Har du aldrig svetsat tidigare så är en mag att föredra, gärna begagnad. Esab smashweld 180 räcker för en hobbypulare. Dock kommer du va begränsat till svart mtrl då du inte kommer vilja lägga ut pengar på en rostfri tråd.
Att börja med att lära sig pinne om du inte har nån i bekantskapskretsen som kan hjälpa dig förstå varför de blir som de blir tror jag kommer kännas jobbigt tyvärr. Men om du väljer en pinnsvets så är jag ett fan av kemppi minarc 150.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
Nu driver jag ju iväg litet från trådskaparen. Men om du skulle rekommendera en bra liten MMA för säg 5k, vad gäller? Kan ärligen säga att jag köpte Jula-svetsen bara för att kolla in litet, hade inga större förväntningar men den har trots allt varit med och genomfört en del enklare svetsningar. Med en hel del svordomar men jag är ju ingen expert precis så jag svor väl lika mycket över min inkompetens,bökigt
svårt att säga, vad får man för nåt med ett skapligt känt namn för 5000kr? Migatronic är enligt mig inte så robusta men är uppskattade av många, det är bra drag runt Esab Rogue just nu, då skall man se till att det är en PRO så den har pfc. Det skall man fö se till att det är på svetsen oavsett märke.
Men Migatronic, Esab, Kemppi, EWM
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
svårt att säga, vad får man för nåt med ett skapligt känt namn för 5000kr? Migatronic är enligt mig inte så robusta men är uppskattade av många, det är bra drag runt Esab Rogue just nu, då skall man se till att det är en PRO så den har pfc. Det skall man fö se till att det är på svetsen oavsett märke.
Men Migatronic, Esab, Kemppi, EWM

Kan lägga till Fronius Transpocket där med. Men alla svetsar är över 5000kr förutom Migatronic 161 eller om man köper Esab Rogue 180 PRO från Tyskland som nån här gjorde.
 
Maskintok skrev:
Jag kör nästan enbart med pinne;)
Men har mig med... :cool:
Har pinne i firmabilen, svetsar bla 1,5 mm rostfritt. Skulle heldre haft en Mig om den vore behändigare att ha med sig. Pinnsvetsen är mindre än en skokartong, så den är väldigt behändig.
Svetsar mycket uppåt (under lastbryggor) men har det väldigt svårt med pinnen. Tog med Migen en gång när jag hade flera sådana jobb, blev betydligt enklare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
richardtenggren
F fsn skrev:
Kan lägga till Fronius Transpocket där med. Men alla svetsar är över 5000kr förutom Migatronic 161 eller om man köper Esab Rogue 180 PRO från Tyskland som nån här gjorde.
Hur är Selco? :) Har en sådan inverter, men kan ju inte svetsa direkt, men ska lära mig någon dag när jag har tid över :)
 
Jag skulle absolut rekommendera en MAG. Det behöver inte vara någon toppmodell. De klarar hel del.
 
F
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur är Selco? :) Har en sådan inverter, men kan ju inte svetsa direkt, men ska lära mig någon dag när jag har tid över :)
Selco är väl den enda? Italienaren av klass. Selco räknas avsolut in i premiumsegmentet skulle jag säga. Nu tittade jag närmare på Selco senast 2013 men det har inte ändrats, lika bra idag. Dock så finns väl Selco inte kvar som brand sen Böhler köpte upp dom för ett par år sen?

edit: minns att dom hade en modell som heter Anus…. Eller Uranus var det kanske.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur är Selco? :) Har en sådan inverter, men kan ju inte svetsa direkt, men ska lära mig någon dag när jag har tid över :)
Jag har en Selco Genesis 160 TLH som används som pinnsvets, riktigt trevlig svets som köptes beg för 500kr då tig-delen strular.

Till trådstartaren. Mig/mag är samma utrustning, olika skyddsgas. Vid vanlig svetsning används gas som innehåller kolsyra och då kommer gasen påverka smältan = Aktiv gas. Vid viss svetsning används Inert gas, ofta ren Argon och då blir det Mig (metal Inert gas). Då skyddar gasen enbart smältan från luft/syre.

