Ja, den avfrostar, men kondensen "hinner" inte rinna ner innan kondensvattnet fryser. Isen byggs upp ändå upp till fläkten som då stannar, detta tar mellan en till två månader. Har pillat bort lite is i "skvallerröret" idag. Isen i fråga brukar faktiskt vara relativt klar och inte snöaktig.

Kort och gott, den verkar avfrosta men kondensvattnet fryser innan det når kompressorkärlet. Ser att det hänger någon form av en liten värmeslinga vid "skvallerröret". Kan det vara så att den är ur funktion?
 
A
Om det är en separat slinga ,ja.
Fast i ditt fall undrar jag om det inte är avfrostningsgivaren eller elektroniken
 
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Ja, det är möjligt. Går detta att byta själv eller behövs det gedigen kunskap om detta?
 
A
Vad är det för modell
 
Whirlpool AFG 8283/1, 6th sense.
 
  • Gilla
Spanb
  • Laddar…
A
Du har dubbla värmare varav avfrostningsvärmaren sitter fast i evapuratorn men den verkar ju fungera
Den andra värmaren har till funtion att hålla rännan fri vilken ev i ditt fall inte fungerar.
Det finns ingen sensor för avfrostning.
Avfrotning tid mm samt de två värmarna styrs helt frpn kretskortet.
Jag bedömmer att det är bara kretskortet som är hyfsat smidigt att byta då det sitter i panelen tillsammans med knapparna.
Om man tar bort kretskortet kan man mäta att värmarna är hela mha multimeter., olika utgångar till respektive
 
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Okej, ska kolla på det imorgon. Börjar med att ohmmäta värmarna och är dom hela borde det vara kretskortet som är kass, eller har jag fel?
 
A
Nä det är i stort helt rätt, men det finns en klixon som bryter på 20C i serie med avfrostningvärmaren så om den börjar bli dålig...
 
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Ska kolla på detta i helgen, återkommer....

Tack för hjälpen så länge, mycket snällt:)
 
Fairlane
Jag tillför ingen som helst kunskap till tråden, utan vill bara nämna hur imponerad jag är över electroluxarens generösa och pedagogiska hjälp. Tidigare har det räddat mig från att köpa ny diskmaskin. Ett stort tack till dig och övriga som hjälper till på detta vis.
 
  • Gilla
Simornus och 6 till
  • Laddar…
Håller med till fullo.
 
Hej, nu har jag monterat isär frysen och mätt upp de två elementen (tror jag). Det ena elementet hade 314 ohm och det andra 3000 ohm, jag vet inte om detta är rimliga siffror? Har lite kort med diverse förklaringar. 20151018_120454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20151018_120605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag inte kolla "klixonen", då jag inte vet vart den sitter. 20151018_114919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
3000ohm känns väldigt högt...
Den gula kontakten verkar vara värmaren som skall kondensera.
 
Redigerat:
Nu börjar det bli intressant :)

Dina mätvärden är korrekta.
3000Ω är elementet för dropprännan.
314Ω är avfrostningselementet.

Mät upp klixon och överhettningsskyddet. Sitter i samma grunka.
Det är kontakten som är inlindad i aluminiumfolie. Där går in 2st vita och 2st bruna sladdar i ena ändan.
Mät mellan de två vita och mellan de två bruna. Är temperaturen varmare än +15°C +/-3°C ska du
ha avbrott mellan det ena paret och slutning på det andra. Är det kallare än +15 så har du slutning på båda paren.

Har du en nyare variant av klixon, så är det +20°C +/-3°C som gäller.
 
Redigerat:
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.