ClasseClas ClasseClas skrev:
Ska man livförsäkra sitt husdjur?
Det räknade jag lite på vid senaste förnyelsen, kalkylen gick inte ihop för det försäkringsbelopp vi hade (17000).
 
Chattade direkt med Agria och fick följande svar:

Skärmdump av en chattkonversation med Agria Djurförsäkring på en mobiltelefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en chattkonversation med Agria kundtjänst gällande kattförsäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Chattade direkt med Agria och fick följande svar:
Ojdå. Jag hoppas att du får samma svar om du behöver utnyttja försäkringen. Skriv ut detta på en laserskrivare och spara ihop med försäkringen så att du har det dokumenterat!!!!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det går att be uppfödaren om stamtavla i efterhand. Fast då blir hen avstängd från förbundet, det är inte tillåtet att sälja oregistrerad avkomma. Fast hen kanske redan är utesluten eller aldrig varit med? Så trist med BYB (Back Yard Breeders) som låtsas sälja raskatter på det här viset, rena rama lurendrejeriet....
Jag tror inte hon har låtsats nånting, hon har 2 renrasiga katter som hon fått ungar från och sålde en sån till mig. Jag anser mig inte lurad, vi ville ha denna rasen för att de är fina och trevliga katter, men vi ska inte använda honom för avel eller utställning så stamtavla har ingen betydelse för oss.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det närmaste ett sådant argument jag varit är att jag undrar lite varför så få verkar ifrågasätta kostnaden för försäkring och kanske utan större kalkyl ser det som något självklart.
Jag tror det beror på att det inte bara är en ekonomisk fråga.

Kör du utan försäkring kommer du vid minsta lilla ingrepp få ställa dig frågan om det är värt 35000kr att få djuret reparerat. Mycket pengar för många som tvingas göra ett val som är tråkigt att göra. Betala eller låta en familjemedlem somna in.

Har du försäkring rör det sig oftast om helt andra nivåer på pengar som ska betalas och du slipper därför valet.

Om du går plus eller minus på 15 års sikt är vid detta tillfälle inte helt relevant. Om det ändå är så att djuret bara är en ekonomisk transaktion för dig, kanske det är bättre att köpa en ny skruvdragare eller ett par skor.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
Med tanke på att det ofta räcker med att gå in genom dörren hos veterinären en gång per år för att det ska kosta mer än försäkringen tycker jag absolut det är värt det. Vi (eller kanske hunden?) har haft lite oflyt senaste året och har nog fått ut ersättning 3-4ggr premien iallafall. Även vi har nu lämnat Agria för att gå till ManyPets där vi kommer ha 0 fast självrisk och bara en självrisk per år. Har vi ett likadant år till kommer vi spara många lappar på det :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror det beror på att det inte bara är en ekonomisk fråga.
För mig är valet av försäkring eller inte enbart en ekonomisk fråga som inte på något sätt påverkar den vård mina djur får!

Men jag tror att du sätter huvudet på spiken och det är väl lite där mitt ifrågasättande kommer från, alltså att beslut om djurförsäkringar kan få rationella människor att fatta strikt ekonomiska beslut på kanske inte helt rationella grunder.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har för mig att vi bara fick uppge vad vi betalt för hunden när vi tecknade försäkring, ju dyrare djur desto dyrare livförsäkring? Så vi visade aldrig något kvittot vad jag minns.

På katten skippade vi nog livförsäkringen helt tror jag, då det ändå blir som att man delbetalar ”inköpspriset” över en viss tid.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har för mig att vi bara fick uppge vad vi betalt för hunden när vi tecknade försäkring, ju dyrare djur desto dyrare livförsäkring? Så vi visade aldrig något kvittot vad jag minns.

På katten skippade vi nog livförsäkringen helt tror jag, då det ändå blir som att man delbetalar ”inköpspriset” över en viss tid.
Jag har fått skicka in kopia på kvittot när jag har fått ut livvärdet.
 
richardtenggren
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har fått skicka in kopia på kvittot när jag har fått ut livvärdet.
Vår hund lever ju ännu, så kanske är först då man vill få ut dessa de efterfrågar kvitto.
Så här i efterhand skulle vi aldrig tecknat livförsäkring då det rör sig om så pass lite pengar. :)

