdera previlegiet att ha varit hemma med barnen under deras uppväxt? Tänk på vad du skriver, du ramlar ständigt i gropar du gräver åt andra... I din perfekta värld så tar frun vad hon vill ha och mannen får smulorna som blir över.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Så hur skall man då värdera previlegiet att ha varit hemma med barnen under deras uppväxt? Tänk på vad du skriver, du ramlar ständigt i gropar du gräver åt andra... I din perfekta värld så tar frun vad hon vill ha och mannen får smulorna som blir över.
TS har bett om att få slippa den här typen av pajkastning i tråden... men när jag blir osakligt påhoppad på det här sättet måste jag få försvara mig.
1. Män som TS måste frivilligt avstå från sin del av föräldradagarna dvs 50% och aktivt skriva över dem på mamman. Det handlar alltså om ett frivilligt aktivt val.
2 Ska det privilegiet värderas måste också privilegiet män som TS får nu värderas. Han får ju nu ha barnet hos sig några år till något inte mamman får.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Sen finns det en annan sak som inte heller lagstiftarna brytt sig om och det är vem som ska försörja barn som är myndiga men som fortfarande går skolan och bor hemma. I mitt fall får jag ju ta hela kostnaden här då hen kommer att bo kvar med mig minst ett par år till och det kan jag tycka är lite snedvridet, som förmyndare har man försörjingsplikt tills barnen är myndiga eller slutat skulan och fram till dess kan eller får man heller inte kasta ut dem från bostaden. Med numera treårigt gymnasium blir alla myndiga någon gång under skoltiden. Där kan jag tycka att hon per automatik bör ta på sig halva försörjningskostnaden - särskilt när hon kommer att ha en betydligt bättre ekonomi än mig. Enklast vore varannann-veckas boende men det tror jag knappast blir aktuellt.
Ena föräldern betalar underhåll för barn upp till 18 år efter det kan barnet söka motsvarande underhåll via Förskräckningskassan tills studiena är avslutade, vet ej övre åldersgräns, åtminstone var det så 2005- 2006 när jag betalade underhåll för barn.
 
nizzehult
Någon kanske är intresserad av en uppdatering och att få veta hur det gick?
Jodå, bodelningen är klar och båda parter är nöjda. Jag fick via ett annat forum ta del av ett "anonymiserat" bodelningsavtal som jag utgick ifrån och modifierade lite.
Banken köpte det nästan, några rader behövde kompletteras. En av dessa var att hon skulle kvittera att skulden mellan oss redan var reglerad och pengarna överförda, detta för att inte
Inskrivningsmyndigheten skulle ha några invändningar när lagfarten skulle överföras. Den ordinarie formuleringen var att jag skulle överföra X kr till henne ett visst datum men dom ville hellre ha den uppställningen.

Tja, där sparade man en rejäl slant på juristkostnader och jag är själv rätt nöjd med resulatet men om man ska räkna egen nedlagd tid så var det nog en dålig affär...men man lärde sig ju samtidigt nåt!
Stugan såldes så den biten försvann helt.
Fonderna såldes och där skickade jag direkt in vinstskatten på mitt skattekonto, det var/är ju inte våra pengar.
Aktierna likaså men där dröjde vi med den justeringen.
I och med detta blev bodelningen och dess uppställning ganska okomplicerad, det fanns i princip bara pengar på konton, huset och lånen på huset att fördela.
Alla nöjda.
Jodå, det sved till rejält när jag överförde ett sjusiffrigt belopp från mitt konto till hennes och mer eller mindre tömde mina ekonomiska tilgångar men nu äger jag det och är nöjd med det. Hon är numera miljonär.
Bankernas tjafs skulle man kunna skriva en egen tråd om och när jag även undersökte möjligheten till lån från andra banker så kändes det mest som att man var till besvär och bankerna räknade på orealistiska driftskostnader och viftade med sina policys hela tiden. Blev en bra deal till slut med vår gamla bank med ca 1.5% ränta, även om jag inte gav riktigt alla uppgifter som jag borde. Men dom frågade ju heller aldrig...

