simpa81 skrev:
Jag har den för 800. Det jag ser som den stora skillnaden är högre ben och termometer i locket. Inget jag saknar!
saknas inte askhållare på den. nåt jag värderar högt
 
Jo den största skillnaden är ju askuppsamlaren. Termometern är ju bra att ha men det kan man ju lösa på annat sätt. Kan vara så att gallret har lucka för att fylla på kol också.
 
jag valde den billiga när jag köpte för ett par årsen, skulle jag stå inför valet idag skulle jag välja den dyrare, just för askbehållarens skull, möjligen att termometern lockar lite med...
Grillgallret är nog lite annorlunda utformat med, så man lättare skall kunna fylla på briketter vid långgrillning...
 
10 års emaljgaranti. Reservdelar finns att köpa. Som de gamla ordspråket säger. Man får vad man betalar för. Har både weber kol och gasolgrill använder dessa året runt. En vanlig rustagrill fungerar men den börjar rosta så fort du grillat 1 gång. = trist. :(. Satsa nån krona och var nöjd grillmästare i många år framåt. :)
 
Ja, askhållaren är ju guld värd och termometern gör viss nytta. Lockhållaren är guld värd också men den kanske är standard på normalvarianten också.
 
thomasx skrev:
Ja, askhållaren är ju guld värd och termometern gör viss nytta. Lockhållaren är guld värd också men den kanske är standard på normalvarianten också.
Lockhållare är standard på premium plus. Premium har en krok på insidan av locket för att hänga på sidan av grillen. Troligtvis samma på "orginal" också.
 
perkaby skrev:
Lockhållare är standard på premium plus. Premium har en krok på insidan av locket för att hänga på sidan av grillen. Troligtvis samma på "orginal" också.
Jaha, då är det en premium plus jag har då :)

Har de förresten ändra på koppar-metallic emaljen? Den ser inte likadan ut på grillarna i år som på den jag har, tycker jag. Och förra året såg jag den inte alls i butikerna.
 
emde skrev:
Vanlig weber 57 cm för 800:- eller premium för 1400:-. Vilken och varför?
Beror på användningsområde. Men jag har en premium hemma som används hela sommaren, och en vanlig på stuga som används några veckor om året. En weber håller ju i minst tio år, och askuppsamlaren är lätt värd 60:- per sommar.
 
seniorkonsult skrev:
Nja, det låter inte som en optimal lösning. Det blir väl som att grilla med en gasolbrännare, full fart på briketterna eller kväva dem? Och hur går det med hettan om du lägger på en hel kyckling och inte kan höjs upp den så den inte bränns?
Till hel kyckling har man ju Webers förhöjningsring med roterande spett såklart.....
 
para skrev:
Till hel kyckling har man ju Webers förhöjningsring med roterande spett såklart.....
Eller köra den som öl kyckling på http://www.toolab.se/produkt/6408-Weber-Kycklinghallare :p ångkokt på insidan och grillad på utsidan, gött värre! Trådlös termometer är också guld värd, aldrig några torra köttbitar längre.

//Jante
 
Jante skrev:
Eller köra den som öl kyckling på [länk] :p ångkokt på insidan och grillad på utsidan, gött värre! Trådlös termometer är också guld värd, aldrig några torra köttbitar längre.

//Jante
Testade det i helgen, "beer fucked chicken". Sagolikt gott!
 
Jag har skummat igenom och tror inte detta framkommit:
Weber, har minst tre olika former på tex 57-cm grillen:
Den enklaste och billigaste "one touch compact" har ingen askuppsamlare, den har heller inte askskrapararmarna i sig. Dessutom är underdelen bra mycket mindre, grundare, vilket gör att kolen kommer närmre grillgallret. Denna motsvarar de vanliga billiga grillarna som ni kan få från 99 kr. Kan måste manuellt härja i botten för att få ut askan.
Mellanvarianten "one touch original" har den djupa botten och askskrapararmar, askan kommer upp lite mer från kolen, man har mycket bättre möjligheter att styra luftflödet.
Den tredje, "One touch premium" har dessutom då askuppsamlare, som inte bara är askuppsamlare utan även hjälper till med en del vindskydd, vindpustar dämpas en aning och förhindrar plötsliga askmoln inne i grillen. Även termometer brukar väl vara standard här.
Dessutom finns det en del olika varianter på alla tre, med eller utan termometer, med lockhållare, olika färger. Olika galler oxå tror jag, helt fasta eller så att man kan fylla på briketter vid sidan.

Själv har jag erfarenhet av allihopa, till slut har jag nu primärt One touch premium 57cm, med gjutjärnsgaller från www.grillhouse.se . Möjligheterna att förändra temperatur och luftflöden är riktigt bra, gjutjärnsgaller är trevligt, men inte nödvändigt, de fantastiska grillränderna man kan få är ju kul, men man får dem inte då man grillar under lock, då är det svårt att få upp värmen i gjutjärnet under hela tiden man grillar. Nu som inte har testat en Beer-can-chicken i er weber gör det NU!!

Som sekundär grill har jag en gasolgrill, en landmann som har för många år på nacken, den får hålla denna säsongen oxå. Används främst om jag skall grilla något snabbt, korv mm.

Jag har även skaffat mig en paellapanna med tillhörande gasolpanna där jag steker grönsaker mm, gjorde häromdan en gulasch som var grym!

DOCK, inte vill jag ha en weber igentligen, en kamado eller ett Green egg, finns fler märken, är ju optimalt, men då snackar vi runt 10000. Den som vågar kan ju gå in o flukta på grillhouse..

Vid husvagnen har jag 47 cm premium, dock utan tempmätare, saknar temmätaren, annars är 47 cm rätt bra oxå! Har även en paellauppsättning där oxå, steka bacon, ägg mm på den på morgonen är riktigt trevligt!

Flummade ut en del, men för mig duger det inte med att ha en varmsomsatan glödbädd 5 cm under ett grillgaller och bränna på lite korv eller kött på minsta möjliga tid.
 
  • WP_000245.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000461.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000174.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000316.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Staffan Ed och 2 till
  • Laddar…
Jag grillar hel kyckling på en weber 47 utan några problem. Det jag gör är att jag bränner kycklingen på alla sidor. När kycklingen har fått fin färg ställer jag den i en vanlig aluminium form och weber locket på. Efter ca en timme får jag jätte god och saftig grillad kyckling. Jag har bakat bröd och grillat allt möjligt i en 47-a. Men jag saknar askuppdamlare och kommer skaffa mig en 57 premium.
 
ser att dom flesta har klotgrillar så även jag tills för en månadsen då jag köpte en riktig Bbq smoker direkt från USA, 1600mm lång 20" bred 120kg, shit vilken skillnad på allt jämfört med klotgrillen.
visserligen tar det x-antal tim att bbqa men köttet blir bara såååå gött och man kan välja att grilla till hela gatan eller bara till sig själv.
Kolla in min film här så kan ni se hur det funkar, det här är Bbq...
sök på youtube: Alex king of the smoker
 
Redigerat:
rocco666 skrev:
ser att dom flesta har klotgrillar så även jag tills för en månadsen då jag köpte en riktig Bbq smoker direkt från USA, 1600mm lång 20" bred 120kg, shit vilken skillnad på allt jämfört med klotgrillen.
visserligen tar det x-antal tim att bbqa men köttet blir bara såååå gött och man kan välja att grilla till hela gatan eller bara till sig själv.
Kolla in min film här så kan ni se hur det funkar, det här är Bbq...
sök på youtube: Alex king of the smoker
En bild på monstret vore inte fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.