yonna yonna skrev:
Kolla med kommunen. Garaget har fått annan användning och det var, när ändringen gjordes, bygglovspliktigt. Finns den utvidgade boytan med på senaste fastighetsdeklarationen?
Jag läste denna tolkning och dom och förstod det som att det inte kräver bygglov för att inreda garage, såvida fasaden inte ändrats. Har jag förstått fel? Vi är helt nya på det här med hus, bygglov och alla regler.

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...mstolen/att-andra-garage-till-bostadsutrymme/

Kan vi få problem om vi kontaktar kommunen, ex.vis straffavgift eller krav på att återställa till ursprunget?
 
Sara-e Sara-e skrev:
Varför är det viktigt att veta vilket år det genomfördes? Jag sitter med ett liknade "problem" då jag snart ska skriva pappren för ett objekt där man inrett en del av garage/förråd till boyta.
Det är viktigt för att kunna beräkna värdeåret. Vårt hus tex är byggt 1971 med oinredd övervåning, dvs 100 kvm boarea. Övervåningen inreddes 1995, 60 kvm. Tillsammans blir det hus som "i genomsnitt" är byggt 1984. Taxeringsåret blir därmed 1984, och vårt hus får då högre taxeringsvärde än grannarnas eftersom ett nyare hus anses värt mer.
 
TS hänvisning till bygglov tolkar jag också som TS. En tidigare granne fick backning - men det var för 20 år sedan och det verkar nu ha blivit möjligt. Då återstår byggår och bostadsarea som du bör kolla.
 
Ändrad användning från garage till boyta kräver bygglov. Och beroende på hur detaljplanen för området är utformad så kan det gå eller inte gå att få bygglov.

För dig som köpare riskerar du inte sanktionsavgifter (kan handla om bortåt 100 000).Sanktionsavgiften tas ut av den ägare som genomfört svartbyggen, kan vara svårt att bevisa. Men du kan tvingas söka bygglov i efterhand och betala avgiften för det, en måttlig kostnad. Och om bygglov inte beviljas så drabbas du som köpare av krav på återställning till garage.

Om det går mer än 10 år så får kommunen inte längre kräva återställning, utom i vissa specialfall, naturreservat, strandskydd osv. Då får heller inte sanktionsavgifter tas ut.
 
harry73
Ja det verkar inte vara en ändrad användning, och det är inte en tillbyggnad.
Det kan eventuellt vara en fasadändring som eventuellt är bygglovspliktig (i detaljplanerat område) men eftersom den redan är mer än 10 år gammal, borde det inte innebära något nackdel för TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.