Har mitt minne svikit mig helt eller har inte IKEA tidigare haft ett skåp där man drar ut hela skafferiet? Ett ganska smalt skåp med "trådhyllor" som dras ut ihop med skåpsluckan. Svårt att förklara men jag hoppas att någon förstår vad jag menar. Jag hittar inget sådant på IKEAs hemsida nu? :x
 
Helt riktigt...det funkar bra i butiken med tomma hyllor...i verkligheten och fulla hyllor så kunde det krångla....tror den togs bort pga det...nu får man använda lösa fullutdragslådor bakom hel/hela dörrar....
 
Enk Projektet skrev:
Helt riktigt...det funkar bra i butiken med tomma hyllor...i verkligheten och fulla hyllor så kunde det krångla....tror den togs bort pga det...nu får man använda lösa fullutdragslådor bakom hel/hela dörrar....
Precis, den lösningen finns mig veterligen inte längre - Nu är det som Enk Projektet beskriver - Luckan sitter fast i två lådor och när man drar ut luckan så får man glatt dra ut trådkorgarna/lådor en och en.
 
Jag kände på ett sånt "utdragsskafferi på IKEA.
Det kändes väldigt rangligt.
Och är förmodligen tungt att öppna/stänga när hyllorna är fullastade.

Jag har i stället vanliga dörrar på 60 cm skåpet.
Och tre fullutdragslådor. Det fungerar suveränt!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20221449/
0162361_PE317524_S3.JPG

OBS! Man måste byta gångjärn på skåpdörren.
 
Jag hade just ett sådant skafferiskåp som TS beskriver.
Funkade bra tills man lastade för tungt. Det blev som ett domino!
Alla hyllor utom den nedersta vek sig i fästena och rasade!
Vek tillbaks krokupphängningen och buntade fast med stripes! (y)
 
  • Gilla
lasseseger och 1 till
  • Laddar…
Kopparkullen skrev:
Jag hade just ett sådant skafferiskåp som TS beskriver.
Funkade bra tills man lastade för tungt. Det blev som ett domino!
Alla hyllor utom den nedersta vek sig i fästena och rasade!
Vek tillbaks krokupphängningen och buntade fast med stripes! (y)
Jag har ett sådant :)
Precis samma hände mig, så jag har "åtgärdat" problemet.
Men det är fantastiskt skönt att kunna dra ut hela skafferiet!
Nästa kök kommer få något liknande!
Utdragbara skafferier är suveräna, rymmer mindre men sällan man behöver slänga något som stått längst in..........
Inte svårt att bygga egen inredning om du känner för det.
 
  • Gilla
Smup och 1 till
  • Laddar…
Den typen av tillbehör finns i olika prisklasser. Att IKEA:s rangliga konstruktioner inte uppfyller de elementära kraven på funktionalitet vid belastning borde inte förvåna någon. Men att avfärda utdragbara/svängbara korgkonstruktioner är helt fel. PEKA är en priducent jag kan varmt rekommendera, och garantera att fulla backar med öl kan ställas in utan att några skenor börjar kärva, eller att det blir nedböjningar så att intilliggande köksfronter inte linjerar.

http://www.peka-system.ch/index.cfm?rub=40255
 
Jag har ett likadant utdragsskafferi med ungefärliga lådor som KnockOnWood visar i sitt inlägg.
Monterade detta i oktober 2003 och det fungerar perfekt fortfarande.
Har inte haft några bekymmer med detta skåp och det lastas tungt med mjöl och socker mm.
Dörren är fäst i 2 lådor och resten är utdragbara var för sig.
 
Micro, jag har "vanlig" skåpdörr som sitter på gångjärn.
1. Öppna dörren
2. Drag ut önskad låda

Men när man kan dra ut lådan helt är det fantastiskt vad mycket som får plats.
Och inget kan gömma sig längst in :)

(Under de tre lådorna är det perfekt plats för konsumpåsar med tomburkar, papper/tidningar samt några tomflaskor som skall till återvinningen.)
skafferi.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snart framme
  • Laddar…
Jag har ett liknande tredjepartsutdrag monterat i Metod högskåp. http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=60300080

Fungerar bra, men det känns lite tveksamt att fylla hyllorna med tunga glasburkar. Tror mest det beror på att jag inte monterade skåpbotten tillräckligt bra (den är ju inte gjord för att ta dragkrafter som ett fullutdrag ger.)
 
