Har inte fått till nollställningen.

Pratade med Siemens Support som sa att om man drar ut elkontakten i 45min skall maskinen återställa sig. De "får" inte ge ut eventuella nollställningskoder.
 
Söker man på Google så finner man ju lite olika varianter av hur man gör en reset, även youtube klipp. Dock är frågan om det är samma på en iq500 med touch? Förmodligen inte… Men jag antar att du sökt och testat allt som går att finna via Google?

En annan väg att gå skulle kunna vara att maila nettoparts där du köpt delarna. Dom skriver ju på deras hemsida hur man går tillväga för att göra reset av olika felkoder och olika maskiner. Så skulle inte förvåna mig om dom har koll på hur man gör med just touch varianten. Kan vara värt ett försök iaf.

För du har provat att plugga ut maskinen i 45min som Siemens sa antar jag?
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Såhär står det tex på nettopart för felkod 43. Men kanske är samma tillvägagångssätt som tidigare skrivits om…
[länk]
Ja jag har nog testat alla möjliga varianter i dagsläget. Blev förbannad och åkte och köpte en ny maskin idag. Husqvarna 10kg kapacitet med borstfri motor. Helt knäpptyst!
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
A
Semiproffset Thiger skrev:
Ja jag har nog testat alla möjliga varianter i dagsläget. Blev förbannad och åkte och köpte en ny maskin idag. Husqvarna 10kg kapacitet med borstfri motor. Helt knäpptyst!
De bortslösa motorerna är väldigt bra på alla sätt, dessutom fruktansvärt billiga, därför har alla stora tillverkare haft dessa i över 15-år i sina premiummodeller, snikmodellerna har oftast den äldre typen kvar.
 
electroluxaren skrev:
De bortslösa motorerna är väldigt bra på alla sätt, dessutom fruktansvärt billiga, därför har alla stora tillverkare haft dessa i över 15-år i sina premiummodeller, snikmodellerna har oftast den äldre typen kvar.
vad bra att de är billigare (och förhoppningsvis bättre) vår IQ500 var vad vi trodde en hyfsad maskin när vi köpte den. Iaf tyckte vi prislappen vittnade om det

men nu åker den på tippen.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Ja jag har nog testat alla möjliga varianter i dagsläget. Blev förbannad och åkte och köpte en ny maskin idag. Husqvarna 10kg kapacitet med borstfri motor. Helt knäpptyst!
Felkod 43 är ju en generell felkod för motorfel. Det kanske inte bara var kolen som det var fel på.
 
Semiproffset Thiger skrev:
vad bra att de är billigare (och förhoppningsvis bättre) vår IQ500 var vad vi trodde en hyfsad maskin när vi köpte den. Iaf tyckte vi prislappen vittnade om det

men nu åker den på tippen.
Lägg ut den på facebook market istället. Säkert någon som vill ha den och återanvända… Så slipper du konka iväg den, samt att det blir ett spår mindre i miljön om någon kan laga och återanvända den!
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Fy f...n det var längs sen jag svurit så mycket som ikväll. Det började med att jag fick kolen som jag beställde. Tog en konkurrent till nettoparts som var betydligt billigare - men det ena kolet var defekt - koppartråden hade lossnat från fästplattan (eller vad det nu kan heta). Reklamation direkt. Men vi har ju riktig tvättpanik hemma, så börjar med att försöka reparera det trasiga kolet. Efter mycket om och men lyckas jag ta den gamla fästplattan med en bit koppartråd på och löda ihop med det nya kolet. Återstår att se hur länge det håller.
Sedan skulle jag bara koppla tillbaka elanslutningen, men jordledningen är så jäkla snålt tilltagen att den knappt nådde in i kopplingsdosan så jag kände mig tvungen att dra en ny matning till kopplingsdosan.
Sen var det bara att återställa felkoden .... näe inte riktigt ... men på 5e försöket gick det. Så nu testkör jag ett kortprogram.
 
A
D Dublin skrev:
Fy f...n det var längs sen jag svurit så mycket som ikväll. Det började med att jag fick kolen som jag beställde. Tog en konkurrent till nettoparts som var betydligt billigare - men det ena kolet var defekt - koppartråden hade lossnat från fästplattan (eller vad det nu kan heta). Reklamation direkt. Men vi har ju riktig tvättpanik hemma, så börjar med att försöka reparera det trasiga kolet. Efter mycket om och men lyckas jag ta den gamla fästplattan med en bit koppartråd på och löda ihop med det nya kolet. Återstår att se hur länge det håller.
Sedan skulle jag bara koppla tillbaka elanslutningen, men jordledningen är så jäkla snålt tilltagen att den knappt nådde in i kopplingsdosan så jag kände mig tvungen att dra en ny matning till kopplingsdosan.
Sen var det bara att återställa felkoden .... näe inte riktigt ... men på 5e försöket gick det. Så nu testkör jag ett kortprogram.
Man får oftast vad man betalar för...
Inte för att spelar någon roll nu men får man kol av fel hårdhet så får man fler och värre fel
 