Nu återstår den "mjuka" kompensationen, den som var utanför det banken var intresserad av. Till saken hör att hon på slutet har visat på roffa-åt sig tendenser när lösöret skulle fördelas. Fanns det två saker av nåt så tog hon den finare och nyare. Vi köpte även en del saker tillsammans (för gemensamma pengar) och även där tog hon det nya medan jag fick det gamla. Utan att ens fråga. Hon har varit småaktig helt enkelt och frågan är hur mycket jag vill ta strid för detta.
Först har vi kompensationen för utebliven pension - där tycker en skribent att jag ska halvera den uträknade ersättningen (finns i annan tråd).
Sen har vi då detta att vi köpt saker tillsammans för gemensamma pengar - före bodelningen och där hon lagt beslag på allt det nya.
Jag har dessutom köpt en TV, verktygssatser, router mm innan bodelningen för våra pengar då jag visste att hon behövde det.
Förlupna och färska räkningar på VA, el och uppvärmning som rör den tid när hon fortfarande bodde här tycker hon inte är hennes problem "för hon har ju fått egna".
Hon beställde en rekond på sin bil - för våra pengar. Hennes försvar var att jag ju hade beställt en genomgång av ventilationsystemet på huset. Men den kommer inte att göras förrän om några veckor så den räkningen åker jag på...
Sen köpte hon en säng för 15' långt innan bodelningen - och har sen mage att påstå att jag var med på det!
Till sist är det då garaget och dess prylar som hon tror är värt "hur mycket som helst".

Finns även en hel del kvar här som hon "vill ta sen" då hon inte har plats för det. Gillar det inte, jag vill ha bort skiten så att jag kan känna att allt som finns i mitt hem är mitt och ingen annans.
Min ståndpunkt har varit att det hon inte vill ha och lämnar tänker jag inte betala henne för och det gäller till viss del även garaget. Visst, jag har några större prylar där men detta tillsammans utgör inga fantasisummor så hur vi ska komma fram till en vettig summa vet jag inte. Hon tittar hela tiden på nypriser och vad saker och ting kan ha kostat en gång i tiden. Ett exempel: sängen som jag behåller är 21 år gammal. Hur tycker att den är värd "en hel del" då den fortfarande funkar. Jag skrattar bara, en bodelningsman skulle sätta värdet noll på den. Försök sälja den och var glad om du får en femundring säger jag.

Jaja, ska inte trötta ut er om mitt och våra strider. Hon har i alla fall flyttat nu och nu rår jag mig själv. Bra så.
Jag vill inte ta upp diskussionen om kompensationen igen förrän hon har tömt huset på sina prylar och då får vi se var vi landar. Hon har iaf inga nycklar hit längre.
 
  • Gilla
big mike och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
. Hon har iaf inga nycklar hit längre.

Bra!
Då kan du lägga upp fötterna på soffbordet (om det finns kvar?), ta dig en klunk whiskey, låsa ytterdörren (om den finns kvar?). Därefter pustar du ut och glädjer dig åt att du kom ur detta möjliga inferno relativt oskadd.
Håll nu i dina prylar och slå näven i bordet. Basta!

Vänliga hälsningar

Staffan
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
L
nizzehult nizzehult skrev:
Någon kanske är intresserad av en uppdatering och att få veta hur det gick?
Jodå, bodelningen är klar och båda parter är nöjda. Jag fick via ett annat forum ta del av ett "anonymiserat" bodelningsavtal som jag utgick ifrån och modifierade lite.
Banken köpte det nästan, några rader behövde kompletteras. En av dessa var att hon skulle kvittera att skulden mellan oss redan var reglerad och pengarna överförda, detta för att inte
Inskrivningsmyndigheten skulle ha några invändningar när lagfarten skulle överföras. Den ordinarie formuleringen var att jag skulle överföra X kr till henne ett visst datum men dom ville hellre ha den uppställningen.

Tja, där sparade man en rejäl slant på juristkostnader och jag är själv rätt nöjd med resulatet men om man ska räkna egen nedlagd tid så var det nog en dålig affär...men man lärde sig ju samtidigt nåt!
Stugan såldes så den biten försvann helt.
Fonderna såldes och där skickade jag direkt in vinstskatten på mitt skattekonto, det var/är ju inte våra pengar.
Aktierna likaså men där dröjde vi med den justeringen.
I och med detta blev bodelningen och dess uppställning ganska okomplicerad, det fanns i princip bara pengar på konton, huset och lånen på huset att fördela.
Alla nöjda.
Jodå, det sved till rejält när jag överförde ett sjusiffrigt belopp från mitt konto till hennes och mer eller mindre tömde mina ekonomiska tilgångar men nu äger jag det och är nöjd med det. Hon är numera miljonär.
Bankernas tjafs skulle man kunna skriva en egen tråd om och när jag även undersökte möjligheten till lån från andra banker så kändes det mest som att man var till besvär och bankerna räknade på orealistiska driftskostnader och viftade med sina policys hela tiden. Blev en bra deal till slut med vår gamla bank med ca 1.5% ränta, även om jag inte gav riktigt alla uppgifter som jag borde. Men dom frågade ju heller aldrig...