Edit: Vi har alltså både hund- och kattförsäkring, men på katten valde vi bort livförsäkringen. På hunden har vi nog detta, vet inte om vi kan ta bort den i efterhand :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det går inte att jämföra en kattförsäkring med en försäkring på hus, bil eller cykel. Som har nämnts flera ggr i tråden blir husdjuret som en familjemedlem så det ska nog mer liknas vid en privat sjukförsäkring. Om en katt kostar en krona, 1000 kr eller 10000 kr är det ju inte rationellt att vårda den för långt större belopp. Men av humanitära (fast det torde vara ett annat ord för djur som jag inte kan) skäl får djuret vård. Hade din cykel som du köpt för 5000 kr blivit sliten och behövt repareras för 10000 kr efter några år hade du köpt en ny, och ingen försäkring hade täckt reparationerna. Med katter resonerar ägarna annorlunda och då blir försäkringen också dyr. Sjukvården för oss människor är också dyr men går på skatten .

Försäkring är alltid en dålig affär sett över lång tid eller ett större kollektiv (om du tex är en galen katt-tant med flera dussin katter:D). I fallet djurförsäkring så tror jag det är ett stort (över)utnyttjande av försäkringen, kanske inte av dig men av andra som försäkrat sina djur. Detta driver upp premien och du måste utnyttja försäkringen lika mycket för att ”tjäna” på den.

Hur ser en djurägande bonde på försäkring och vård av djuren? De har ju ofta många djur, så i någon mån jämnas risken ut. Om en ko blir sjuk, tar bonde kostnaden utan försäkring? Är det vanligt att avliva istf att vårda om det inte är hund eller katt?

hur ser det ut för med tex hamstrar och marsvin som är mer kortlivade och billigare att köpa (tror jag)?
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga, när det gäller försäkringar, att man ska försäkra det man inte har råd att ersätta eller hantera ekonomiskt. Man ska ju inte bara gemensamt betala för de kostnader som alla andra försäkringstagare har utan även för försäkringsbolagets vinst PLUS alla anställdas kostnader som ska hantera alla ärende osv osv.

När man läser inser man även hur olika folk värderar sina husdjur. Om man är beredd att gemensamt betala för att någon anser just SIN katt vara värd hundratusentals kronor i vård för skador eller sjukdomar som har väldigt låg chans att lyckas så kan man ju försäkra sitt husdjur.

En sak man ska ha klart för sig är att totalkostnaden stiger om man har försäkring. Eftersom "någon annan" betalar så ifrågasätter kunden inte på samma sätt (trots att man får stå för självrisken). Folk är så nöjda med att de minsann bara fick betala 3000 i självrisk när det egentligen kostade 30 000!

Mitt råd är att 1. ta en titt på villkoren, beloppsgränser osv. 2. ta reda på vad försäkringen kommer kosta under den tid du vill försäkra (det blir ju förstås dyrare och dyrare när katten blir äldre vilket de inte skriver dig på näsan), 3. Betala försäkringen eller lägg undan samma summa på olyckskontot. (om du inte har ekonomisk marginal ändå).
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det räknade jag lite på vid senaste förnyelsen, kalkylen gick inte ihop för det försäkringsbelopp vi hade (17000).
Samma här. Jag skippade livdelen som vi hade med från början när vi tecknade försäkring.
 
Alfredo Alfredo skrev:
För mig är valet av försäkring eller inte enbart en ekonomisk fråga som inte på något sätt påverkar den vård mina djur får!

Men jag tror att du sätter huvudet på spiken och det är väl lite där mitt ifrågasättande kommer från, alltså att beslut om djurförsäkringar kan få rationella människor att fatta strikt ekonomiska beslut på kanske inte helt rationella grunder.
Jag håller helt med Mathias S. Med försäkring har man (även med en ekonomi utan stora buffertar) bestämt att husdjuret ska få vård om det blir sjukt. Då kan vem som helst i familjen åka in till veterinären om nåt händer och säga "fixa" (även om självrisken faktiskt är rätt hög...).

Om man väljer att köra oförsäkrat så måste man hela tiden ta ställning till detta och med mycket känslor inblandat så kan man hamna i irrationella beslut. Antingen avlivar man djuret för lättvindigt eller så använder man hela familjens budget för att rädda djuret.

För en bil är det lite enklare. Där har jag räknat att om bilens värde är så lågt att de ändå löser in bilen och att jag har råd att förlora de pengarna så kan man köra utan vagnskada...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.