A
wildeside wildeside skrev:
Du kan ju inte bara säga att du har en film utan att lägga upp den, så att vi får se;)
Den är här nu.. ;)
 
  • Haha
wildeside
  • Laddar…
A


 
  • Gilla
buspojken och 2 till
  • Laddar…
A
detta är lekstuga på högnivå för att testa svetsen... Så bit inte alltför hårt på mig efter att ha kollat på filmerna. :crysmile:
 
Nej jag kollar bara om din billiga MMA inverter verkar trevligare än min billiga Jula-maskin :) På något vis betvivlar jag det, det krävs litet mer utvecklad tändelektronik i min lilla ”brödrost” kan jag konstatera. Men visst, det går fint att svetsa med den bara litet onödigt bråkigt.

Men ska kolla dina videos!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Nej jag kollar bara om din billiga MMA inverter verkar trevligare än min billiga Jula-maskin :) På något vis betvivlar jag det, det krävs litet mer utvecklad tändelektronik i min lilla ”brödrost” kan jag konstatera. Men visst, det går fint att svetsa med den bara litet onödigt bråkigt.

Men ska kolla dina videos!
poängen är från mig att 799 kr för en svets som gör samma tid och jobb som den för 5000 kr... Då hade jag hellre köpte den för 799 kr och en massa grejer till svetsen istället...
Sedan tränat och bränt skiten ur svetsen inför en dyrare.. ;):thinking:
 
A
S Stefan_R skrev:
Jag har tänkt köpa en svets för lite enklare hobbybruk. Jag har försökt läsa på om olika typer av svetsar men jag måste erkänna att det känns lite som en djungel med olika typer av svetsar och - framför allt - många olika typer av rekommendationer. Så istället för att be om rekommendation tänkte jag istället be att få de olika svetstyperna förklarade.

För alla typer av svetsar skulle jag vilja veta:
A. Vilka material kan den svetsa?
B. Hur tjocka material kan svetsas av en nybörjare (experter brukar kunna tänja på alla gränser)?
C. Hur tunna material kan svetsas av en nybörjare?
D. Vilka fördelar/nackdelar har den mot övriga typer?
E. Jag har bara tillgång till enfas, 10 ampere. Vilka begränsningar innebär det på respektive typ?

De olika typer jag sett i handeln är:
1. Gassvets.
2. Elsvets med pinne
3. Elsvets med flusskärnetråd
4. MIG
5. MAG (är MIG och MAG olika namn på samma sak?)
6. TIG

Jag är mycket tacksam för alla svar, tips, råd och kommentarer, men jag undanber mig kommentarer i stil med "Klart du ska ha en Heavy-Duty svets med Unobtanium som skyddsgas för den klarar både att svetsa ihop en trasig spade och att lägga en kontinuerlig fog mellan två tiometers guldtackor!"
Förlåt om jag kapade din tråd en stund..
Jag ska sluta med OT nu... (y)
 
Min inverter från Jula tror jag kostade ca 1500, säkert liknande som din. När man väl kommer igång med svetsandet funkar det lysande. Det är just uppstarten av bågen som det kan vara tjurigt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Min inverter från Jula tror jag kostade ca 1500, säkert liknande som din. När man väl kommer igång med svetsandet funkar det lysande. Det är just uppstarten av bågen som det kan vara tjurigt.
Ja det kan vara knepigt.
på denna lekte jag med plus minus jord..
Och olika elektroder...
Fick lite trevligare tändning på en del.. Med plus jord.. medans andra gick bättre med minus..
 
