lbgu skrev:
Om du läste inlägget jag svarade på så var priset 35 000 vilket jag tycker är rätt högt. Sällan jag hört om någon som fått erbjudande där det handlat om mer än ca 20 000:-

Om mitt förslag är bra eller ej beror på vilket behov av uppkoppling som finns. Det finns många som inte har några större krav på dataöverföringshastighet och för dem kan det säkert vara onödigt att betala 35000 för något som inte förbättrar deras situation särskilt mycket. Så att som du uttala dig tvärsäkert om det utan att känna till behovet känns inte helt seriöst.
Om vi bara ska prata hastighet så klarar sig väldigt många med 3G hastighet. Börjar vi prata om datamängd så kommer många ganska fort slå i taket.

Man räknar med att en familj på två vuxna och två barn gör av med ca 200-300gb i månaden. Såna abonnemang erbjuder telia till skäligt pris där dom plockar ner kopparledningen.
 
Alriksson skrev:
Om vi bara ska prata hastighet så klarar sig väldigt många med 3G hastighet. Börjar vi prata om datamängd så kommer många ganska fort slå i taket.

Man räknar med att en familj på två vuxna och två barn gör av med ca 200-300gb i månaden. Såna abonnemang erbjuder telia till skäligt pris där dom plockar ner kopparledningen.
Det är just därför det är så svårt att ge generella råd (eller dumförklara andras råd) då det är väldigt individuellt vad folk har som behov. För ett par i 50-årsåldern med utflugna barn som planerar att bo kvar i sitt hus så länge de kan och vars surfvanor är begränsade till att kolla e-post och läsa lite nyheter och inte heller har alltför stora TV-krav så är antagligen fiberbehovet inte särskilt stort och då skulle inte jag råda dem att betala upp till 35 000 för fiber, då det knappast kommer att löna sig. En barnfamilj där ungarna sitter framför datorerna halva dagarna har givetvis ett helt annat behov.
 
Vi har Net1 med obegränsad datamängd för 349 kr i månaden. Dom säger att det kostar 299, men du måste hyra router för 50 kr också, eller köpa den för 1500. Nu brukar ju inte obegränsad datamängd vara det i praktiken, men det räcker för periodvis dygnet-runttittande på Netflix, Youtube och tv mm i alla fall. Dessutom är det det enda nät som fungerar att surfa med på landet. Vi skulle inte välja fiber ens om det mot förmodan skulle bli möjligt här.
(För att ni ska få nån uppfattning om vår dataförbrukning kan jag berätta att vi tidigare hade 70 Mb i månaden som ofta inte räckte utan vi fick köpa till.)
 
Redigerat:
S
lbgu skrev:
Om du läste inlägget jag svarade på så var priset 35 000 vilket jag tycker är rätt högt. Sällan jag hört om någon som fått erbjudande där det handlat om mer än ca 20 000:-

Om mitt förslag är bra eller ej beror på vilket behov av uppkoppling som finns. Det finns många som inte har några större krav på dataöverföringshastighet och för dem kan det säkert vara onödigt att betala 35000 för något som inte förbättrar deras situation särskilt mycket. Så att som du uttala dig tvärsäkert om det utan att känna till behovet känns inte helt seriöst.
Det var precis det jag menade, 35000 för fiber är högre än genomsnittet, men vad man får för pengarna är utan tvekan värt det. Jag har läst om kostnader uppåt 150 000 och då kan man börja fundera på om det är värt det. I mitt fall hade det varit värt det även för 150 000.

5G fungerar troligtvis för en ensamboende person som inte har några krav på uppkopplingen, alternativt äldre par som inte har några intressen för internet. Men man går ju fortfarande miste om TV via fiber också.

Har man ett enda barn i hushållet så är det tillräckligt för att sänka nätet såpass att det blir oanvändbart för resterande familj (vi är idag 2 barn o 2 vuxna, det räcker med en enda netflix, youtube eller liknande för att vi andra inte ska kunna använda nätet på ett normalt sätt, detta med ADSL idag, men det var än värre med 4G)
 
Nu har jag som jag förstår det fått samma erbjudande som de andra på gatan men måste gräva från tomtgränsen till huset. Nån som har någon uppfattning om vad det kostar per meter att gräva mer kabel? Är väl 100m eller så som måste grävas.
 
  • Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
harry73
Grattis. Fiber ligger inte djupt. Gräver du för hant är det gratis
 
Vi tar 180kr metern att gräva inne på tomt med kedjegrävare. Grovt återställt då. Men 100m är en ganska bra sträcka. Kanske skulle överväga en liten grävmaskin då.
 
zlamo skrev:
Vi tar 180kr metern att gräva inne på tomt med kedjegrävare. Grovt återställt då. Men 100m är en ganska bra sträcka. Kanske skulle överväga en liten grävmaskin då.
Jo, men då är det korta sträckor där ställtiden påverkar mera. Kan du köra fram till tomten och sedan få 100m i bra mark blir det lägre meterpris från en grävfirma. Men det som också avgör är vilken typ av mark som det gäller.
Det bästa är att ta en dialog med grävfirma i ditt område och få en prisuppgift.
 
Här handgrävde det för alla i villaträdgårdarna. Hyr en 1,5tons grävmnaskin eller köp en spade. Om du har mjuk mark så hade jag gått på spade. En dags jobb, väl intjänade pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.