electroluxaren skrev:
Man får oftast vad man betalar för...
Inte för att spelar någon roll nu men får man kol av fel hårdhet så får man fler och värre fel
Jo så är det. Jag får ändå hoppas att det bara var ett måndagsex. Det var ändå en butik för reservdelar till vitvaror jag köpte från och påsen var märkt "Bosch".
 
A
D Dublin skrev:
Jo så är det. Jag får ändå hoppas att det bara var ett måndagsex. Det var ändå en butik för reservdelar till vitvaror jag köpte från och påsen var märkt "Bosch".
en original reservdel från bosch är märkt med en stor vit lapp, BSH, gula fält och rektanglar samt reservdelsnumret i 8st stora svarta siffror, tex 00154740
 
D Dublin skrev:
Fy f...n det var längs sen jag svurit så mycket som ikväll. Det började med att jag fick kolen som jag beställde. Tog en konkurrent till nettoparts som var betydligt billigare - men det ena kolet var defekt - koppartråden hade lossnat från fästplattan (eller vad det nu kan heta). Reklamation direkt. Men vi har ju riktig tvättpanik hemma, så börjar med att försöka reparera det trasiga kolet. Efter mycket om och men lyckas jag ta den gamla fästplattan med en bit koppartråd på och löda ihop med det nya kolet. Återstår att se hur länge det håller.
Sedan skulle jag bara koppla tillbaka elanslutningen, men jordledningen är så jäkla snålt tilltagen att den knappt nådde in i kopplingsdosan så jag kände mig tvungen att dra en ny matning till kopplingsdosan.
Sen var det bara att återställa felkoden .... näe inte riktigt ... men på 5e försöket gick det. Så nu testkör jag ett kortprogram.
Bra jobbat ändå! Jag har alltid köpt orginalkol direkt från tillverkaren, dom kostar ju ändå inte många kronor tänker jag.

Låt oss veta vilken maskin det är och tillvägagångsättet för att göra en reset. Kanske kan det hjälpa någon annan här framöver… :)
 
C crazytok skrev:
Bra jobbat ändå! Jag har alltid köpt orginalkol direkt från tillverkaren, dom kostar ju ändå inte många kronor tänker jag.

Låt oss veta vilken maskin det är och tillvägagångsättet för att göra en reset. Kanske kan det hjälpa någon annan här framöver… :)
Jo, jag tänkte också att motorkol inte kostar många kronor men när Nettoparts vill ha 445 kr och konkurrenten 193 kr så var valet lätt (men ev fel...).

Reset var ju inte klockrent - ungefär samma procedur nämns i inlägg #102, #104 och #108. Jag försökte ju några gånger innan det lyckades - minns tyvärr inte exakt skillnaden på det jag gjorde (tyckte ju att jag gjorde likadant varje gång :) ). I nåt av inläggen sägs det att man ska vänta i 10 s mellan några av stegen, tror att jag skippade det när det funkade...
 
C crazytok skrev:
Då har serviceteknikern varit här idag. På både gott och ont... det som var bra var att han fick igång den! (y)

Det var som dåligt, var att det som jag trodde. Det var nollställningen som inte var korrekt gjord... så 1000kr för att han åkte ut och vred på ratten och tryckte på några knappar när jag hade gjort allt arbete åt honom. :ok:

Men men, inga hemska summor vi pratar om det är mest att det är så irriterande när jag egentligen redan hade löst problemet själv!
Han tyckte själv synd om mig men kunde ju såklart inte göra så mycket, det är ju Siemens/Bosch som tar betalt.

Till skillnad från @zica så tänker jag delge förfarandet så att fler slipper hamna i samma situation. Serviceteknikern lät mig nämligen få reda på hur man gjorde ifall jag hamnar i samma situation i framtiden.

Såhär gör man:
1. Luckan stängd, och vredet klockan 12.
2. Tryck in och håll inne start knappen
3. Vrid till kl11
4. Vänta några sekunder och släpp startknappen
5. Vrid moturs tillbaka till kl12
6. Klart!

För er andra som försöker er på detta så önskar jag er bättre lycka än vad jag hade! Men nu vet vi tills nästa gång iaf.. (y):crysmile::crysmile:
Hade också slut på kol dvs e21 .
Gjorde som du med koden ovanför.
Det funkar så tusen tack för hjälpen
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.