BirgitS
xyle skrev:
Ja de kanske vore något. Min mormor prata om att man brukar göra en hylla mindre djup sen en djup hylla. De gjorde man mycket förr, hon sa att man fick bätte överblick?
Har man bara 60 cm djupa hyllor som inte är utdragbara, som förr i tiden, så är det i stort sett omöjligt att se vad som finns på de bakre 20 cm och inte för att det är mörkt där utan för att annat är i vägen, även hyllan ovanför. Sen har man ju höga saker som 1,5 liters läskflaskor och låga saker som konservburkar, och man vill ju inte ha så glest mellan alla hyllor att det får plats flaskor överallt. Därför brukade man på 40-60-talet, när man hade 60 cm högskåp som skafferi, ha ett heltäckande hyllplan på ca 80-90 cm höjd (den höjd där man tycker att de mest använda sakerna ska stå) och ca 30 cm ovanför det ha smala hyllor (kanske 10 cm djupa) längs de tre sidorna för låga saker. Då har man möjlighet att ha de saker man använder mest lättillgängliga fast de är olika höga.

Jag hittade ingen riktigt bra bild men man ser lite av hur man varierade hylldjupen på sidan https://majasskafferi.blogspot.se/2009/07/skafferiet.html
 
  • Gilla
xyle
  • Laddar…
Om du platsbygger skafferiet så som skissen kan du köpa lucka strl 60x200 Bodbyn som du har i köket. Då smälter den in i övriga köket.
Jag har stort skafferi - underbart att få bort hundmatshinkar, matberedare mm på golvet.
Sätt hyllorna omlott så har du förvaring i hela skåpet.
 
  • Gilla
xyle
  • Laddar…
Charlie2 skrev:
Om du platsbygger skafferiet så som skissen kan du köpa lucka strl 60x200 Bodbyn som du har i köket. Då smälter den in i övriga köket.
Jag har stort skafferi - underbart att få bort hundmatshinkar, matberedare mm på golvet.
Sätt hyllorna omlott så har du förvaring i hela skåpet.
Ja varför har jag inte tänkt på de. Tackar 👍
 
Känns som man har lite mer kött på bena nu. Tack för all hjälp. Tejpade upp lite snabbt ungefär hur det blir. 45 grader och 60 eller 50 dörr.
Tejp på golv markerar dörröppningens planerade vinklar i en byggprojektdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kökshörna med orange tejp markerad på golv för att planera dörrplacering, intill kylskåp och matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag vill spara ännu mer plats kan man köra helt rakt ?

Hörn av ett rum med tejpmarkerad 45-graders vinkel på golv nära kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klart du kan köra rakt. Då har du ditt vanliga högskåp.

Om du kör högskåp, se till att du kan öppna dörren helt öppen (>90°) så hyllorna går att dra ut.
 
  • Gilla
Mz_cookie
  • Laddar…
jag skulle snedställa
 
Jag tycker att det ser trångt ut med båda förslagen. Tänk på att du inte vill öppna skafferidörren och slå handtaget i väggen. Jag tror att lådor eller liknande fungerar bättre.
 
BirgitS
KnockOnWood skrev:
Jag må vara asket och anorektiker, men mitt "skafferi" är bara tre lådor i ett 60 cm skåp.
Plus några få konservburkar i en låda någon annan stans. Resten finns i kyl och frys.

[länk]
Ja, för specerier har vi också tre lådor även om det är i underskåp. Där vi bodde förut hade vi 60 cm högskåp med utdragbara hyllplan och även då var det tre för specerier medan de andra användes för pant- och återvinningsglas, servetter, ljus, stora serveringsfat som inte gick in i överskåpen och termosar. Det jag tror att jag skulle vilja ha är ett 40 cm helt utdragbart skåp där man kommer åt alla hyllor/lådor från sidan (i alla fall verkar min svägerska väldigt nöjd med sitt).

Se till att det går att öppna kyl- och frysdörrarna ordentligt, det ser lite knepigt ut för det när du drar fram skafferiväggen 10 cm framför de dörrarna.
 
BirgitS skrev:
...Det jag tror att jag skulle vilja ha är ett 40 cm helt (bild) utdragbart skåp där man kommer åt alla hyllor/lådor från sidan (i alla fall verkar min svägerska väldigt nöjd med sitt)...
Öppet skafferi med utdragbara hyllor fyllda med livsmedel som burkar, flaskor och förpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är ganska misstänksam mot sådana skåp.
Dels känns de rätt rangliga, men framför allt för att det blir ganska tungt att dra fram alla 200 kg burkar, flaskor och paket bara för att få tag på bakpulvret t.ex.
Nej, då är "separata" lådor bättre tycker jag.
 
Om du väljer ett högskåp (Ikea har 60 alt 40) så kan du ha fullt utdragbara lådor nedtill, dvs matcha dem du redan har. Bakom luckan som då blir ovan lådorna har du utdragbara lådor med glassidor så grejorna inte ramlar ut. Ovanför huvudhöjd kan du ha utdragbara trådkorgar, då ser du innehållet underifrån. Kom ihåg passbit vid vägg så dörren kan öppnas o lådorna kan dras ut.
 
Snyggt kök du har! Jag föreslår att du kör med ett vanligt högskåp i samma serie av skåp du har. Då inskränker det inte på matbordsutrymmet och smälter fint in. Antingen väljer du då utdragbara korgar eller fasta hyllplan. Precis som skrivits tidigare så välj att ha en passbit mot väggen så du kan öppna dörren fullt upp, oavsett om du väljer fasta hyllplan eller utdragbara lådor/korgar.
Själv valde jag fasta hyllplan och det översta är inte så djupt. Vit köksinredning med högskåp bredvid en kyl i en ljus, modern köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet högskåp i kök med fasta hyllplan fyllt med matvaror och köksartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
KnockOnWood skrev:
[bild]

Jag är ganska misstänksam mot sådana skåp.
Dels känns de rätt rangliga, men framför allt för att det blir ganska tungt att dra fram alla 200 kg burkar, flaskor och paket bara för att få tag på bakpulvret t.ex.
Nej, då är "separata" lådor bättre tycker jag.
Nu är väl svägerskans skåp bara 30 cm brett tror jag, men det är vare sig rangligt eller särskilt tungt att dra ut. Inga 200 kg förstås ;)
Men det är väl som vanligt för och nackdelar oavsett hur man väljer.
 
Bättre sent än aldrig, men så här blev skafferiet tillslut.

Ett nyrenoverat kök med träbord, vita stolar, skåp och en ljuskrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt tomt skafferi med öppen dörr bredvid ett rostfritt kylskåp i ett ljust kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mz_cookie och 21 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.