tajger skrev:
Hur gör man för att få stekyta på köttet? Grillar du på ordentligt i lilla lådan till höger, där kolen ligger? Och sen lägger du över till vänstra?
Kolla på mina bilder längre upp i tråden där ser du att köttet är färskt, 2 bilder längre ner så är det färg på köttet, du grillar bara i den vänstra, det tar tid att varmröka på ca 110grader, det köttet du ser på bilden tog ca4tim.
 
F1Alex skrev:
Nej luckorna är inte rangliga det kan jag lova, kan vara filmen som är lite seg ibland för att jag redigerade den på youtube.
Låter bra, då var det nog bara filmen som gjorde det!

Imponerande pjäs hade jag haft pengar och plats så hade en liknande stått hemma hos mig :)
 
Är det någon som har erfarenhet av Landmann´s grillar, är det bra kvalité?
Jag har blivit sugen på en grilltunna som komplement till min klotgrill, och har hittat denna:
pic_1141899_9.jpg

Man kan höja och sänka glödbädden, dessutom termometer och varmhållningsgaller..
 
Har en landmann gasolgrill som vi köpte i maj förra året, har alltid varit övertäckt med landmanns egna överdrag när den stått oanvänd ute och den har ändå redan börjat rosta rejält, dessutom så är det svårt att få riktig bra sprutt på den om man vill grilla korv och liknande med mer yta.
Paanerar att måla over den värsta rosten under vintern för att klara en säsong till innan vi köper en Weber eller annan erkänt bra grill.
 
Korvgubbe
F1Alex skrev:
I den högra tunnan har du en glödbädd, I den vänstra varmröker du men det följer med galler så att du kan lägga kol även I den stora tunnan så att du kan grilla över glöden, du kan alltså välja själv.Jag använder webers briketter i ett tändrör, sedan slänger jag på några träpinnar för att få röksmaken men använd inte BARR TRÄD det kan ge en bitter smak på köttet. Sedan måste du ha en bra RUB på köttet, kalla öl och tålamod. Kolla in min youtube film sök på: Alex king of the smoker
Så det är en varmrök och ingen grill, egentligen.
 
emde skrev:
Jag har tänkt att inhandla en klotgrill. Stora frågan då är: är det skillnad på en billig sak på typ rusta och en weber-grill? Vad är skillnaden i sådana fall. Och stora frågan, är det värt den stora prisskillnaden mellan dem?
Det är värt varenda krona, weber har en helt annan beläggning som inte rostar, den är också stabilare och har tjockare plåt det är rea på Bauhause nu så där kan du nog göra ett klipp, kolla även vad andra butiker tar och utnyttja prisgarantin.
 
Korvgubbe skrev:
Så det är en varmrök och ingen grill, egentligen.
Detta är grillarnas grill kan jag lova, BBQ betyder indirekt grillning kolen skall alltså inte ligga direkt under köttet, det kan du se i filmen "Alex king of the smoker" som finns på you tube men som jag skrivit tidigare så kan man även grilla direkt över kolbädden eftersom det ingår galler till det. Skillnaden och smakupplevelsen mellan dessa 2 metoder är ganska stor och måste upplevas i verkligheten. http://youtu.be/w1eOk2z8HZ0
 
Redigerat:
Jag blir tokig på det dåliga gallret på min billiga grill! Dålig passform, tunna stålpinnar och för långt mellan dessa!!!!
 
Ingen som har koll om det reas ut någon weber one touch premium 57 cm någonstans? Bauhaus tar 1399 nu, men de haft tidigare tagit mellan 1499 och 1599 så det känns inte som någon jätterea. Vill ju göra ett klipp såhär inför vintern så jag har den till sommaren...
 
tharnstrom77 skrev:
Jag blir tokig på det dåliga gallret på min billiga grill! Dålig passform, tunna stålpinnar och för långt mellan dessa!!!!
Köp en weber one touch premium. Det ska vara en njutning att grilla, och en weber håller i 10 år. Det blir typ 150:- per grillsäsong. Vill du senare följa Kung Alex på den heliga BBQns väg så har du fortfarande nytta av webern som enklare korv/burgargrill, stuggrill eller liknande.
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Snålheten bedrar visheten, det blir billigare i längden att köpa bra från början!
 
Jag har en weber pro Classic som jag köpte förra hösten. Hållarna i baljan där man lägger 'kolgallret' har gått sönder. Fick reklamera och fick en ny (balja) efter många om och men, så behåll kvittot.
 
emde skrev:
Ingen som har koll om det reas ut någon weber one touch premium 57 cm någonstans? Bauhaus tar 1399 nu, men de haft tidigare tagit mellan 1499 och 1599 så det känns inte som någon jätterea. Vill ju göra ett klipp såhär inför vintern så jag har den till sommaren...
1299kr p icas hemsida visa det för Bauhause så kan du få ytterligare 12% i rabatt om jag inte mins fel.
http://www.icahemma.se/kolgrill-pre...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
 
F1Alex skrev:
1299kr p icas hemsida visa det för Bauhause så kan du få ytterligare 12% i rabatt om jag inte mins fel.
[länk]
Gäller tyvärr inte webben hos bauhaus. Men 1299 för koppar är helt ok. Den brukar ligga nån hundralapp mer i pris. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.