Hej jag ska lägga pulpettak med 7-8 graders lutning med underlagspapp och ytpapp.
ska underlagspappen ha synliga spikar (asfaltklister och spik) eller osynliga spikar (bara asfaltklister)?

Mikael_L
Ett bra tips är att noga läsa och följa instruktionerna för just den produkten du väljer. :)

Men jag har för mig att det är OK med synlig spik i underlagspappen men att det ska vara dold spikning i ytpappen. Men jag är inte så kunnig i detta område, egentligen.

Jag la Trebolit underlagspapp och där ska spikarna spikas genom båda lagren, alltså synligt. Den hade klisterremsa och skulle inte limmas i skarvarna.

Finns det nån anledning att spika igenom båda lagren? Det är krångligare att lägga taket och resultatet blir sämre. Varför ens fundera på det?

Andledningen är väl att underlagspappen sitter fast säkrare mot råsponten så inte vinden kan rycka loss den.
Det får bli synlig spik och asfaltkister på underlagspappen och enbart klister på ytpappen map synliga spikar.
Jag använder också byggmax trebolit underlagspapp (klistret finns redan på rullarna utom vid vertikala skarvar)
(ytpappen blir glaciär 141 för ner till 3 graders lutning) Tackar

andersmc skrev:
Finns det nån anledning att spika igenom båda lagren? Det är krångligare att lägga taket och resultatet blir sämre. Varför ens fundera på det?
Jag tycker det är enklare att spika än att klistra fast underlagspappen. Mycket enklare. Sen är man gode säker på att den sitter, klistrar man kan det ju släppa om det inte fäster.

snubben11 skrev:
Andledningen är väl att underlagspappen sitter fast säkrare mot råsponten så inte vinden kan rycka loss den.
Det får bli synlig spik och asfaltkister på underlagspappen och enbart klister på ytpappen map synliga spikar.
Jag använder också byggmax trebolit underlagspapp (klistret finns redan på rullarna utom vid vertikala skarvar)
(ytpappen blir glaciär 141 för ner till 3 graders lutning) Tackar
Mell skrev:
Jag tycker det är enklare att spika än att klistra fast underlagspappen. Mycket enklare. Sen är man gode säker på att den sitter, klistrar man kan det ju släppa om det inte fäster.
Nu vet jag inte vilka slags papp ni använder och vilka instruktioner som finns till dem (jo, förresten, Trebolit vet jag hur den funkar). Men alla slags papp jag har lagt så spikar man fast det undre lagret. Det lagret har en klisteryta som är vänd uppåt. Sedan tar man nästa lager, som har en klisteryta vänd neråt, och trycker fast den, klister mot klister. Pappen sitter bom fast, skarven blir permanent hopklistrad, man kan inte få väck pappen eller ta isär skarven på något sätt. Pappen själv går sönder dessförinnan. Dessutom blir skarven helt vattentät.

Klistret ska alltså inte vara mot taket (utom den första våden, som klistras mot fotplåten). Man klistrar papp mot papp.

Jag har heller aldrig använt någon papp som inte haft en tydlig, illustrerad läggningsinstruktion på insidan av omslagspappen.

Vad spelar det för roll om man spikar genom båda lagren som instruktionen säger? Skarven är ju tät hur som helst som du säger.
Läckage genom spikar hör till ovanligheten. Har själv haft ett skärmtak med endast ytpapp som var spikat genom båda lagren i skarvarna, det läkte på fem ställen och inget av dessa var genom nån spik.
Att spika genom båda lagren i en klistrad skarv i underlagspappen borde göra skarven ännu omöjligare att få isär och säkrare. På det en ytpapp som är själva skyddet för taket.

Följ instruktionen så blir det rätt, det har lagts papptak i många år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.