holmberg87 skrev:
Inte illa! Får man fråga vad du betalade för stenen?

Vet du hur kistorna ser ut i botten? Eftersom stenarna är ganska små kanske du får lägga i lite extra stockar i botten så stenarna inte ramlar igenom:)
Min kista var ganska gles i botten men jag fyllde med rejäla stenar först, och avslutade med att fylla hålrummen med sten i din storlek.

Väldigt sugen på att beställa ett lass sten när jag lser den här tråden. Ska fälla granar till helgen för att bygga en till kista :)
När jag frågade efter pris på stenen så sa han ca 2000 per lass. Det skulle vara ca 12 ton. Nu var det 18 ton så det stiger väl en del.

Jag får bygga egen botten i kistorna. tänkte använda 95*95 reglar i botten eventuellt i 2 varv åt vartannat håll. Sen hamnar det väl ca 1,5 till 2meter sten ovanpå så det borde vara lugnt.

Igår körde jag ner 2,25 m3 ungefär, det gick väldigt bra. Kälken rymmer 0,25 kubik.

Utan bilder har inget hänt.
20160302_172532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Mathias
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Härligt jobbat! Ser riktigt smidigt ut att frakta stenen på det där viset!
Nu väntar man med spänning på kistorna och mer bilder hehe ;)
 
Hej!

14,5 kubik, 18 ton, ca 60 lass med snöskotern så är stenen transporterad ner till sjön.

Ryggen är hel, skotern hel så allt är frid o fröjd.

Bildbevis
20160305_163411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ca 10 kubik sten när kortet togs.

20160306_152032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt framför vedboden.

//Mathias
 
Bra jobbat (y)
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Man skulle nästan ha varit på studiebesök nånting, kanske hjälpa till att bära 1 eller 2 stenar:)
Ska ju som sagt ge mig på nått liknande framövers..
 
Imponerande arbete! Nu vet jag vad som väntar mig.. Ska fylla min nästa kista på samma sätt som du den här gången och spara in lite på grävmaskinskostnader:)
 
hej!

Kistorna beställda blir tre stycken.

ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


måtten på kistorna blir 2,5*2 meter.

//Mathias
 
Grymmt! Det där kommer bli en rejäl brygga när den är klar. Tror du att stenen räcker?
Ta gärna bilder när kistorna kommer, jag är väldigt nyfiken på hopsättningen och hur dom är byggda.
Var det lång leveranstid?
 
Leveranstiden är 3-4 veckor.

Det är förborrade hål för gängstängerna. Sen så tänkte jag förstärka upp hörnen med 95*95 stolpar.

//Mathias
 
Skönt, då blir det en ganska lätt montering! Jag tycker det är trevligare med lite runda hörnstolpar så jag valde byggtimmer till hörnstolpar. Samma som din stenkista är byggd utav.
Hur har du tänkt fästa "golvet"?
 
Redigerat:
Tänkte du på 95*95 reglarna som stenarna ska ligga på?

Tror att jag drar fast dem med fransk träskruv alternativt att jag
använder gängstängerna och fäster dem i det understa varvet.

//Mathias
 
holmberg87 skrev:
Tror du att stenen räcker?
Hej!

Jag tror att stenen räcker. Gissar på att de två yttre kistorna måste fyllas ca 1,5 meter. Vilket ger 15 kubik sten. sen så kommer det i lite reglar (botten) också. Sen så har jag lite mer sten liggande på stranden och på något fler ställe på gården. så jag tror att det räcker.

Jag har kört ner ca 14,5 kubik nu.

Om det inte räcker så kan jag köra ner mer allteftersom jag bygger bryggan och fylla kistorna med skottkärra.

innersta kistan kommer rymma ca 2,5-3 kubik , så det borde gå.

//Mathias
 
Mathias12 skrev:
Tänkte du på 95*95 reglarna som stenarna ska ligga på?

Tror att jag drar fast dem med fransk träskruv alternativt att jag
använder gängstängerna och fäster dem i det understa varvet.

//Mathias
Mm dom som jag tänkte på. Det nog smart att dra fast dom med gängstänger eller jacka ur så stockarna låser dom,
 
Hej!

Hoppas på att vintern kommer tillbaka, det är för varmt. men förhoppningsvis kommer det mera snö i helgen. :D

Annars blir det att bära allt ner till sjön. Det som ligger här är dessutom inte allt det kommer mera stenkistor och limträbalkar som skall ner också.

20160317_165029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lea och Molly provgångar bryggan.

20160317_164910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dottern ville också testa.

//Mathias
 
Jädrar vad material du har skaffat! Hur lång kommer bryggan att bli? Du skulle väl ha lite mellanrum mellan kistorna va
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.