Som husbehovssvetsare klarar jag nästan allt jag behöver få svetsat med sticksvets. Reparera frontlastaren andra traktorredskap och lägga ny stålyta på smidesstädet och bygga skyddskåpor till snickerimaskinerna och reparera sprucket gjutjärn och skadade axlar och tillverka rostfria riggbeslag till en segelbåt och bygga en cyklon av 2mm plåt till spånsugen. Det mesta jag har behövt svetsa helt enkelt.
Undantagen är bilplåt och annan tunnplåt och så förståss aluminium. Då jag har rosthål i bilen måste jag anlita någon som har MIG. Då handtagen lossnar av kastrullerna måste jag anlita en granne som har punktsvets. Då jag har aluminium som måste svetsas går jag till samma granne och ber honom TIGsvetsa.

Fast jag tror det blir svårt att hitta en bra sticksvets som går på 10A enfas. Min går nätt och jämt på 16A trefas.
 
F
H heimlaga skrev:
Som husbehovssvetsare klarar jag nästan allt jag behöver få svetsat med sticksvets. Reparera frontlastaren andra traktorredskap och lägga ny stålyta på smidesstädet och bygga skyddskåpor till snickerimaskinerna och reparera sprucket gjutjärn och skadade axlar och tillverka rostfria riggbeslag till en segelbåt och bygga en cyklon av 2mm plåt till spånsugen. Det mesta jag har behövt svetsa helt enkelt.
Undantagen är bilplåt och annan tunnplåt och så förståss aluminium. Då jag har rosthål i bilen måste jag anlita någon som har MIG. Då handtagen lossnar av kastrullerna måste jag anlita en granne som har punktsvets. Då jag har aluminium som måste svetsas går jag till samma granne och ber honom TIGsvetsa.

Fast jag tror det blir svårt att hitta en bra sticksvets som går på 10A enfas. Min går nätt och jämt på 16A trefas.
det är svårt att trolla med tillgänglig ström. Runt, eller tom lite drygt 200A svetsar man på en modern energieffektiv 1-fas@16A om man slaggar av mellan pinnarna. Så runt 130A är kanske rimligt på 10A.
 
S Stefan_R skrev:
Jag har tänkt köpa en svets för lite enklare hobbybruk. Jag har försökt läsa på om olika typer av svetsar men jag måste erkänna att det känns lite som en djungel med olika typer av svetsar och - framför allt - många olika typer av rekommendationer. Så istället för att be om rekommendation tänkte jag istället be att få de olika svetstyperna förklarade.

För alla typer av svetsar skulle jag vilja veta:
A. Vilka material kan den svetsa?
B. Hur tjocka material kan svetsas av en nybörjare (experter brukar kunna tänja på alla gränser)?
C. Hur tunna material kan svetsas av en nybörjare?
D. Vilka fördelar/nackdelar har den mot övriga typer?
E. Jag har bara tillgång till enfas, 10 ampere. Vilka begränsningar innebär det på respektive typ?

De olika typer jag sett i handeln är:
1. Gassvets.
2. Elsvets med pinne
3. Elsvets med flusskärnetråd
4. MIG
5. MAG (är MIG och MAG olika namn på samma sak?)
6. TIG

Jag är mycket tacksam för alla svar, tips, råd och kommentarer, men jag undanber mig kommentarer i stil med "Klart du ska ha en Heavy-Duty svets med Unobtanium som skyddsgas för den klarar både att svetsa ihop en trasig spade och att lägga en kontinuerlig fog mellan två tiometers guldtackor!"
Jag tänkte svara men med perspektivet obegåvad amatör som tycker att det är roligt
Jag skaffade en enkel MIG svets då begränsningen är jag själv inte svetsen. Jag gick en helg kurs och fick prova olika sorter.
Gas var kul, blev fina svetsar när jag kunde fästa allt exemplariskt så inte så verklighetstroget. När det blev mer verkligt så brände jag ofta hål i materialet.
Dessutom kan man bara hyra gasflaskor av säkerhetsskäl (sade läraren)
Fördelen var att man kunde göra allt med den, skära svetsa osv.
Pin svets kräver träning, mer träning än jag hade tålamod till. Man fastnar lätt och förstör det man jobbar med.
Så enklast var MIG, ganska billigt att köpa och funkar utmärkt med vanlig 220 och vanlig säkring.
Man kommer igång lätt och tabbar sig inte så mycket om man inte svetsare så ofta.
För mig är just den delen största fördelen och hindret inte vilka material eller tjocklek jag kan svetsa.
 
