10 199 läst · 19 svar
10k läst
19 svar
Självnivellernade roterande laser
Sida 1 av 2
Inte köpt/nöjd, men lånat/nöjd, har använt en dewalt en del, funkar kanon, men ack så dyr förmodar jag
Hej
Köpte en begagnad Spectra 1242 för ett tag sedan.
Ställ upp lasern på stativet och vänta på att den ställs in.
Ställ sedan in en höjd och sedan är det bara att gå med mottagaren som piper snabbt/långsamt om man inte är i höjd.
Mycket smidigt och exakt. Har varit mycket användbart nu när jag håller på med grunden.
Vattenpasset känns som stenåldern. Visst är vattenpass bättre vid en del tillfällen.
Kan rekommendera detta verktyg.
Said
Köpte en begagnad Spectra 1242 för ett tag sedan.
Ställ upp lasern på stativet och vänta på att den ställs in.
Ställ sedan in en höjd och sedan är det bara att gå med mottagaren som piper snabbt/långsamt om man inte är i höjd.
Mycket smidigt och exakt. Har varit mycket användbart nu när jag håller på med grunden.
Vattenpasset känns som stenåldern. Visst är vattenpass bättre vid en del tillfällen.
Kan rekommendera detta verktyg.
Said
Jag är också på gång att köpa en dylik tingest och skulle vilja ha tips på någon prisvärd produkt. I JULA finns det en Black&Decker för 1595:- är den något att ha? Annars vill jag gärna ha tips på en vettig produkt för "lagom" mycket pengar, och var den säljs. Den kommer att användas vid jämning av tomten, grudmonteringen och vid annat som man gör vid ett husbygge och anläggande av tomten.
Beskrivning:
Ett fristående elektroniskt vattenpass med 360° rotationslaser. 3x120° dioder. Självjusterande konstant laserlinje. Integrerat hoppfällbart stativ upp till 165 cm. Enkel höjdjustering och avtagbart fäste för upphängning i tak. Laserklass 2. Väska. Lasern har ett löstagbart huvud för takapplikationer, vilket gör den lämplig för upphängning av tavlor, persienner och hyllor men öven för uppsättning av innertak och köksmontage.
Beskrivning:
Ett fristående elektroniskt vattenpass med 360° rotationslaser. 3x120° dioder. Självjusterande konstant laserlinje. Integrerat hoppfällbart stativ upp till 165 cm. Enkel höjdjustering och avtagbart fäste för upphängning i tak. Laserklass 2. Väska. Lasern har ett löstagbart huvud för takapplikationer, vilket gör den lämplig för upphängning av tavlor, persienner och hyllor men öven för uppsättning av innertak och köksmontage.
Jag söker också efter en vettig laser.
Har dock kommit på att jag är i behov av en laser som kan kompletteras med en vinkelprisma. Då kan den även nyttjas vid uppsättning av innerväggar mm.
Alltså att man även kan få en vertikal "linje" genom rummet.
Tyvärr börjar det kosta ett antal kronor till med denna funktion så vi får se.
Några tips på denna typ av laser mottages tacksamt.
Har dock kommit på att jag är i behov av en laser som kan kompletteras med en vinkelprisma. Då kan den även nyttjas vid uppsättning av innerväggar mm.
kanske denna?http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_product.jsp?OID=19423&CATE_OID=-14343SnickarPelle skrev:Jag söker också efter en vettig laser.
Jag hittar en del på nätet, både DeWalt och Hilti, men de verkar vara rädda för att sätta ut priserna.....vad kostar en dylik tingest?
Eller finns det någon halvbudgetvariant man törs satsa på som också fungerar tillfredställande till ett överkomligt pris?
Vad har ni själva köpt/använt för laser?
Eller finns det någon halvbudgetvariant man törs satsa på som också fungerar tillfredställande till ett överkomligt pris?
Vad har ni själva köpt/använt för laser?
HejJesca_j skrev:Jag är också på gång att köpa en dylik tingest och skulle vilja ha tips på någon prisvärd produkt. I JULA finns det en Black&Decker för 1595:- är den något att ha? Annars vill jag gärna ha tips på en vettig produkt för "lagom" mycket pengar, och var den säljs. Den kommer att användas vid jämning av tomten, grudmonteringen och vid annat som man gör vid ett husbygge och anläggande av tomten.
Jag såg just den du beskriver på JULA. Utan att tittat ordentligt såg den ut att vara mer för "inomhusbruk" tex sätta upp tavlor mm. Den verkade lite väl ranglig och ostabil. Inget jag skulle använda för "tomtarbete"
För det du vill använda den till tycker nog du ska sattsa på en "proffsmodell" som du kan sälja när du är klar med den.
Jag betalade ett antal tusenlappar för min Spectra 1242 med stativ, sticka (2m) mottagare, väska och laddare. Det är ett av de bästa verktyg jag köpt hittils. Utan den vet jag inte hur jag skulle gjort.
Vore det inte så att jag är verktygstokig skulle jag lätt kunna hoppa över motorsågen, sticksågen och dyra handverktyg för att köpa en självnivellernade roterande laser.
Visst, har man kunskap och vana går det självklart med vattenslang.
Du bör nog räkna med 5000+ för en "proffsmodell". Men jag tror att du kan sälja den när du är klar utan att förlora mycket mer än vad JULA modellen kostar. Om du säljer den. Jag tror att jag alltid kommer att hitta på en ursäkt för att INTE sälja den jag köpte.
Dewalt, Hilti, Spectra mm. De fungerar ju likadant så det blir väl priset som avgör vilken du köper. Tänk på vad som ingår när du betalar. Se ovan
Som jag skrev tidigare är det ett väldigt enkelt verktyg som underlättar arbetet flera gånger vad den kostar.
Said
(som aldrig fattat hur man gör med vattenslang och därav köpte en laser)
8) Hittade denna på Blocket: http://www2.blocket.se/view/3254572.htm?l=0&c=1&city=0Jesca_j skrev:
: Tycker dock att priset är för högt. :-/
Kan detta vara något?
Kostar 999:- men den är förmodligen inte självnivelerande......prestandan/noggranheten står inte heller....ej heller fabrikatet på grejen....
Beskrivning:
Rotationslaser 360 grader.4,8V. Laddtid 3-5 timmar. Det perfekta hjälpmedlet för t ex avvägning vid byggnation, markarbeten, plattläggning m. m. Rotationslaserinstrumentet kan stå påslagen under arbetet, vilket underlättar kontrollavvägning. Laserstrålens våglängd 630-68 nm. Laserklass 2 enl. DIN EN 60825:1996. Variabel rotationshastighet 0 - 600 varv/min. Levereras med kraftigt aluminiumstativ och batteriladdare.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=550007341&pf_id=SE-160040&dept_id=SE-160
Kostar 999:- men den är förmodligen inte självnivelerande......prestandan/noggranheten står inte heller....ej heller fabrikatet på grejen....
Beskrivning:
Rotationslaser 360 grader.4,8V. Laddtid 3-5 timmar. Det perfekta hjälpmedlet för t ex avvägning vid byggnation, markarbeten, plattläggning m. m. Rotationslaserinstrumentet kan stå påslagen under arbetet, vilket underlättar kontrollavvägning. Laserstrålens våglängd 630-68 nm. Laserklass 2 enl. DIN EN 60825:1996. Variabel rotationshastighet 0 - 600 varv/min. Levereras med kraftigt aluminiumstativ och batteriladdare.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=550007341&pf_id=SE-160040&dept_id=SE-160