Kapten_Haddock skrev:
Alla tomter angränsar till kommunens mark där kabeln dras fram.
Och visst köper jag att det är bra mkt mer jobb att dra fram till vår fastighet än mellan grannarna men som sagt så tycker nog jag att det är smällar man får ta som stort seriöst bolag som går ut och säger man ska erbjuda alla fiber i stan..

MVH/
Och vägen utanför tillhör kommunens ansvar och det är 50 sträcka eller lägre? Det finns vägar inom stad/samhälle som kan tillhöra Trafikverket.
Jag tar inte ställning till hur en fiberägares affärsupplägg ser ut utan vill bara försöka se om det kan finnas någon bakomliggande förklaring. Att schakta vid väg inom kommun på 50-sträcka jämfört med t.ex. 70-sträcka med Trafikverket kan vara mycket stora skillnader i kostnad, ibland ges inte tillstånds att göra avgrävning av väg.
Därav mina frågor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
AndersS skrev:
Och vägen utanför tillhör kommunens ansvar och det är 50 sträcka eller lägre? Det finns vägar inom stad/samhälle som kan tillhöra Trafikverket.
Jag tar inte ställning till hur en fiberägares affärsupplägg ser ut utan vill bara försöka se om det kan finnas någon bakomliggande förklaring. Att schakta vid väg inom kommun på 50-sträcka jämfört med t.ex. 70-sträcka med Trafikverket kan vara mycket stora skillnader i kostnad, ibland ges inte tillstånds att göra avgrävning av väg.
Därav mina frågor.
Det är en kort vägsnutt till en vändplan, kanske 50m är inte mkt trafik öht där, sen kanske det är ytterligare 100m till vår fastighet, men det är nydikat och borde inte va några problem att peta ner lite kabel.

Kan man föresten dra kabel i vattnet annars måntro..

MVH/
 
Kapten_Haddock skrev:
Jo som sagt så förstår jag ju det men om man slår ut det på att det installeras i x antal 1000 fastigheter i krokarna så kanske man som leverantör borde ta en smäll.
Men det verkar ju inte så för tillfället.
Inte för att ta parti för någon men vart drar man gränsen när man ska ta smällen? Om ni ligger 300m utanför och får framgrävt, nästa hus utanför är 400m utanför får inte?

Smällen kommer flyttas och tidsnog är man kilometer utanför.

Privat aktör gör inget som inte går att räkna hem, håller inte på med välgörenhet.
 
Äsch, det tar ingen längre tid att schakta ur 100m. Hör med kommunen vad dom säger om själva jobbet, vad är sagt egentligen, vilka står för återställning av asfalten osv.
 
Det är inget hus bortanför oss, sista huset på gatan sen är det skog typen km utan vägar eller något.

Ibland får man räkna på helheten i projekt inte att man ska ha vinst i alla moment..
 
Kapten_Haddock skrev:
Det är inget hus bortanför oss, sista huset på gatan sen är det skog typen km utan vägar eller något.

Ibland får man räkna på helheten i projekt inte att man ska ha vinst i alla moment..
Beror garanterat på vad som det räknas på från början. Ingen jobbar gratis, eller dom som gör de brukar inte bli så långvariga iaf.

Här gräver en fiberförening och där är det fast pris oavsett om stammen passerar 20m eller 6km från huset som vill ha fiber. Dock är det bidragspengar som man "mutar" in hela områden. Dock räknas priset ut från hur många som vill ansluta sig innan projektet drar igång. Betalar 14,5k för fibern grävd till huset och inborrat genom vägg samt några meter inomhus.
 
Ännu värre. Gräva, lägga ner rör och fylla igen med andra ord. Tycker det låter märkligt. Det där tar ju inte någon tid. Dom ska ju inte gräva gratis direkt. Vad får grannarna betala?
Jag hade ringt kommunen och hört vad dom säger om detta? Äger kommunen marken finns det upphandlingar etc.
Se vad som står där t ex.
 
Vet inte riktigt men jag tror det är 20.000 fast pris eller nått åt det hållet.

