oavsett vad så tycker man ju att husägaren borde ha fått ett brev med en indikation att det inte ryms i budgeten och vill du isåfall ta merkostnaden för grävningen alt ordna det själv. Man erbjuder väl ändå alla, sen kan ju förutsättningarna såklart skilja, så var det här iallafall. Jag bor efter vägen och en annan jag känner bodde verkligen åt fanders från närmaste fiberbrunn men han gav sig sjutton på att han skulle vara med så de grävde ner flera hundra meter över en åker, genom en skog och ja det var inga problem. Det var ju dyrare för han självfallet.
 
J
Stefan1972 skrev:
oavsett vad så tycker man ju att husägaren borde ha fått ett brev med en indikation att det inte ryms i budgeten och vill du isåfall ta merkostnaden för grävningen alt ordna det själv. Man erbjuder väl ändå alla, sen kan ju förutsättningarna såklart skilja, så var det här iallafall. Jag bor efter vägen och en annan jag känner bodde verkligen åt fanders från närmaste fiberbrunn men han gav sig sjutton på att han skulle vara med så de grävde ner flera hundra meter över en åker, genom en skog och ja det var inga problem. Det var ju dyrare för han självfallet.
Det hade ju varit jättebra om alla fick brev hem om vad som händer i ens kommun etc, men i det aktuella fallet. Du menar alltså att någon från ett privat företag ska skicka brev till alla/en del UTANFÖR ett aktuellt område, utanför tätorten, och berätta för dem att de blir utan, men att de kan få betala mer, och att man dessutom måste kalkylera i förväg och erbjuda dem en offert, eftersom det ju annars blir helt ovidkommande svammel brevet. Hur många hade inte istället betraktat detta som ett hån, eller köpslående?

Hur långt ska man dra detta? Borde inte då de som bor utanför dessa adressater tänka samma? Varför fick inte de en kilometer ifrån också brev? I så fall vill ja ha ett brev från alla fiberprojekt i hela världen, nej jag nöjer mig med södra Sverige så det inte blir orimligt...

Berätta gärna vilken bransch ni som anser att detta magiskt ska ske , som ni själva jobbar i. Hur tjänar ni era pengar?
 
nä jag menar inte att precis alla ska få ett erbjudande men jag uppfattar det som att alla på ts gata har fått det utom han för han bor längst bort. Den som skickar ut ett erbjudande på en gata borde rimligen inkludera alla på den gatan iallafall. Mer än så kan man ju inte begära.
 
harry73
Det skulle i alla fall vara bra att de / projektledaren är nåbar och att man kan diskutera extra anslutningar utanför deras fasta pris.
Förutom att det är bra för affärer har fiberentreprenören ett ansvar. Eftersom de ansluter (nästan) ett helt område men utelämnar TS, blir det i praktiken omöjligt för honom att få ett annat erbjudande från en annan fiberleverantör i all framtid.

Och eftersom ansvaret finns men ett kommersiellt företag inte behöver göra något med det, tycker jag att fiberutbyggnaden borde hanteras på samma sätt som telefon, post, vägar och många andra samhällsnyttiga funktioner
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
J
harry73 skrev:
Det skulle i alla fall vara bra att de / projektledaren är nåbar och att man kan diskutera extra anslutningar utanför deras fasta pris.
Förutom att det är bra för affärer har fiberentreprenören ett ansvar. Eftersom de ansluter (nästan) ett helt område men utelämnar TS, blir det i praktiken omöjligt för honom att få ett annat erbjudande från en annan fiberleverantör i all framtid.

Och eftersom ansvaret finns men ett kommersiellt företag inte behöver göra något med det, tycker jag att fiberutbyggnaden borde hanteras på samma sätt som telefon, post, vägar och många andra samhällsnyttiga funktioner
Nu börjar vi närma oss pudelns kärna :)

Tillbaka till Televerket alltså :)

Som tur är för kaptenen så har ju projektledaren svara tiallafall, så det är ju bra!
 
Hemmakatten
Vi fick för nån vecka sedan ett erbjudande om fiber och det var ett möte häromdagen som vi tyvärr missade.

Det erbjudande vi fick(Stadsnätbolaget men Svensk Infrastruktur gräver) ingår en komplett installation, material och arbete inklusive grävning på tomten. Det är bara det att vår tomt är långsmal och vi har 225-250 m ut till stora vägen. Undrar om de var medvetna om det då de skickade ut erbjudandet? Priset är högt 34.900 eller 22.900 + 499/månad i 24 månader, 100/10Mb o TV-paket ingår då. Det höga priset kanske är satt med tanke på det stora avståndet?
 