Som nybörjare anser jag att det är MAG eller MMA (pinne) som är aktuellt. Mag om du ska svetsa tunnare saker utan särskilda krav på hållfasthet och MMA om du ska svetsa grövre saker.

Om du köper mma, köp helst en inverter men undvik åtminstone transformatorsvetsar. Dessa ger växelström ut och du blir begränsad i vilka pinnar du kan använda.

Tig och gassvets tycker jag är överkurs för en nybörjare. Gassvets användes mycket till bilplåt förr innan mig / mag blev vanligt. Den kan användas till en den annat (värma loss fastrostade bultar, skära i metall), men som svets är nyttan begränsad.

TIG är jättebra till tunnare grejer och till rör, framförallt i rostfritt. Har man en med växelström kan man även svetsa aluminium. Men för hemmafixaren är det överkurs. Kräver ganska noggranna förberedelser. Inga stora springor och så rent som möjligt.
 
F
S Stefan_R skrev:
@Harald Blåtumme Hmmm, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska använda den till, det får lite grann ge sig när jag vet vad den klarar. Men typiska användningsområden är nog: laga trasiga trädgårdsredskap o dyl, lära sig laga enklare rosthål i bilplåt, kanske svetsa ihop en enkel låda i rostfritt (om det ens går med hobbygrejor).
Det låter som en MAG tycker jag. Är man under 1,5-2 mm gods med pinne så kommer man att svära en stund i början. Det är betydligt mer precision i start och stopp med MIG/MAG med då det är start/stopp trigger.
 
fd svetsare här.
För amatören / sällansvetsaren skulle jag rekommendera en sk synergistisk MIG/MAG med optionen MMA.
Synergistisk betyder att den har förprogrammerade inställningar på Mig/Mag, du väljer bara typ av funktion ,MIGMAG / MMA, med eller utan gas, material : Stål / RF/Al och sen ungefärlig tjocklek på det svetsade godset.
Därefter svetsar man och får en okej svets. En Industrimaskin kräver ofta att man lägger några provsträngar innan man svetsar det man egentligen ska svetsa eller har vanan och kunnandet och kan ställa in utan prov.
Många svetsjobb på hobbynivå är ju mycket korta, typ fixa ett spadskaft, en mutter som ska sitta fast, ett cykelstöd osv.
MMA, alltså pinne, kan man ta till då det är lortigt, rostigt , blött , blåsigt och tjockare än typ 2-3 mm,
I de situationerna lämnar man MIG/MAG hemma.
Köper du en ren pinnsvets, MMA, se till att den har en tomgångspänning som är så hög som möjligt, gärna typ 70V, då tänder den( du...) elektroderna lättare.
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
F
H hyggabus skrev:
fd svetsare här.
För amatören / sällansvetsaren skulle jag rekommendera en sk synergistisk MIG/MAG med optionen MMA.
Synergistisk betyder att den har förprogrammerade inställningar på Mig/Mag, du väljer bara typ av funktion ,MIGMAG / MMA, med eller utan gas, material : Stål / RF/Al och sen ungefärlig tjocklek på det svetsade godset.
Därefter svetsar man och får en okej svets. En Industrimaskin kräver ofta att man lägger några provsträngar innan man svetsar det man egentligen ska svetsa eller har vanan och kunnandet och kan ställa in utan prov.
Många svetsjobb på hobbynivå är ju mycket korta, typ fixa ett spadskaft, en mutter som ska sitta fast, ett cykelstöd osv.
MMA, alltså pinne, kan man ta till då det är lortigt, rostigt , blött , blåsigt och tjockare än typ 2-3 mm,
I de situationerna lämnar man MIG/MAG hemma.
Köper du en ren pinnsvets, MMA, se till att den har en tomgångspänning som är så hög som möjligt, gärna typ 70V, då tänder den( du...) elektroderna lättare.
H hyggabus skrev:
fd svetsare här.
För amatören / sällansvetsaren skulle jag rekommendera en sk synergistisk MIG/MAG med optionen MMA.
Synergistisk betyder att den har förprogrammerade inställningar på Mig/Mag, du väljer bara typ av funktion ,MIGMAG / MMA, med eller utan gas, material : Stål / RF/Al och sen ungefärlig tjocklek på det svetsade godset.
Därefter svetsar man och får en okej svets. En Industrimaskin kräver ofta att man lägger några provsträngar innan man svetsar det man egentligen ska svetsa eller har vanan och kunnandet och kan ställa in utan prov.
Många svetsjobb på hobbynivå är ju mycket korta, typ fixa ett spadskaft, en mutter som ska sitta fast, ett cykelstöd osv.
MMA, alltså pinne, kan man ta till då det är lortigt, rostigt , blött , blåsigt och tjockare än typ 2-3 mm,
I de situationerna lämnar man MIG/MAG hemma.
Köper du en ren pinnsvets, MMA, se till att den har en tomgångspänning som är så hög som möjligt, gärna typ 70V, då tänder den( du...) elektroderna lättare.

