Team inte nödvändigt att försäkra, i alla fall inte om man har en generellt frisk ras. Jag fattar att det också är på individnivå men det är skillnad på en fralla och en jack russell tex. Djurförsäkringar måste vara de mest värdelösa och dyraste försäkringar som finns? Utöver självrisk ska du betala en rörlig självrisk. Sen ska man aldrig vara säker på att den faktiskt gäller för det du behöver söka för. OBS OBS att man måste ha råd att inte ha försäkring såklart! Jag tycker inte det är en stor grej att punga ut 20 000 för en akut op. Med tanke på premie+självrisk+Rörlig självrisk kommer du rätt snabbt upp i de summorna. Men har man inte de pengarna på ett bräde är det en annan fråga.

Hade min förra hund oförsäkrad. Fick göra två akuta op (livmoder och nåt som fastnat i tarmen), en artrosutredning, ett antal besök pga svullet öra och lite annat smått och gott. Hon var mycket frisk när hon var ung, allt detta hände de sista fem åren. Hade ändå inte varit billigare med försäkring totalt sett. Men å andra sidan är det inte som att vet föreslår att de ska behålla din hund några dygn efter op när de vet att den är oförsäkrad, så notan blir förmodligen inte lika saltad.

För skojs skull har jag dock min nya hund försäkrad. Kände mig mest pressad pga ny valp och föll för trycket, men funderar på att säga upp den snart.

Med ovan sagt är 20 000 kr inte kaffepengar för mig, jag har en högst ordinär inkomst. Tycker däremot det är en högst överkomlig summa för att akut operera min bästa vän.
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Minns du hur du styrkte inköpskostnaden? Brukar man skriva köpekontrakt? Jag missade den biten trots att kattskrället kostade femsiffrigt... :oops:
Priset rapporterades in av säljaren i samband med att jag tecknade försäkringen. Annars har jag ett köpekontrakt - fick inte du det när du köpte raskatt för 12 000? :)
 
elpaco elpaco skrev:
Priset rapporterades in av säljaren i samband med att jag tecknade försäkringen. Annars har jag ett köpekontrakt - fick inte du det när du köpte raskatt för 12 000? :)
Nej, här har nog allt skett inofficiellt, inget kontrakt. Det är en raskatt, men han har ingen stamtavla och räknas därmed som en huskatt...
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nej, här har nog allt skett inofficiellt, inget kontrakt. Det är en raskatt, men han har ingen stamtavla och räknas därmed som en huskatt...
Ah ok men då får du väl ordna med ett litet kvitto i efterhand? Det kan väl inte vara så stort om det var en vänskapspryl?
 
elpaco elpaco skrev:
Ah ok men då får du väl ordna med ett litet kvitto i efterhand? Det kan väl inte vara så stort om det var en vänskapspryl?
Vänskapspryl var det direkt inte, men ja jag borde nog be om detta.
 
Karlia
2/3 katter är försäkrade (eller om det är 1/2, dottern tog ju en).

Äldsta katten är medvetet utan, hon avskyr att bli handskad med, hatar att vara instängd, hatar att åka bil (blir ibland så stressad att hon får diarré i bilen). Hon blir vaccinerad, hon har fått tänder borttagna, hon är chippad och kastrerad. Men det är inte realistiskt att tro att hon skulle kunna leva med daglig medicinering eller med ett brutet ben. Förra sommaren höll jag henne inne en vecka efter att hon gjort illa ett ben, livslusten övergav henne, hon slutade tvätta sig och kissade inne.

De andra två är mer anpassningsbara, jag valde att börja med försäkring eftersom det kan vara svårt att skaffa i efterhand.
 
elpaco elpaco skrev:
Ah ok men då får du väl ordna med ett litet kvitto i efterhand? Det kan väl inte vara så stort om det var en vänskapspryl?
Nu är köpekontrakt skrivet och signerat av både säljare och mig. Gick smidigt och bra, känns bra. Tack för att du påminde mig om detta. (y):rofl:
 
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast ingen verkar räkna på priset för att kanske under 50 år ha ett par husdjur försäkrade....
Jag gjorde ju det? Och det går ungefär på ett ut. Självklart blir det en liten kostnad totalt sett, det är ju inte välgörenhet försäkringsbolagen bedriver. Utan just som jag sade, en form av kostnadsutjämning, du betalar lite varje månad istället för allt på en gång, och dessutom slår du dig ihop med ett gäng andra och delar med dig till dem.