MVH/
 
Ganescha skrev:
Ännu värre. Gräva, lägga ner rör och fylla igen med andra ord. Tycker det låter märkligt. Det där tar ju inte någon tid. Dom ska ju inte gräva gratis direkt. Vad får grannarna betala?
Jag hade ringt kommunen och hört vad dom säger om detta? Äger kommunen marken finns det upphandlingar etc.
Se vad som står där t ex.
Behöver inte finnas några upphandlingar bara för att det grävs över kommunal mark. Finns däremot garanterat ett avtal att dom FÅR gräva över kommunal mark.

Inget som säger att kommunen har något med själva fiberdragnignen att göra bara för att det är kommunal mark.
 
Alriksson skrev:
Behöver inte finnas några upphandlingar bara för att det grävs över kommunal mark. Finns däremot garanterat ett avtal att dom FÅR gräva över kommunal mark.

Inget som säger att kommunen har något med själva fiberdragnignen att göra bara för att det är kommunal mark.
Ja, så är det, avtal ska finnas. Ska väl t om finnas på deras hemsida? I alla fall lätt tillgängligt.
 
Ganescha skrev:
Ja, så är det, avtal ska finnas. Ska väl t om finnas på deras hemsida? I alla fall lätt tillgängligt.
Man ansöker oftast om grävtillstånd både på kommunal och Trafikverkets område, är det privat mark av något slag så begär man grävtillstånd alt. skriver avtal.
 
Om vi inte ser något problem med att få grävtillstånd och ev. merkostnad för grävning som du accepterar kan det finnas andra begränsningar. Du har inte skrivit om det är nybyggnation i området eller försäljning/installation på redan byggt fibernät, hur är det?
Då flera gissningar. Är det ett redan byggt fibernät kan det vara så olyckligt att man inte byggt i din riktning så att det finns lediga fiberslangar eller t.o.m. saknas fiberkapacitet i den delen av nätet fram till den sista fastigheten som nu får möjlighet till fiber. Detta går att lösa men kan då kräva utbyggnad/utökning av fibernätet i ditt område, samt att det finns fiberkapacitet i transportnät. Det är något som redan idag inträffar och även framöver kommer att hända.
Men som sagt nu gissar jag och hur det ser ut vet bara fiberägaren eller den entreprenör som utför installationerna i området.
Eller är det så enkelt att man bara glömt bort ditt hus när man nu går ut med försäljning.
Så svaret på din fråga kan du bara få från fiberägare eller den som företräder dem vid försäljning. Att det skulle förekomma någon skyldighet att leverera kan du inte räkna med.
 
Kallebo skrev:
Tycker att fiberbolagen är jäkligt skumma emellan åt. Här drog de fiber till (tomtgräns) till alla hus på ena sidan vägen för ett drygt år sedan och nu är de här och gräver för de som bor på andra sidan. Fanns det verkligen inte något sätt att dra till folk på båda sidor och asfaltera om hela gatan på en gång?

Här verkar de dra till alla dock, hade ju varit kul om de nekade alla med blå hus.
Tyvärr kan det se ologiskt ut när fibernät etableras och sedan installation av fastigheter görs i efterhand. Detta har också förändrats över tiden och kapital som nätägaren har vid utbyggnad. Idag byggs många fibernät på det viset att man drar fram fiberslang till tomtgräns även för de som inte beställer. Det är dock inte problemfritt då anslutningspunkten ibland hamnar där kunden inte önskar det och "absolut inte vill få det grävt i gräsmattan de extra meter som grävs" eller behöva flytta plattor/stensättning.
 
Kapten_Haddock skrev:
Jo som sagt så förstår jag ju det men om man slår ut det på att det installeras i x antal 1000 fastigheter i krokarna så kanske man som leverantör borde ta en smäll.
Men det verkar ju inte så för tillfället.
Den smällen står ju i slutändan dina grannar för. Du vill alltså att alla andra skall betala mer för att ditt hus ligger avsides? Fråga fiberbolaget, de kanske vill ha 50,000 för att gräva till dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.