Nu återstår den "mjuka" kompensationen, den som var utanför det banken var intresserad av. Till saken hör att hon på slutet har visat på roffa-åt sig tendenser när lösöret skulle fördelas. Fanns det två saker av nåt så tog hon den finare och nyare. Vi köpte även en del saker tillsammans (för gemensamma pengar) och även där tog hon det nya medan jag fick det gamla. Utan att ens fråga. Hon har varit småaktig helt enkelt och frågan är hur mycket jag vill ta strid för detta.
Först har vi kompensationen för utebliven pension - där tycker en skribent att jag ska halvera den uträknade ersättningen (finns i annan tråd).
Sen har vi då detta att vi köpt saker tillsammans för gemensamma pengar - före bodelningen och där hon lagt beslag på allt det nya.
Jag har dessutom köpt en TV, verktygssatser, router mm innan bodelningen för våra pengar då jag visste att hon behövde det.
Förlupna och färska räkningar på VA, el och uppvärmning som rör den tid när hon fortfarande bodde här tycker hon inte är hennes problem "för hon har ju fått egna".
Hon beställde en rekond på sin bil - för våra pengar. Hennes försvar var att jag ju hade beställt en genomgång av ventilationsystemet på huset. Men den kommer inte att göras förrän om några veckor så den räkningen åker jag på...
Sen köpte hon en säng för 15' långt innan bodelningen - och har sen mage att påstå att jag var med på det!
Till sist är det då garaget och dess prylar som hon tror är värt "hur mycket som helst".

Finns även en hel del kvar här som hon "vill ta sen" då hon inte har plats för det. Gillar det inte, jag vill ha bort skiten så att jag kan känna att allt som finns i mitt hem är mitt och ingen annans.
Min ståndpunkt har varit att det hon inte vill ha och lämnar tänker jag inte betala henne för och det gäller till viss del även garaget. Visst, jag har några större prylar där men detta tillsammans utgör inga fantasisummor så hur vi ska komma fram till en vettig summa vet jag inte. Hon tittar hela tiden på nypriser och vad saker och ting kan ha kostat en gång i tiden. Ett exempel: sängen som jag behåller är 21 år gammal. Hur tycker att den är värd "en hel del" då den fortfarande funkar. Jag skrattar bara, en bodelningsman skulle sätta värdet noll på den. Försök sälja den och var glad om du får en femundring säger jag.

Jaja, ska inte trötta ut er om mitt och våra strider. Hon har i alla fall flyttat nu och nu rår jag mig själv. Bra så.
Jag vill inte ta upp diskussionen om kompensationen igen förrän hon har tömt huset på sina prylar och då får vi se var vi landar. Hon har iaf inga nycklar hit längre.
Hej, tungt att läsa, bra att du tycks kunna hålla modet uppe och planera rationellt för framtiden. Tror det är bra att du inte tar strid över vad som i det stora hela ändå är småsaker - det stora värdet är att du får rå dig själv och tack vare de sidor som visar sig nu också kan vara ganska lättad över den saken. Ska tillägga också att det är ett ganska välkänt mönster du beskriver, tror det är många både män och kvinnor som gjort samma erfarenheter.
 
En metod som jag använder i ett medlaruppdrag jag är engagerad i (du vet vilket) är att sätta siffror på sådana där svepande antaganden. Sätt siffror på vad som köpts nytt till henne och jämför vad du kan hitta motsvarande begagnade på blocket till dig. Låt henne sätta siffror på allt i garaget. Har hon ingen aning, låt henne komma dit och titta med dig som sällskap. Självklart ska du inte betala hennes bilrekond.

Vad säger hon om du tar upp att du upplever att hon roffar åt sig?
 
Lyckliga du. säger som @Staffan2000 - låt dammet lägga sig nu, och njut av att det är över. Har hon trilskats in i det sista - illa, men slösa inte ännu mer tid och energi på att bråka med henne nu.
Nu är det dags att börja om. Snart är det vår, solen och ljuset återvänder, en ny framtid väntar på dig.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.