Det är liksom det som är hela grejen med försäkringar. Så dina argument för att inte ha försäkring är väldigt ihåliga, du slår in en vidöppen dörr.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Så dina argument för att inte ha försäkring är väldigt ihåliga, du slår in en vidöppen dörr.
Innan detta inlägg har jag skrivit nio andra i tråden. Kan du citera mig när jag i något av dessa argumenterar för att man inte ska ha försäkring? Jag skulle uppskatta om du inte påstår att jag skrivit sådant jag inte skrivit!

Det närmaste ett sådant argument jag varit är att jag undrar lite varför så få verkar ifrågasätta kostnaden för försäkring och kanske utan större kalkyl ser det som något självklart. Om dörren du refererar till vore så "vidöppen" tycker jag det är konstigt att inte fler räknar på detta. Jag har även skrivit "När det gäller djurförsäkring är jag mer tveksam" och det betyder precis det som står, att jag är tveksam om djurförsäkring är lämpligt.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Minns du hur du styrkte inköpskostnaden? Brukar man skriva köpekontrakt? Jag missade den biten trots att kattskrället kostade femsiffrigt... :oops:
Om man köper raskatter med stamtavla får man alltid ett kontrakt! Annars är det en vanlig blandraskatt/huskatt. De senare går inte att få försäkring på värdet på, endast sjuk- och olycksfallsförsäkring.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om man köper raskatter med stamtavla får man alltid ett kontrakt! Annars är det en vanlig blandraskatt/huskatt. De senare går inte att få försäkring på värdet på, endast sjuk- och olycksfallsförsäkring.
Jaha är det så? Han har ingen stamtavla och är därmed en huskatt, men hans föräldrar har stamtavlor så han är renrasig. Får kolla upp detta med försäkringsbolaget då. Tack för info!
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Han har ingen stamtavla och är därmed en huskatt, men hans föräldrar har stamtavlor så han är renrasig.
Jag kan inte mycket om stamtavlor och raskatter men det där låter som något du borde reda ut med uppfödaren/säljaren. I min värld är en kattunge efter två renrasiga föräldrar också renrasig men så enkelt är det kanske inte?

Eller har föräldrarna olika ras?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jaha är det så? Han har ingen stamtavla och är därmed en huskatt, men hans föräldrar har stamtavlor så han är renrasig. Får kolla upp detta med försäkringsbolaget då. Tack för info!
Det går att be uppfödaren om stamtavla i efterhand. Fast då blir hen avstängd från förbundet, det är inte tillåtet att sälja oregistrerad avkomma. Fast hen kanske redan är utesluten eller aldrig varit med? Så trist med BYB (Back Yard Breeders) som låtsas sälja raskatter på det här viset, rena rama lurendrejeriet....
 
Jag fick frågan när vi var hos veterinären med vår sköldpadda om hon var försäkrad. Har inte reflekterat över att vi skulle ha det innan och det var första veterinärbesöket i hennes 36-åriga liv. Förmodligen har vi gått plus på att inte ha försäkring. Även om det var surt att betala cirka 5000 kr för undersökning, inkl röntgen och provtagning, samt antibiotika. Inte helt lätt att en hel vinter tvinga i en sköldpadda antibiotikatabletter för övrigt..
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan inte mycket om stamtavlor och raskatter men det där låter som något du borde reda ut med uppfödaren/säljaren. I min värld är en kattunge efter två renrasiga föräldrar också renrasig men så enkelt är det kanske inte?

Eller har föräldrarna olika ras?
Den blir renrasig om man är med i en SVERAK-ansluten kattklubb och skickar in ansökan om stamtavlor. Gör man inte detta är katterna oregistrerade och därmed per definition inte raskatter. Det går inte att ställa ut dem, och det går inte att registrera kattungar efter dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.