J
S Skyscraper skrev:
Jag är övertygad om att de som fick kritiska kommenterar om den militärgröna tillbyggnaden raderade hade sluppit detta om de uttryckt sig mera diplomatiskt.


Tänk så här. Självklarheter för vissa men kanske inte för alla.

Din arbetskamrats fru har snaggat håret och du blir visad en bild och får frågan hur du tycker det ser ut.

Om man inte tycker det är snyggt kanske man kan säga "Jag tycker hon passade bättre i långt hår".

Man bör inte säga "Vad är det där för vidrig korsning mellan en igelkott och en badboll?!" eller liknande eftersom det kan uppfattas som sårande.
Fråga Chris Rock
 
Fairlane Fairlane skrev:
Någon visar ju upp sitt hus. Att du inte känner den individen personligen gör att det är helt ok att angripa på ett sätt som inte varit ok om du känt personen?

Om det är din åsikt så håller jag inte med. Jag tycker man kan respektera människor och deras känslor även om man inte känner dem.
Så bra, då respekterar du min reaktion på containerlådan som råkat sitta fast i ett hus.
Skulle självfallet säga samma sak till ägaren om vi träffades.
Den egna estetiska smaken finns ingen anledning att kritisera. Full respekt för att vi är olika, som tur är. Men att utsätta området och grannarna för detta spektakel, som mer ser ut som en konstnärs installation än ett bostadshus, det måste vi få ha synpunkter på. Oerhört mycket i detta forum handlar just om relationer till grannar. Så varför skulle det vara tabu just nu?
 
S Saxdaling skrev:
Så bra, då respekterar du min reaktion på containerlådan som råkat sitta fast i ett hus.
Skulle självfallet säga samma sak till ägaren om vi träffades.
Den egna estetiska smaken finns ingen anledning att kritisera. Full respekt för att vi är olika, som tur är. Men att utsätta området och grannarna för detta spektakel, som mer ser ut som en konstnärs installation än ett bostadshus, det måste vi få ha synpunkter på. Oerhört mycket i detta forum handlar just om relationer till grannar. Så varför skulle det vara tabu just nu?
Har du inte märkt att det inte är någon ide att fortsätta gagga om detta. Skapa ett eget forum med egna regler så kommer det kanske kännas bättre...
 
  • Gilla
TowaTei och 4 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Fråga Chris Rock
Håret växer ut. Containern står kvar. Avgörande skillnad .
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du inte märkt att det inte är någon ide att fortsätta gagga om detta. Skapa ett eget forum med egna regler så kommer det kanske kännas bättre...
Jag gaggar inte, bemöter bara dumma eller ologiska kommentarer.
 
S Saxdaling skrev:
Jag gaggar inte, bemöter bara dumma eller ologiska kommentarer.
Och dessa kommentarer riskerar att bli borttagna pga just reglerna!
 
engs
S Skyscraper skrev:
Jag är övertygad om att de som fick kritiska kommenterar om den militärgröna tillbyggnaden raderade hade sluppit detta om de uttryckt sig mera diplomatiskt.


Tänk så här. Självklarheter för vissa men kanske inte för alla.

Din arbetskamrats fru har snaggat håret och du blir visad en bild och får frågan hur du tycker det ser ut.

Om man inte tycker det är snyggt kanske man kan säga "Jag tycker hon passade bättre i långt hår".

Man bör inte säga "Vad är det där för vidrig korsning mellan en igelkott och en badboll?!" eller liknande eftersom det kan uppfattas som sårande.
“We must respect the other fellow's religion, but only in the sense and to the extent that we respect his theory that his wife is beautiful and his children smart.” - H.L. Mencken

Kanske kan ersätta religion med hus från detta klassiska citat, på detta forum.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Här är det ingen jag känner som visar upp sitt hus. Det är en kommersiell sida som visar upp ett hus för att få trafik. Då kan man inte förvänta sig samma hänsyn.

Samtidigt finns det ju kommentarer som är något konstiga. Som att man inte skulle acceptera om grannen byggde så. Det får man helt enkelt göra. Man har inte den makten över grannen.
Du har helt rätt när det gäller varför någon visar upp sitt hus.
Samtidigt har du fel när det gäller att acceptera eller inte. Om jag vore grannen skulle jag absolut inte acceptera bygget oavsett om jag inte lyckats få bygget stoppat. Att acceptera är inte samma sak som att tvingas till något. I en demokrati måste alla finna sig i vad majoriteten har bestämt. Men det betyder inte att man accepterar alla beslut..
 
Fairlane
S Saxdaling skrev:
Så bra, då respekterar du min reaktion på containerlådan som råkat sitta fast i ett hus.
Skulle självfallet säga samma sak till ägaren om vi träffades.
Den egna estetiska smaken finns ingen anledning att kritisera. Full respekt för att vi är olika, som tur är. Men att utsätta området och grannarna för detta spektakel, som mer ser ut som en konstnärs installation än ett bostadshus, det måste vi få ha synpunkter på. Oerhört mycket i detta forum handlar just om relationer till grannar. Så varför skulle det vara tabu just nu?
Jag respekterar din åsikt.
Jag hoppas du respekterar reglerna som finns på forumet, annars kan du skapa ett eget forum med egna regler.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag respekterar din åsikt.
Jag hoppas du respekterar reglerna som finns på forumet, annars kan du skapa ett eget forum med egna regler.
Nja, inte riktigt.

Detta är Special Regler som gäller just där folk vill ha konstruktiv kritik för sina alster. Anmäler då dessa Daniel 8s inlägg som för argelse väckande så blir dom osynliga och en kommen tar förklarar varför.

Kan man inte an passa sej till detta år det väl bara att skriva kritik i forums delen om Bygga Hus.

Inte så stort problem då ju.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Det kanske är dags att starta en tråd om hur extrema eller utmanade arkitektritade hus eller tillhyggen får lov att vara?
Med tanke på hur svårt det kan vara att få bygga annorlunda eller ändra detaljer på befintliga hus så har jag svårt att förstå ”rättsläget”.

Eller varför inte en redaktionell artikeln (men då utan bildmaterial från artiklar och medlemmar)
mer inriktad regelverket, stadsarkitektens roll och makt?

Min teori är att… men det här är fel ställe…
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vet inte riktigt men om jag hade haft över 25 000 inlägg som Daniel 109 så hade jag i alla fall tyckt det va okej ifall några gallrades bort.
 
Beror väl också på när o hur, om det helt plötsligt står typ 3 meddelanden kvar i en tråd som var episkt OT och moderator skrivit ”har rensat i tråden” då behöver man ju inte bli aggro om man blivit censurerad. Är det specifikt ett meddelande man blivit av med så kan det ju vara så att den moderator som läste det uppfattade det som hårdare i tonen än den som skrev det. Dom gånger jag fått något borttaget har det nog uteslutande varit då jag ifrågasatte rimligheten i att överhuvudtaget göra det TS vill ha hjälp med. Personligen tycker jag det är högst relevant att ifrågasätta hela idén (sparar både tid o pengar) men vet att det är emot reglerna. O nej har inte skrivit att TS är dum i huvudet eller borde söka hjälp av någon i vit rock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.