Så, det blir många inlägg från min sida. Nu har jag testat ett par gånger. Klixon-kontakten sluter mellan 3-7 minusgrader vid plåten och återgår vid 11 plusgrader. Återgången kanske inte verkar vara konstig men den sluter ju väldigt sent.
 
Redigerat:
Vad tror ni, ska jag chansa på en ny klixon-kontakt?
 
Det är antingen klixon eller elektronikmodulen. Byter du klixon får du en bättre version
som bryter vid +20 grader
 
Jag börjar med att byta den, så får vi se om det bli någon skillnad.

Vill passa på att tacka er så mycket för hjälpen, mycket snällt av er.
 
Uppdaterar: Har bytt kontakten och felet kvarstår, tyvärr. Har tagit bort avrinningen och vattnet rinner för tillfället ner i en skål. Avfrostningen i sig verkar fungera men det fryser i avrinningshålet. Även om vattnet rinner ner i burken isar hålet igen. Är väl kondensen som fryser? Har hört att man kan montera ett extra värmeelement men detta har ju inte behövts förut? Är det styrkortet som inte fungerar som det ska? Någon som har en ide?
 
Vad är det för servicenummer på skåpet? Börjar på 85, skriv serienummer också
 
Ursäkta mitt sena svar, har varit bortrest i helgen. Här kommer numret:
Servicenummer: 8549 828 96012
Serienummer (tror jag): 50 0903 012616

Mvh
 
Hej

Ursäkta om jag kapar tråden...
Hittade tråden genom sökning efter Whirlpool och problem med fläkt som fryser fast.
Har länge misstänkt att något är problem med avfrostningen.
Samma symtom som trådstartaren, min är dock av modell AFG 8287 NF.
Misstänker att dom är rätt lika, vår frys är inköpt 2008 och det har egentligen alltid känts som det varit problem med den. Första gången vi hade servicetekniker på den under garantitiden gjordes en loop på avrinningsslangen då man trodde att problemen berodde på att luft tog sig in bakvägen som bildade kondens och frös fast fläkten. Loopen skulle på så sätt skapa ett vattenlås och på så sätt hindra luft bakvägen. Problemen har dock det senaste året eskalerat och vi får frosta ur frysen 4-5 gånger om året.

Jag kom hem nu ikväll och frysen visade -13 grader (-20 inställt).
Så för tillfället håller jag på och frostar ur den.
Tänker försöka mig på och göra några mätningar på mitt skåp också likt de förslag som presenterats här.

Kanske kan vi försöka hjälpa varandra att lösa detta problem...

Följer tråden så länge och hoppas en lösning dyker upp.
 
Hej igen har nu under kvällen mätt upp lite värden. Den vita kontakten här mäter 311 ohm och den gula runt 3k ohm.
"Klixon kontakten" har jag för tillfället slutning på bägge paren (brun-brun och vit-vit). Kan dock tänka mig att det ännu så länge är kallare än 15 grader. Så det verkar stämma överens med dina mätningar.
 
Hej
robinh - Är inte termostaten bytt så måste den bytas. Artikelnummer 4801 321 02117. Finns en bild tidigare i tråden.

ankan - Kolla så dörren är tät och inte släpper in luft. Gör även en loop på avrinningsslangen som nämndes ovan. Har gjort det på flera skåp och det har fungerat bra. Lycka till
 
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Det ska vi testa, återkommer.
 
Lyfter tråden igen. Jag har testat att göra en loop på avrinningsslangen men utan resultat. Jag har märkt att frysen startar sin avfrostning väldigt ofta, den brummar mer eller mindre konstant. Kan det vara så att kretskortet inte fungerar och startar igång frysen i tid och otid eller ska frysen starta såpass ofta. Känns som att det bara är kretskortet kvar att byta. Har klarat mig genom att ta bort flödesrännan och nu rinner avfrosningsvattnet ner i en burk.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.