KnockOnWood skrev:
Micro, jag har "vanlig" skåpdörr som sitter på gångjärn.
1. Öppna dörren
2. Drag ut önskad låda

Men när man kan dra ut lådan helt är det fantastiskt vad mycket som får plats.
Och inget kan gömma sig längst in :)

(Under de tre lådorna är det perfekt plats för konsumpåsar med tomburkar, papper/tidningar samt några tomflaskor som skall till återvinningen.)
[bild]
Mina lådor är likadana..men jag kunde inte ha gångjärns dörr då mitt skåp står brevid en vägg och jag ville ha så liten passbit som möjligt mot väggen.
 
Micro skrev:
Mina lådor är likadana..men jag kunde inte ha gångjärns dörr då mitt skåp står brevid en vägg och jag ville ha så liten passbit som möjligt mot väggen.
Jag har lite bättre plats bredvid skafferiet (ritat köket själv :) ) så en 20 cm hylla passade bra.
Den är guld värd!
Där finns plats för kokböcker m.m., skärbrädor, brickor och en och annan Bag in Box längst ned :)

Passbit.jpg
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Micro, jag har "vanlig" skåpdörr som sitter på gångjärn.
1. Öppna dörren
2. Drag ut önskad låda

Men när man kan dra ut lådan helt är det fantastiskt vad mycket som får plats.
Och inget kan gömma sig längst in :)

(Under de tre lådorna är det perfekt plats för konsumpåsar med tomburkar, papper/tidningar samt några tomflaskor som skall till återvinningen.)
[bild]
Vet att det är en gammal tråd men tar en chansning. Är på jakt efter precis detta men hittar inte vart det finns.. IKEA verkar inte ha iaf och mina googlingar har inte gett nått. Så är det nån som vet vart man kan hitta sånt här?
 
Karotchi skrev:
Vet att det är en gammal tråd men tar en chansning. Är på jakt efter precis detta men hittar inte vart det finns.. IKEA verkar inte ha iaf och mina googlingar har inte gett nått. Så är det nån som vet vart man kan hitta sånt här?
Sent svar, men ...

Mitt kök är 90% IKEA.
Så skafferiskåpet med luckor, gångjärn och lådor är helt och hållet IKEA.
Det är byggt 2010 - 2011, men de borde väl ha liknande grejer nu tycker jag.

När vi satte in fullutdragslådorna i stället för hyllplan fick vi byta gångjärnen i dörren,
för att luckan inte skulle vara i vägen när man drar ut lådorna.
Du ser att det inte är samma gångjärn på övre och undre luckan.

Lycka till med köksbygget!

//KoW
 
Det stämmer bra att IKEA har denna lösningen. Men den är ganska svår att hitta; det gäller både i köksutställningen i varuhuset, på hemsidan och i ritverktyget på hemsidan. Man måste veta vad man letar efter. Lådmodellen kallas inre låda eller nåt i den stilen. Finns i olika storlekar, och kan döljas bak både skåpluckor och yttre lådfronter. Man monterar dessa lådskenor ett skruvhål längre in när det sedan är dags att sätta ihop köket. På så vis behöver man inte trixa med gångjärn osv.
Av en händelse råkade de ha denna smarta lådmodell i några av köken i utställningen på "vårt" IKEA-varuhus.
Smart, tänkte jag, den där lösningen vill vi ha! Man utnyttjar ju utrymmet i skåpen till max - "låda över låda" där det annars vore bara tomrum. Men - när jag sedan gick in i ritverktyget för att rita in lådorna, hittade jag inte igen lådmodellen. Fick be en av kökshjälparna att visa mig. Han gick in i högermenyn i ritverktyget, under "alternativ-anpassa..." Vet man inte om det, är det ju svårt att veta att såna innerlådor öht finns!

Lycka till med köket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.