Tomgångsspänningen spelar väl idag mindre roll, det handlar bara den första kontakten. Finns maskiner som anses ha världens bästa tändegenskaper och tomgång på 50V.

Men inbyggd tabell i inställningarna är ju smidigt så man vet ungefär var man skall börja. Ofta ställer man plåttjocklek och så får man lämplig spänning och trådmatning, man får såklart ange trådtjocklek och typ av gas med. Det man skall ha med sig är att det gäller vid oxiderade, hela plåtar och horisontell svetsning, kälfog med om jag inte minns fel.

Esab Caddy Mig 200 har Qset och Rebel har Smartmig (finns säkert nåt liknande på tex Kemppi men vet inte vad det heter) och det är det du säger att man svetsar en liten sträng först så maskinen får ställa in sig. Då är det inte bara tabellvärde utan den kompenserar. Tycker inte det är nåt man använder i nån större utsträckning faktiskt.
 
Jag böjer mig för tomgångspänningen, det har förhoppningsvis hänt en del sen jag gick ur skolan 40 år sen, Även då svetsade vi 48.00 / 48.15 som ju kan jäklas en del. Vill minnas att det på den tiden stod rekommenderad tomgångsspänning på elektrodförpackningarna.
Jag har en Migatronic Rallymig med synergi. så länge grunddata är valt, alltså metod, material, trådtjocklek , med/utan gas osv så ställer jag bara tjocklek på svetsgodset och svetsar utan provsträng. Det blir helt ok.

Jag har kört samma maskin med och utan gas, rörtråd, i vanligt stål samt aluminium med ren argon.
Aluminium funkade sådär. Stål bra.
Har inte testat rostfritt.
 
F
H hyggabus skrev:
Jag böjer mig för tomgångspänningen, det har förhoppningsvis hänt en del sen jag gick ur skolan 40 år sen, Även då svetsade vi 48.00 / 48.15 som ju kan jäklas en del. Vill minnas att det på den tiden stod rekommenderad tomgångsspänning på elektrodförpackningarna.
Jag har en Migatronic Rallymig med synergi. så länge grunddata är valt, alltså metod, material, trådtjocklek , med/utan gas osv så ställer jag bara tjocklek på svetsgodset och svetsar utan provsträng. Det blir helt ok.

Jag har kört samma maskin med och utan gas, rörtråd, i vanligt stål samt aluminium med ren argon.
Aluminium funkade sådär. Stål bra.
Har inte testat rostfritt.
Rallymig känner inte av nåt och korrigerar inget, det är en rätt ovanlig feature. Det du gör med Rallymig är som sagt bara tabellvärdes-synergi och gäller bara vid horisontell svets där gravitationen inte är nån direkt parameter. Försöker du göra samma sak i PE eller PD så gäller inte den tabellen och svetsen rinner ifrån dig, man måste ställa ner värdena vid sådana fall.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
TIG/Pinne först, svårare att lära sig än MIG, men just därför tycker jag man bör lära sig dessa först, kan man det så blir det oftast bra. TIG och pinne samsas lätt i samma maskin. Man får en väldigt flexibel svets med tig/pinne.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
TIG/Pinne först, svårare att lära sig än MIG, men just därför tycker jag man bör lära sig dessa först, kan man det så blir det oftast bra. TIG och pinne samsas lätt i samma maskin. Man får en väldigt flexibel svets med tig/pinne.
tänk bara på det faktum att 90% av de som tro att de skall svetsa en hel del inte gör det. Köp den maskinen som passar det aktuella projektet säger jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.