wildeside
H Harald Blåtumme skrev:
Min inverter från Jula tror jag kostade ca 1500, säkert liknande som din. När man väl kommer igång med svetsandet funkar det lysande. Det är just uppstarten av bågen som det kan vara tjurigt.
Här brukar det va jag som är tjurig vid uppstart av bågen:crysmile:
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
poängen är från mig att 799 kr för en svets som gör samma tid och jobb som den för 5000 kr... Då hade jag hellre köpte den för 799 kr och en massa grejer till svetsen istället...
Sedan tränat och bränt skiten ur svetsen inför en dyrare.. ;):thinking:
jag tror inte den gör jobbet lika bra som en svets för 5000kr och jag tror inte den har så lång livslängd. den kanske dock gör jobbet bra nog och den kan mycket väl göra jobbet lika bra som en 2000kr svets. Awelco (som det troligtvis är @Harald Blåtumme har ) är erkänt usla.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Min åsikt.
Först skaffar man en Mig svets, den har man mest nytta av.
Har inte själv provat nån billig, då min Luna Migartronic från 80 talet funkar fint än.
Sen gas, men man har den mest för att värma saker. Bra att lappa rostiga ljuddämpare med,,men vem gör det idag ??
Pinne i all ära. Enkel att ta med, finns fånigt små och riktigt bra idag. Har själv 2 st, men används sällan. Mycket svårare att lära sig än Mig.
Tig om man ska pyssla med finlir.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Min åsikt.
Först skaffar man en Mig svets, den har man mest nytta av.
Har inte själv provat nån billig, då min Luna Migartronic från 80 talet funkar fint än.
Sen gas, men man har den mest för att värma saker. Bra att lappa rostiga ljuddämpare med,,men vem gör det idag ??
Pinne i all ära. Enkel att ta med, finns fånigt små och riktigt bra idag. Har själv 2 st, men används sällan. Mycket svårare att lära sig än Mig.
Tig om man ska pyssla med finlir.
Jag kör nästan enbart med pinne;)
Men har mig med... :cool:
 
A
F fsn skrev:
jag tror inte den gör jobbet lika bra som en svets för 5000kr och jag tror inte den har så lång livslängd. den kanske dock gör jobbet bra nog och den kan mycket väl göra jobbet lika bra som en 2000kr svets. Awelco (som det troligtvis är @Harald Blåtumme har ) är erkänt usla.
Det var inte riktigt så jag menade, men bra klargörning.

utan att det finns olika klasser och allt är okej bara man vet vad man letar efter.
hellre en billig säger jag för väldigt få timmar svetsning än en dyr pjäs som bara står...
För att ändå köpa en mig efter säg 1 år....
 
F fsn skrev:
jag tror inte den gör jobbet lika bra som en svets för 5000kr och jag tror inte den har så lång livslängd. den kanske dock gör jobbet bra nog och den kan mycket väl göra jobbet lika bra som en 2000kr svets. Awelco (som det troligtvis är @Harald Blåtumme har ) är erkänt usla.
Nu driver jag ju iväg litet från trådskaparen. Men om du skulle rekommendera en bra liten MMA för säg 5k, vad gäller? Kan ärligen säga att jag köpte Jula-svetsen bara för att kolla in litet, hade inga större förväntningar men den har trots allt varit med och genomfört en del enklare svetsningar. Med en hel del svordomar men jag är ju ingen expert precis så jag svor väl lika mycket över min inkompetens,bökigt
 
  • Haha
1
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Min åsikt.
Först skaffar man en Mig svets, den har man mest nytta av.
Har inte själv provat nån billig, då min Luna Migartronic från 80 talet funkar fint än.
Sen gas, men man har den mest för att värma saker. Bra att lappa rostiga ljuddämpare med,,men vem gör det idag ??
Pinne i all ära. Enkel att ta med, finns fånigt små och riktigt bra idag. Har själv 2 st, men används sällan. Mycket svårare att lära sig än Mig.
Tig om man ska pyssla med finlir.
Man brukar säga att ser en svets svetsad med pinne bra ut så är den ofta det (kanske lite trista inneslutningar men det kan man skita i på den här nivån), det är en ärlig process. MAG kan se bra ut men vara skit.

Sen är det konstigt för jag kan inte direkt svetsa men de snyggaste svetsarna har jag gjort med pinne, förvisso under ordnade former men framförallt med riktigt förstklassig maskin. Jag förstår att ingen som letar hemmasvets ens skulle få för sig att lägga de pengarna på en liten bärbar pinnsvets men det ÄR skillnad.

Pinne är underskattat till allt utom riktigt tunn plåt, insteget är lägre med då man inte behöver nån gas.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.