Hemmakatten skrev:
Det höga priset kanske är satt med tanke på det stora avståndet?
Det låter troligt. Kanske värt att vänta på 5G ifall det håller vad det lovar.
 
lbgu skrev:
Det låter troligt. Kanske värt att vänta på 5G ifall det håller vad det lovar.
Tyvärr inte om det blir som mobiloperatörerna säger utifrån vad tekniken erbjuder, men det finns beskrivet i andra trådar.
 
1. Strunta i att försöka kontakta projektledaren. Gå på den som har nåt att vinna på ett hus till. Säljaren! Ring IP-only och be att få prata med säljansvarig för området om att du har en affärsmöjlighet. Då blir det fart ska du se.

2. Var beredd på att det kommer handla om en kompromiss. Din fastighet mallar inte in i kostnadsberäkningen och uppskattad ROI. Du får helt enkelt dra igång en förhandling om vad anslutning i dit fall kommer kosta.

3. Se till att få igång samtalen nu, innan alla entreprenörer försvinner. Sen blir det för dyrt att starta upp bara för din skull.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
När det gäller fiberdragningen så kan.man inte vänta tills man blir tillfrågad, speciellt om man ligger utanför ett visst planerat område. Du måste nu agera mycket snabbt för att komma med i fiberdragningen. Fiberbolaget måste förmodligen lägga till en extra fibertråd till dig längs hela gatan och anlägga en ny en kopplingsstation och i sin pressade tidsplan gräva de extra metrarna till dig. Visst kommer det att kosta dig pengar att ansluta dig när du nu ligger utanför planerat område, men om de gör allt klart utan att du är med kommer det senare att kosta dig enormt mkt mer pengar att vid ett senare tillfälle gräva upp hela gatan igen enbart för din fibertråd. Du ska inte alls vänta och prata med grävpersonalen, de gräver bara det de fått instruktion om. Du måste snarast kontakta någon du känner på resten av gatan. De har troligtvis alla uppgifter till fiberdragningsfirman då de skrivit på sitt kontrakt för fiberdragningen och få namn och telefonnummer nr till den som är byggansvarig på fiberfirman. På måndag kontaktar du den fiberansvariga i kommunen om råd.
Du måste förmodligen beställa ett tilläggsavtal el dyl, från fiberfirman men det gäller att man gör detta snabbt och rätt för att klämma sig in i den redan projekterade planen. Lycka till
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Har som sagt etablerat kontakt med IP-Ohly snubben nu och han skankollanupp möjligheterna och snackade då om en kompromiss typ att dra fram till tomtgränsen eller nått.
Vi får se vad som händer och om det känns värt när man får ev besked.

Vore väldigt värt om man fick fiber samtidig så finns fet en hel del annat att lägga stålars på för tillfället.

Mvh/
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
S
lbgu skrev:
Det låter troligt. Kanske värt att vänta på 5G ifall det håller vad det lovar.
Lol. Menar du på allvar att du precis föreslog 5g för någon som faktiskt kan få fiber till ett inte alltför orimligt pris? :)
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
S
Kapten_Haddock skrev:
Har som sagt etablerat kontakt med IP-Ohly snubben nu och han skankollanupp möjligheterna och snackade då om en kompromiss typ att dra fram till tomtgränsen eller nått.
Vi får se vad som händer och om det känns värt när man får ev besked.

Vore väldigt värt om man fick fiber samtidig så finns fet en hel del annat att lägga stålars på för tillfället.

Mvh/
Hoppas du får ett någorlunda pris på det hela! Hur långt skulle du behöva gräva själv från tomtgräns till huset?
 
Ett alternativ till är att iponly lämnar slang ovan jord från platsen de inte vill gräva ifrån, som räcker fram till din tomt/hus så gräver du ner den själv vid tillfälle. Jag tror även att vikingsat på tjalmargatan har en kabelmaskin som man kan hyra eller be dom göra jobbet med den extra grävningen om du inte vill göra det själv. Slangen kan ligga grunt. Kan du tala om vilken adress det är så vi kan titta lite på hitta hur det ser ut så kanske vi kan ge fler råd.
 
SueCia skrev:
Lol. Menar du på allvar att du precis föreslog 5g för någon som faktiskt kan få fiber till ett inte alltför orimligt pris? :)
Om du läste inlägget jag svarade på så var priset 35 000 vilket jag tycker är rätt högt. Sällan jag hört om någon som fått erbjudande där det handlat om mer än ca 20 000:-

Om mitt förslag är bra eller ej beror på vilket behov av uppkoppling som finns. Det finns många som inte har några större krav på dataöverföringshastighet och för dem kan det säkert vara onödigt att betala 35000 för något som inte förbättrar deras situation särskilt mycket. Så att som du uttala dig tvärsäkert om det utan att känna till behovet känns inte helt seriöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.