Ja lagfarten fixar banken, de tar några hundra för besväret. Som grund för lagfarten behövs ett bodelningsdokument.
 
nizzehult
hsd hsd skrev:
Ja just det, ta med Era papper till Er bank så fixar de allt
Nja, det skiljer nog mellan olika banker som jag beskrev ovan. Min bankkontakt sa uttryckligen vid en tidigare förfrågan att dom varken kunde vara behjälplig vid värdering/uppdelning av hus, aktier, fonder eller komma med olika råd om skattefördelning utan vad dom ville ha var ett korrekt och färdigt bodelningsavtal och en faktisk lånesumma. Punkt.
Däremot vet jag inte hur mycket av lagfartspapper som en bank kan hjälpa till med, det är ju lite i deras intresse att detta genomförs för att lånen ska tecknas.
 
Att de inte står för att hjälpa till med själva bodelningen är en sak. Men lagfartsansökan är en enkel formalitet, som de gör dagligen, även om det oftast finns ett köpebrev som underlag för lagfarten.
 
hsd
nizzehult nizzehult skrev:
Nja, det skiljer nog mellan olika banker som jag beskrev ovan. Min bankkontakt sa uttryckligen vid en tidigare förfrågan att dom varken kunde vara behjälplig vid värdering/uppdelning av hus, aktier, fonder eller komma med olika råd om skattefördelning utan vad dom ville ha var ett korrekt och färdigt bodelningsavtal och en faktisk lånesumma. Punkt.
Däremot vet jag inte hur mycket av lagfartspapper som en bank kan hjälpa till med, det är ju lite i deras intresse att detta genomförs för att lånen ska tecknas.
Byt bank
 
nizzehult
hsd hsd skrev:
Byt bank
Ja, vilken jättebra och konstruktiv idé! Här har vi haft samma bank i 30 år och just inför en bodelning så gör vi ett lappkast och tvärbyter, med nya människor, bygga upp nytt förtroende och allt sånt.
Urk.
 
nizzehult
Ursäkta att jag brusade upp men den här typen av "råd" tillför inget av värde.
När det gäller nya lånet är jag inte dummare än att jag kollar vad andra banker kan erbjuda men det brukar inte skilja så mycket i slutändan nu när räntorna är så låga.
Ska träffa banken inom kort. Då avgörs alltihopa. Det ser tufft ut. Worst case scenario är att jag inte kan bo kvar i huset. Visst har man ett krav på 2% amortering på nya lån? Vore bra om det iaf gick att få de gamla lånen till 1%.

Funderar på att göra en lathund när allt är klart. Kan säkert många ha nytta av!
 
A
F fsn skrev:
Jag och... vadå? Min gissning, och jag vill betona att det är min högst personliga reflektion är att fröken Muffet är mer feminist än jurist.... ta det som en man.
Fattar inte vart du vill komma men rent juridiskt så kan inte TS komma och kräva sin fd på hälften av alla kostnader han nu kommer ha för sonen. Lagen är inte skriven så.
 
hsd
Givetvis behåller Du de gamla lånen , de skrivs bara om så de gäller Dig ensam, och tar nytt,om det behövs, på resterande belopp och detta tror jag banken kan ge lika villkor på
 
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Trevligt att se att du är på hugget Miss Muffet.
Att alla beslut tas gemensamt är ju inte helt sant. Hur många äktenskapliga beslut fattas inte med lite påtryckningar typ killikill, eller -nu gör du som jag säger... eller i detta fall -JAG är barnets mor -JAG skall vara hemma med honom för det är jag som ammar. Det är väl inte helt självklart att mamman i efterhand skall kompenseras ekonomiskt ifall hon själv insisterat på att själv vara hemma? Barnets far kan ju se den högre pensionen som en kompensation för missad kontakt med sitt barns första tid.

Staffan
Vet inte om jag ens ska ta den här typen av kommentarer på allvar men det är lite komiskt att läsa hur vissas män skyller ifrån sig särskilt när dom tjänar ekonomiskt på det. I ett förhållande är man är alltid två om beslut som rör gemensamma barn!
 
Är belåningsgraden över 70 % av marknadsvärdet ska du amortera 2 %/år, är den mellan 50 och 70 % är det 1 %/år. Under det finns inga krav.
 
  • Gilla
nizzehult
  • Laddar…
F
MissMuffet skrev:
Fattar inte vart du vill komma men rent juridiskt så kan inte TS komma och kräva sin fd på hälften av alla kostnader han nu kommer ha för sonen. Lagen är inte skriven så.
Det är väl fruns son med eller? Och var det inte så att hon skulle få bättre ekonomi än TS efter delningen? Då föräldrarna har försörjningsplikt så skulle TS mycket väl kunna kräva sin fd fru på hälften.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
nizzehult
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är belåningsgraden över 70 % av marknadsvärdet ska du amortera 2 %/år, är den mellan 50 och 70 % är det 1 %/år. Under det finns inga krav.
Tack. Det förbättrar läget lite. Det kommer att finnas lån på ca 55% av marknadsvärdet och då är det ju bara att skriva om det minsta lånet till 2% och sätta 1% på de andra.

Diskussionerna om vem som är (mest) försörjniningspliktig efter en separation och den s k "kvinnofällan" får ni gärna ta i nåt annat forum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Då räcker det, enligt regelverket, om du betalar 1 % av totalbeloppet i fem år, sen är du under gränsvärdet då du måste amortera – givet att marknadsvärdet är konstant.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Tack. Det förbättrar läget lite. Det kommer att finnas lån på ca 55% av marknadsvärdet och då är det ju bara att skriva om det minsta lånet till 2% och sätta 1% på de andra.

Diskussionerna om vem som är (mest) försörjniningspliktig efter en separation och den s k "kvinnofällan" får ni gärna ta i nåt annat forum.
Nej, om jag fattar hur du menar, så kan man inte göra så. Amorteringen är på det totala marknadsvärdet. Så även om du bara ligger 10 000 över 50%, och du har markn. värde på 5milj. Så är det 1% av 5 milj. som skall amorteras.

Förresten, är det verkligen 1% av marknadsvärdet? Är det inte 1% av totala lånesumman?
 
nizzehult
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då räcker det, enligt regelverket, om du betalar 1 % av totalbeloppet i fem år, sen är du under gränsvärdet då du måste amortera – givet att marknadsvärdet är konstant.
När jag räknar på bankernas 7% som dom gör vid en kreditprövning så ser det väldigt tufft ut. Tar jag däremot dagens verkliga nivå på strax under 2% är det dock inga som helst problem med att få boendet att gå runt.
Jag funderar därför på att binda räntorna i hela 5 år, det "kostar" bara ca 0,3% mer men ger mig en trygghet om det skulle börja svaja ute i vida världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.