F
Anderssjo Anderssjo skrev:
Jag tänkte svara men med perspektivet obegåvad amatör som tycker att det är roligt
Jag skaffade en enkel MIG svets då begränsningen är jag själv inte svetsen.
Det där är tyvärr en praktisk feluppfattning. Jag kan inte ens räkna gångerna nån sagt till mig att det duger för mig, jag kan inte svetsa ändå. Det är kanske sant om det tex gäller en glad amatörgolfare med hcp 29 som får tag i Henrik Stenssons driver men med en svets så är det bara lättare att svetsa med en riktig maskin, är det riktigt låg nivå på hårdvaran så är det absolut så att hårdvara begränsar en nybörjare. Alla som säger att det duger bra och fungerar utmärkt har troligtvis aldrig provat riktiga grejer.
 
  • Gilla
kristofo och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det där är tyvärr en praktisk feluppfattning. Jag kan inte ens räkna gångerna nån sagt till mig att det duger för mig, jag kan inte svetsa ändå. Det är kanske sant om det tex gäller en glad amatörgolfare med hcp 29 som får tag i Henrik Stenssons driver men med en svets så är det bara lättare att svetsa med en riktig maskin, är det riktigt låg nivå på hårdvaran så är det absolut så att hårdvara begränsar en nybörjare. Alla som säger att det duger bra och fungerar utmärkt har troligtvis aldrig provat riktiga grejer.
Så är det.
Billiga ping-pong svetsar är fenomenala på att inbilla nybörjare att de saknar begåvning och aldrig kan lära sig svetsa. Det är alldeles tillräckligt svårt att lära sig svetsa ordentlig även med ordentlig utrustning.
Sedan när man är tillräckligt skicklig går det i nödfall att svetsa med vad som helst men det är inte den vägen man lär sig.
 
  • Gilla
fsn och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det där är tyvärr en praktisk feluppfattning. Jag kan inte ens räkna gångerna nån sagt till mig att det duger för mig, jag kan inte svetsa ändå. Det är kanske sant om det tex gäller en glad amatörgolfare med hcp 29 som får tag i Henrik Stenssons driver men med en svets så är det bara lättare att svetsa med en riktig maskin, är det riktigt låg nivå på hårdvaran så är det absolut så att hårdvara begränsar en nybörjare. Alla som säger att det duger bra och fungerar utmärkt har troligtvis aldrig provat riktiga grejer.
Ja sant till viss del, på kursen provade vi olika svetsar och den dyrare var enklare. Men som hobby svetsare med begränsat behov och budget så förordar jag ändå en billigare. Så får man uppgraderar när/om man skaffar mer erfarenhet och kunskap
 
Anderssjo Anderssjo skrev:
Ja sant till viss del, på kursen provade vi olika svetsar och den dyrare var enklare. Men som hobby svetsare med begränsat behov och budget så förordar jag ändå en billigare. Så får man uppgraderar när/om man skaffar mer erfarenhet och kunskap
Som sagt så är min erfarenhet att den som börjar med en billig svets sällan får någon möjlighet att skaffa sig erfarenhet och kunskap. För att man har gett upp innan dess.

Är budgeten knapp är det bättre att skaffa en begagnad svets av hygglig kvalitet. Det är ungefär 15 år sedan jag köpte min likriktare för 90 euro på auktion då en verkstad lade ned verksamheten. Den har gått mycket och naturligtvis har det blivit några större haverier under åren men den har alltid gått att lappa ihop. Svetsen är en Unitor. Troligen från 60-talet.
 
Det nog alldeles sant att man inte blir så pigg på att svetsa och utveckla sig om hårdvaran är tveksam. Jag skulle aldrig rekommendera någon att skaffa en billig Jula-pinnsvets för en 1000-1500 spänn om man är nybörjare som jag. Bara att få tändningen att funka kan vara ett helvete och risken är att man tröttnar snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.