LoweW
Detta förslaget känns väl lite tandlöst i och med att om man ska installera avlopp/vatten så behövs ändå bygganmälan?

Boverket säger att "Ett komplementbostadshus är en byggnad som är inredd som en självständig bostad." Men vilken självständig bostad har inte tillgång till avlopp eller vatten?

Jag ser inte riktigt meningen med det annat än om man har ett garage med allt indraget redan och bara vill få det omklassat till en bostad?
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Fattar inte riktigt upplägget. Gäller detta alltså även bygge av attefallshus? och i så fall bara om de byggs som komplementbostadshus (utan VA)?
 
Claes Sörmland
Utdrag:

Svensk text om anmälningsplikt vid byggnadsåtgärder, förenklad process, byggnadsnämndens roll, förhandsprövning.

D v s man kan först anmäla att bygga ett attefallshus som t ex förråd eller gästhus och när man väl har fått slutbesked så ändrar man det till ett komplementbostadshus utan att göra en anmälan.
 
  • Gilla
  • Älska
surfarn och 2 till
  • Laddar…
Men "uppförande av ett komplementbostadshus" låter för mig som att jag får bygga ett sådant utan bygganmälan.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Men "uppförande av ett komplementbostadshus" låter för mig som att jag får bygga ett sådant utan bygganmälan.
Det vore ju enklare om de hade planerat att avskaffa bygganmälan helt eller i alla fall ändrat det så att startbesked aldrig ges för en bygganmälan utan det är en ren anmälan och sen får byggnadsnämnden göra vad de vill av den informationen. Endast om byggnadsnämnden förelägger den som inger anmälan att inte genomföra åtgärden genom förbud (inom 4 v) så stoppas den.
 
  • Gilla
sin och 4 till
  • Laddar…
Som det är formulerat nu, låter det ju som att om jag bygger en vedbod som attefallshus, så måste jag göra bygganmälan, men bygger jag ett bostadshus som attefallshus, så skulle jag inte behöva anmäla, märkligt.
 
H hempularen skrev:
Som det är formulerat nu, låter det ju som att om jag bygger en vedbod som attefallshus, så måste jag göra bygganmälan, men bygger jag ett bostadshus som attefallshus, så skulle jag inte behöva anmäla, märkligt.
Varför skulle du behöva göra anmälan om du bygger det som vedbod? Du har väl varken behov av vatten,avlopp eller mekanisk ventilation i vedboden.
 
Claes Sörmland
Det verkar som att planen är att anmälan blir kvar precis som för attefallsbyggnader, d v s den tekniska delen ska anmälas. Det som inte ska anmälas är ändamålet med byggnaden, komplementbostadshus:

En textutdrag på svenska, diskuterar förslag om bygglov och planbestämmelser relaterade till bygglagstiftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rätt logiskt egentligen.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
U
Så man kommer söka bygganmälan för ett attefallshus oavsett vad byggnaden skall nyttjas till. Vilket gör att handikappanpassning, isoleringskrav och andra mer detalj-tekniska aspekter inte handläggs.

Sen får man göra anmälan för anslutning till avlopp osv. men det är ju inget ovanligt. Det får man ju göra även för andra saker. Typ ny påkoppling för dagvatten eller utökning av fler badrum mm.

Låter ändå vettigt. Då det endast är en komplement till ett redan befintligt bostadshus.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[…] i alla fall ändrat det så att startbesked aldrig ges för en bygganmälan utan det är en ren anmälan […]
Ändrat tillbaka, menar du väl? :)

När vi lät installera en braskamin i ett hus i slutet av 1990-talet (1999, faktiskt; party like it is), behövde vi bara tala om att vi gjorde det. Det kallades då för bygganmälan. Eventuellt behövde vi berätta lite om vad som skulle göras, men jag minns inte detaljerna om det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Någotsånär rimligt att man behöver få tillstånd för att installera avlopp och vatten, men ventilation? Hur påverkar en ventilationsinstallation någon annan än husbyggaren?
 
R
P pmd skrev:
Någotsånär rimligt att man behöver få tillstånd för att installera avlopp och vatten, men ventilation? Hur påverkar en ventilationsinstallation någon annan än husbyggaren?
Det kan påverka en eventuell hyresgäst tänker jag..
 
P
Javisst. Både avsaknad av ventilation och installerad ventilation kan påverka en hyresgäst, eller faktiskt vem som helst som bor i huset.

Hurså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.