Inte riktigt samma sak, men grannen klippte ner vår häck rejält för några år sedan. Vi upptäckte detta när vi kom hem från semestern och var inte nöjda.
Hyfsat sur knackade jag på och frågade vad som hänt med häcken.
De förklarade att någons föräldrar varit husvakter och blivit ombedda "att ta några pinnar på häcken", något som musstolkats till "klipp ner den en halvmeter".

Då fanns det inget mer att bråka om, det var ett misstag och häcken växte upp igen.

För att förtydliga, jag menar inte alls att det är samma sak, utan att dialog och att ta obekväma samtal direkt är viktigt.

För vår del har detta inte överhuvudtaget påverkat grannsämjan.
 
  • Gilla
Artemisia och 7 till
  • Laddar…
Grannen klippte min syrenhäck med buskröjaren. Det fungerar det med.
 
Vad sade grannen när ni pratade med honom om vad som hänt?

Har ni inte pratat med honom än?
Då är det kanske där ni skall börja i stället tycker jag.
 
  • Gilla
Classe73 och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker mer en bild på vägen i sin helhet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nissens
A Annie Hansen skrev:
Bonde (granne) har utövat skadegörelse på vår mark. Bonden har vandaliserat och förstört plantering, bland annat flera gamla syrener, som stått flera meter inne på vår tomt.

Dessutom har han med en stor maskin slitit de nedre grenarna på flera granar, så att de riskerar att få sjukdomar på de ställen där de slits av. Vi sågade av en del av de nedre grenarna själva, men på ett sådant sätt att trädstammen inte skadas.

Vad kan man göra när en granne utövar autonomi långt inne på vår tomt genom att ta bort eller förstöra växtligheten i ett 2-3 meter brett bälte längs skiljelinjen.

Annie Hansen
Hur stor ekonomisk skada rör det sig om? Knappt mätbar om du frågar mig…
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Granne sommarstugeägare (dvs Annie Hansen) har inte skött sina buskar, träd och växter utan låter dessa växa hejvilt.
Anklagar väghållare för vandalisering.

En annan tolkning av verkligheten.
Så då är det ok att väghållaren tar friheten att "röja upp" flera meter in på TS tomt?

/Krille
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Frågan är ju om det är flera meter in på TS tomt.uppenbarligen var ju i alla fall delar av växtligheten utanför tomten.
 
K Krille4 skrev:
Så då är det ok att väghållaren tar friheten att "röja upp" flera meter in på TS tomt?

/Krille
Nu är det ju långt ifrån fastslaget att det i detta fall är "tomt" som väghållare varit inne på.

Generellt svar är att väghållare har stora friheter att röja vid sidan av själva vägen så svar är att oftast helt ok juridiskt att väghållare röjer flera meter vid sidan om själva vägen.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nja, stora friheter det beror på.

När det gäller allmän väg, alltså statlig eller kommunal väg som finns där med vägrätt enligt väglagen så finns stora friheter inom vägområdet.

Men för enskilda vägar är friheterna inte stora. Vägområde är t ex ingen term som där reglerar några juridiska rättigheter för väghållaren. T ex en vägförening har ingen rätt att röja för vägens drift utanför sin väganläggning. Inte heller har man rätt att ta ned träd och liknande utöver vid själva utförandeskedet, man får kontakta markägaren för detta.

51 § anläggningslagen ger Lantmäteriet möjlighet att besluta om upplåtelse om en rätt att röja träd, buskar eller annan växtlighet för en fastighet som enligt anläggningslagen har fått rätt att använda en väg, om det behövs med hänsyn till trafiksäkerheten. Men då ska ett myndighetsbeslutet om detta officialservitut också belasta TS fastighet. Det finns alltså ingen generell rätt att rocka loss på markägares växtlighet bara för att man är väghållare för en enskild väg.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Om man ska svara specifikt vad som gäller för ts behövs mera information, speciellt utifrån att ts själv hittat detaljer som visar att viss växtlighet inte alls varit på ts fastighet.

Sedan har jag väldigt svårt för vissa inlägg med enbart nedsättande kommentarer, de tillför inget!👎
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, stora friheter det beror på.

När det gäller allmän väg, alltså statlig eller kommunal väg som finns där med vägrätt enligt väglagen så finns stora friheter inom vägområdet.

Men för enskilda vägar är friheterna inte stora. Vägområde är t ex ingen term som där reglerar några juridiska rättigheter för väghållaren. T ex en vägförening har ingen rätt att röja för vägens drift utanför sin väganläggning. Inte heller har man rätt att ta ned träd och liknande utöver vid själva utförandeskedet, man får kontakta markägaren för detta.

51 § anläggningslagen ger Lantmäteriet möjlighet att besluta om upplåtelse om en rätt att röja träd, buskar eller annan växtlighet för en fastighet som enligt anläggningslagen har fått rätt att använda en väg, om det behövs med hänsyn till trafiksäkerheten. Men då ska ett myndighetsbeslutet om detta officialservitut också belasta TS fastighet. Det finns alltså ingen generell rätt att rocka loss på markägares växtlighet bara för att man är väghållare för en enskild väg.
Friheten för väghållare att röja upp på sin egen mark är mer än omfattande.

Mitt svar var att generellt är Friheten stor.
Inte att Friheten är total.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
lunnabo lunnabo skrev:
Friheten för väghållare att röja upp på sin egen mark är mer än omfattande.

Mitt svar var att generellt är Friheten stor.
Inte att Friheten är total.
Jag tänker bara på att man får vara lite försiktig med kommunikationen här. Jag har noterat att det finns en sorts utbredd tro bland många skribenter att så fort någon jeppe nämner ordet "vägområde" så är det som ett magiskt lösen för att få rätt skövla annans träd och buskar. Och så är det ju inte vad gäller enskilda vägar.

Hur många trådar har vi inte haft om stackars villaägare med enskild väg utanför fastighetsgränsen där nån okunnig vägförening tror sig ha makt över deras trädgård/tomt/fastighet?
 
Redigerat:
  • Gilla
FreQa och 8 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Så då är det ok att väghållaren tar friheten att "röja upp" flera meter in på TS tomt?

/Krille
komunen gjorde så på mina vägar varje vår
 
lunnabo lunnabo skrev:
Friheten för väghållare att röja upp på sin egen mark är mer än omfattande.

Mitt svar var att generellt är Friheten stor.
Inte att Friheten är total.
På sin egen mark/fastighet är det nog ingen som ifrågasätter att väghållaren röjer. Frågan är om väghållaren har rätt att även röja flera meter in på någon annans fastighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.